نماینده مجلس: پیگیر رفع مشکلات توسعه پتروشیمی کرمانشاه هستیم

نماینده مردم شهرستان‌های کنگاور، صحنه و هرسین در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح توسعه پتروشیمی کرمانشاه از ۲ سال قبل شروع و به دلیل تامین نشدن اعتبار و منابع مالی و همچنین تحریم ظالمانه دچار مشکلاتی شده که در حال مرتفع کردن آنها هستیم.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛علی رضایی عصر یکشنبه در بازدید از شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه و در جمع مدیران این مجموعه اظهارداشت: توسعه و سازندگی در کشور، با وجود تلاش گسترده دشمن، ادامه دارد و تحریم ما را تسلیم نخواهد کرد.
او افزود: شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه با یک هزار و ۴۰۰ نفر پرسنل یکی از مهم ترین، تاثیرگذارترین و موفق ترین مجموعه های تولیدی استان و کشور قلمداد می شود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید به بیگانگان ثابت کنیم که با توان و فناوری داخلی و همچنین سرمایه گذاری داخل بتوانیم تولیدات کشور را جایگزین واردات کنیم.
وی خاطرنشان کرد: امروز در شرایطی که کشور در تحریم است، بسیاری از شرکت های خارجی به این بهانه ایران را ترک کرده اند، بنابراین باید از تمام شرکت های ایرانی که با تولیدات خود اقتصاد مقاومتی را دنبال می کنند، حمایت کنیم.
نماینده مردم کنگاور در خاتمه گفت: امروز کمتر صنعتی یافت می‌شود که به صنایع پتروشیمی و زنجیره‌های پایین‌دستی آن وابسته نباشد.
استان کرمانشاه هم اکنون دارای سه واحد پتروشیمی در شهرستان‌های کرمانشاه و هرسین است.
شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه در سال ۱۳۷۵ تأسیس و نهایتاً در سال ۱۳۸۷ به بهره برداری رسید. این مجتمع در زمینی به مساحت ۲۹۵ هکتار و در جاده هرسین دامنه جبل گوهره کرمانشاه واقع شده است و دارای واحدهای تولید آمونیاک، اوره و یوتیلیتی است. ظرفیت تولید سالانه آمونیاک و اوره گرانول در این مجتمع به ترتیب ۳۹۶ هزار و ۶۶۰ هزار تن می­‌باشد.

از مهمترین مزیت های این مجتمع نزدیکی به بازار رو به رشد کشور عراق و ترکیه و همچنین بهره مندی از واحدهای یوتیلیتی اختصاصی است که با توجه به بحث هدفمندی یاران‌ه­ها در سال­های اخیر، این مجتمع را در موقعیت ممتازی قرار داده است.

به منظور توسعه شرکت، اجرای مرحله دوم این مجتمع نیز با ظرفیت مشابه مرحله اول آغاز شده است. اهمیت این مجتمع برای گروه گسترش نفت و گاز پارسیان که بزرگترین سهامدار آن و همچنین بزرگترین سهامدار شرکت­‌های اوره و آمونیاک پردیس و شیراز در کشور است، کنترل بازار، بهره مندی از امکان سوآپ کردن محصولات و امکان صادرات به کشورهای همسایه غربی است.

خوراک اصلی این مجتمع نیز همانند پتروشیمی­‌های پردیس و شیراز گاز طبیعی است که میزان مصرف سالانه آن در واحدهای اوره و آمونیاک سالانه ۳۸۵ میلیون متر مکعب و در واحدهای یوتیلیتی ۱۴۲ میلیون متر مکعب است.

اجرای مرحله دوم طرح اوره و آمونیاک پتروشیمی کرمانشاه در راستای افزایش ظرفیت تولید مجتمع به ۲ برابر ظرفیت فعلی به میزان چهار هزار تن در روز کود شیمیایی اوره و ۲ هزار و ۴۰۰ تن آمونیاک در روز به منظور ایجاد درآمد بیشتر برای منطقه و کشور از طریق ارزش افزایی بر روی گاز طبیعی و همچنین اشتغالزایی بیشتر در این منطقه از کشور، در دستور کار قرار گرفته است.

https://ipna.news/151784کپی شد!
منبع