رونق بازار محصولات پتروشیمی در جهان

طی یک ماه گذشته، بازارهای جهانی شاهد بهبود نسبی قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی و نزدیک شدن به سطوح قبل از شیوع ویروس کرونا بود.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛محمد خیرآبادی، کارشناس صنعت پتروشیمی در خصوص تغییرات هفته گذشته متانول در بازارهای جهانی اظهار داشت: در شرایط کنونی ، دو عامل افزایش عرضه و موجودی بالای انبارها ( موجودی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تنی بنادر چین ) ، موجب شده تا قیمت متانول در بازارهای آسیا در محدوده ۱۶۰ دلار در نوسان باشد.

وی در این خصوص ادامه داد: قیمت پیشنهادی از جانب فروشندگان در محدوده ۲۰۰ دلار CFR  چین بود، اما خریداران انگیزه ای برای خرید در قیمت های مذکور نداشتند.  اما با توجه به در مدار تولید قرار گرفتن مجدد دو واحد متانول پتروناس و برونئی (پتروناس با ظرفیت یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن و برونئی ۸۵۰ هزار تن ) انتظار می رود عرضه در بازار افزایش همراه باشد.

خیرآبادی در ادامه در خصوص بازار متانول توضیح داد: پتروناس مالزی از اوایل ماه جولای دچار مشکل فنی شده بود، و به همین دلیل پیش بینی می شود اواخر این ماه به مدار تولید بازگردد و همچنین واحد متانول برونئی نیز بعد از تعمیرات سه هفته ای خود، اواخر این ماه به مدار تولید باز خواهد گشت.

این کارشناس صنعت پتروشیمی در خصوص بازار اتیلن نیز بیان داشت: به واسطه کاهش سطح فعالیت واحد LG CHEMICAL کره جنوبی شاهد افزایش تقاضا و همچنین بهبود مارجین واحدهای پلی اتیلنی یکپارچه، شاهد کاهش صادرات و کاهش عرضه اتیلن به طور مستقیم در بازار بودیم.

وی گفت: از سوی دیگر با افزایش قیمت نفتا شاهد افزایش مصرف LPG  در واحد های نفتا کراکر هستیم. در این بین، اسپرد اتیلن نفتا وضعیت بهتری پیدا کرده و به عدد ۴۰۲ دلار رسیده است. به این ترتیب، واحد LG CHEMICAL  کره جنوبی به دلیل مشکل در واحد کمپرسور خود اقدام به کاهش ۱۰ درصدی سطح فعالیت خود کرده است که این کاهش سطح تولید تا پایان ماه آگوست ادامه خواهد داشت. واحد  LG CHEMICAL سالانه یک میلیون و ۲۷۰ هزار تن اتیلن و ۶۵۰ هزار تن پروپیلن تولید می کند.

خیرآبادی در ادامه با اشاره به بازار منواتیلن گلایکول خاطرنشان ساخت: در بازار منواتیلن گلایکول با توجه به کاهش سطح فعالیت واحدهای زغال سوز در چین کاهش عرضه و افزایش قیمت در این بازار مشهود بود و موجب شد قیمت این محصول به رقم ۴۳۱ دلار در هفته گذشته کاری دست یابد.

وی ادامه داد: شاید بتوان از موجودی یک میلیون و ۴۰۰ هزار تنی انبارها در بازار منواتیلن گلایکول به عنوان مهم ترین عامل تحت فشار قرار گرفتن قیمت این محصول در بازار نام برد. به گفته فعالان بازار ، واردات محموله های آمریکایی به دلیل از مدار خارج شدن یکی از واحدهای تولیدی در آمریکا به بازار آسیا کم شده است اما شنیده می شود، در بازار اروپا شاهد بهبود نسبی تقاضا بودیم.

خیرآبادی در ادامه در خصوص حرکت پی وی سی در بازارهای جهانی طی هفته گذشته کاری اعلام داشت: در بازار pvc  شاهد افزایش ۲۰ دلاری قیمت ها برای ماه آگوست نسبت به ماه جولای بودیم. قیمت ها برای ماه آگوست در محدوده ۸۱۰-۸۲۰ دلار CFR  چین و ۸۵۰-۸۶۰ دلارCFR  هند در حرکت بوده است.

وی گفت: فعالان بازار عنوان می کنند به واسطه کاهش عرضه ناشی از توقف برخی از واحدهای آسیایی شاهد افزایش قیمت در بازار بوده ایم. همچنین عرضه پی وی سی از جانب آمریکا به دلیل توقف برخی از واحدهای امریکایی با کاهش همراه شده بود.

این کارشناس صنعت پتروشیمی ادامه داد: با توجه به کاهش واردات پی وی سی در هند ، طی چند ماه گذشته، کاهش موجودی انبارها و به تبع آن افزایش ۷۵ روپیه ای در داخل هند دیده شده است. با توجه به مدار آمدن یک واحد ۴۰۰ هزار تنی پی وی سی در چین طی یکسال آینده عرضه قابل توجهی در بازار نخواهیم داشت.

خیرآبادی در ادامه در خصوص بازار پلی اتیلن جهانی خاطرنشان کرد: افزایش قیمت خوراک واحدهای پلی اتیلنی علی الخصوص نفتا را می توان مهمترین عامل افزایش قیمت محصولات واحدهای الفینی دانست. این در حالی است که،  نفتا کماکان خوراک غالب ( ۴۱ درصد ) واحدهای الفینی در دنیا محسوب می شود. از طرف دیگر، با توجه به قیمت و آلایندگی بالای زغال سنگ در قیاس با دیگر خوراک ها ( اتان و نفتا ) تمایل به سرمایه گذاری بر روی این واحدها با کاهش همراه شده است.

وی در ادامه بیان داشت: فعالان این بازار معتقدند واردات محموله های پلیمری به دلیل برخی محدودیت ها و قرنطینه ۱۴ روزه محوله ها با وقفه همراه شده است. هم چنین قانون ممنوعیت استفاده از قراضه پلاستیکی عامل حمایتی دیگر قیمت پلی اتیلن ها محسوب می شود.  اما با به مدار آمدن حدود ۲ میلیون تن ظرفیت جدید پلی اتیلن سبک خطی طی چند ماه آینده شاهد افزایش عرضه این محصول در بازار خواهیم بود. ممکن است به دلیل کاهش سطح فعالیت واحدهای قدیمی تر شاهد تعادل عرضه و تقاضا باشیم.

این کارشناس بازار پتروشیمی در این خصوص افزود: به طور کلی تقاضای پلی اتیلن در بازار شرق آسیا سالانه معادل ۵۴ میلیون تن است که حدود ۱۵ میلیون تن کسری عرضه در این منطقه وجود دارد. در حالی که، به واسطه افزایش سنتی تقاضا با به استقبال رفتن سال نوی چینی در ماه نوامبر شاهد بهبود وضعیت قیمتی در بازار خواهیم بود اما با به مدار آمدن واحدهای جدید آمریکایی بازار تحت فشار عرضه قرار خواهد گرفت.

https://ipna.news/151832کپی شد!