قرارداد مدیریت طرح پروژه الفین پتروشیمی گچساران با شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی به امضا رسید

قرارداد مدیریت طرح پروژه الفین (واحدهای الفین و سرویس‌های جانبی) پتروشیمی گچساران با شرکت مدیریت توسعه پتروشیمی با حضور بابایی مدیرعامل شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی ، حیدریان مدیر عامل شرکت پتروشیمی گچساران و مدیران ارشد دو شرکت در دفتر مرکزی پتروشیمی گچساران منعقد شد.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ روشنی مدیر طرح الفین گچساران گقت:به موجب این توافق شرکت مدیریت توسعه پتروشیمی نقش مدیریت طرح پتروشیمی گچساران شامل واحدهای الفین، سرویس‌های جانبی و احداث خطوط برق رسانی و تامین آب را با دستور کاری مبنی بر راه اندازی طرح گچساران در سال ۱۴۰۰ برعهده خواهد داشت.

گفتنی است با راه اندازی واحد الفین گچساران خوراک مجتمع پتروشیمی های خط دنا شامل پتروشیمی چهارگانه ممسنی، دهدشت، بروجن و کازرون و همچنین مجتمع های زیر مجموعه پتروشیمی باختر (واقع در مسیر خط لوله سراسری اتیلن غرب) تامین خواهد شد.

یک میلیون تن در سال محصول اتیلن گرید پلیمری پتروشیمی گچساران در مسیر تقریبی ۷۰۰ کیلومتر به عنوان خوراک چهار پتروشیمی زیر مجموعه این شرکت انتقال می یابد. همچنین ۸۴ هزار تن در سال محصول +C3(برش سه کربنه و سنگین تر) واحد الفین گچساران روانه بازارهای مصرف داخلی و خارجی خواهد شد.

این طرح در زمینی به مساحت تقریبی ۱۵۷ هکتار در استان کهگیلویه و بویراحمد، شهرستان گچساران قرارگرفته است. سالانه یک میلیون و دویست و شصت هزار تن گاز خوراک اتان از پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس با مسیر تقریبی ۹۰ کیلومتر خط لوله‌ تأمین خواهد شد. تأمین آب پتروشیمی گچساران از سدکوثر این شهرستان با خط لوله ۲۸ اینچی و به میزان ۱۷۶۰ مترمکعب در ساعت ( حدود ۱۴ میلیون مترمکعب در سال) و به طول تقریبی ۲۷ کیلومتر می باشد.

گاز سوخت مورد نیاز نیز به میزان حدود ۵۶۰۰۰ نرمال مترمکعب در ساعت از خط سراسری شرکت ملی گاز ایران تامین خواهد شد.

برق این طرح نیز به میزان ۵۰ مگاوات توسط شرکت برق منطقه‌ای خوزستان تأمین می‌گردد.

لازم به ذکر است در فاز دو پتروشیمی گچساران، طرح احداث دو واحد پلی اتیلن سنگین HDPE با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن در سال در حال اجرا است. خوراک این واحد ها، از واحد الفین گچساران تامین خواهد شد.

 

در ادامه این گزارش با در نظر گرفتن صنایع پتروشیمی پایین دست واحد الفین پتروشیمی گچساران (پلی اتیلن سنگین)پیامدهایی چون ایجاد ارزش افزوده و سود آوری، تسریع در نرخ بازگشت سرمایه صرف شده در پروژه، جلوگیری از استهلاک تجهیزات، کاهش هزینه های انتقال و هدر رفت خوراک در خط انتقال خوراک از خط اتیلن غرب را بهمراه خواهد داشت.

امید است با عقد این قرارداد و با حمایت همه ذینفعان، هلدینگ خلیج فارس و سایر سهامداران محترم، و تلاش مدیران و پرسنل شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی و شرکت پتروشیمی گچساران شاهد بهره برداری و تولید طرح پتروشیمی گچساران، توسعه صنایع پایین دست و در نهایت رونق و شکوفایی در استان باشیم.

شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی یکی از شرکت های موفق زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس و مجری طرحهای پتروشیمی در این صنعت مهم در کشور می باشد.

https://ipna.news/151685کپی شد!