ویروس کرونا با شیر مادر منتقل نمی شود

کارشناس مامایی بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران گفت: ویروس کرونا تاثیری بر شیر مادر ندارد و مادران در صورت ابتلا شیردهی به نوزاد را متوقف نکنند.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ ناهید زراعت کیش به مناسبت دهم مرداد (۱آگوست) روز جهانی تغذیه با شیر مادر گفت: مادرانی که به کرونا مبتلا شده یا مشکوک به ابتلا هستند می‌توانند با استفاده از وسایل حفاظتی مانند ماسک و شست‍شوی دست‌ها شیر دادن به نوزادشان را ادامه دهند چرا که تغذیه با شیر مادر تاثیر موثری بر سیستم ایمنی نوزاد دارد.

وی اضافه کرد: تغذیه با شیر مادر در هر شرایط اقتصادی و اجتماعی، شانس بقاء را ارتقاء داده و مزایای طولانی مدت سلامت و تکامل نوزادان و‌ کودکان را فراهم می کند.

زراعت کیش با بیان اینکه تغذیه با شیر مادر وضعیت سلامت مادر را بهبود می بخشد ادامه داد: دلیلی برای قطع شیردهی یا جلوگیری از آن وجود ندارد.
وی توصیه کرد: پس از زایمان بلافاصله می توان تماس پوست نوزاد را با پوست مادر مبتلا و یا مشکوک به کووید۱۹ ‌برقرار و تغذیه با شیر مادر را شروع کرد که این کار موجب بهبود وضعیت تنظیم دمای بدن نوزاد و پیامدهای فیزیولوژیک نوزاد شده و یا کاهش مرگ و میر نوزادان و شروع زودرس شیر دهی با شیر مادر می شود.

زراعت کیش اظهار داشت: به طور کلی مزایای برقراری تماس پوست مادر و نوزاد و تغذیه با شیر مادر از خطرات احتمالی انتقال بیماری کووید۱۹ بیشتر است.

کارشناس مامایی بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران یادآور شد: مادرانی که به کرونا مبتلا شده یا مشکوک به ابتلا هستند می‌توانند با استفاده از وسایل حفاظتی مانند ماسک، شست‍شوی مرتب دست‌ها با آب و صابون و شوینده های الکلی شیر دادن به نوزادشان را ادامه دهند چرا که تغذیه با شیر مادر تاثیر موثری بر سیستم ایمنی نوزاد دارد.

وی بیان کرد: مادران در صورت عطسه یا سرفه بروی دستمال فورا” آن را دور انداخته، مجددا” دست ها را با آب و صابون یا شوینده های پایه الکلی تمیز کنند.
زراعت کیش همچنین گفت: اگر مادر بروی پستان یا قفسه سینه خود عطسه کرده باشد باید قبل از شیردهی پستان را با آب گرم و صابون حداقل۳۰ ثانیه بشوید.

وی افزود: اگر مادر مبتلای قطعی و یا مشکوک به کووید۱۹نتواند با شیر خود نوزاد را تغذیه کند روش های زیر توصیه می شود:
۱.شیر دوشیده شده که در درجه اول با کمک دست و در صورت لزوم با استفاده از پمپ مکانیکی است. دوشیدن شیر برای حفظ تولید شیر مادر اهمیت دارد تا مادر بتواند پس از بهبودی شیردهی را ادامه دهد.
باید مادر و هر کسی که به او کمک می کند قبل از دوشیدن شیر یا لمس هر قسمت از پمپ یا بطری دست خود را بشوید و بعد از استفاده از شیر دوش پمپ و ظرف نگهداری شیر را با صابون مایع شسته شود و به مدت۱۰-۱۵ثانیه با آب گرم آبکشی شود.
شیر دوشیده را باید فردی که علائم یا علامت بیماری ندارد و ترجیحا” با یک فنجان و یا قاشق تمیز بعد از شستن دست هایش به نوزاد بدهد.
۲.شیر اهدائی بانک شیر: اگر مادر نتواند شیرش را بدوشد تا بهبودی حال مادر می توان استفاده کرد.
۳.شیر دایه: بسته به مقبولیت شیر دایه برای مادر، خانواده، راهنمای کشوری مقبولیت فرهنگی، دسترسی به دایه و خدمات پشتیبانی دایه/مادر می توان استفاده کرد.
۴.شیر مصنوعی: با تدابیری که از امکان پذیر بودن طرز صحیح تهیه و پایدار بودن آن اطمینان حاصل شود.

کارشناس مامایی بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران تاکید کرد: اگر شیر مادر کافی است نیازی به اضافه کردن شیر مصنوعی به تغذیه با شیر مادر نیست چون ممکن است شیر مادر را کاهش دهد و ایمن نیست.

زراعت کیش با بیان اینکه همیشه خطرات تغذیه با شیر مصنوعی برای شیرخوار و نوزاد وجود دارد بیان کرد: ممکن است خطرات استفاده از شیر مصنوعی مثل کاهش دسترسی به خدمات بهداشتی برای کودک بیمار، کاهش دسترسی به آب تمیز و بهداشتی و عدم دسترسی و تامین آسان و تضمین شده به شیر مصنوعی افزایش یابد.

وی یادآوری کرد: توصیه های سازمان بهداشت جهانی(WHO)در خصوص تغذیه با شیر مادر مبتلا قطعی یا مشکوک برای زمانی است که مادر احتمال عفونت دارد یعنی علامت دار یا ۱۴ روز پس از شروع علائم است.

زراعت کیش گفت: قطعا” مزایای متعدد و ذاتی تغذیه با شیر مادر بیشتر از خطرات احتمالی انتقال کووید۱۹ و بیماری های مرتبط با آن است.
کارشناس مامایی بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران با بیان اینکه به طور کلی کودکان کمتر در معرض خطر کووید۱۹ هستند تصریح کرد: معدود موارد ابتلا به عفونت کووید۱۹در کودکان اغلب بیماری خفیف یا بدون علامت را تجربه کرده اند.

https://ipna.news/151874کپی شد!