کاغذهای سفید در دست سهامداران پتروشیمی/ از گلستان و ممسنی تا داراب و دهدشت

نگاهی به تابلوی معاملات بازار سرمایه، سهام شرکت‌هایی را به چشم می‌آورد که با وجود عدم فعالیت و تولید و فروش، قیمت‌های گزافی دارند.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛در حالی که شاخص کل هر روز رکورد‌های تازه‌ای از خود برجای می‌گذارد که جای تحلیل برای آن باقی نگذاشته است. بازار سرمایه در مرحله‌ای قرار دارد که بسیاری از سهم‌ها را با خود بالا می‌کشد و شرایط بنیادی چندان در این رشد دخیل نیستند.

نگاهی به تابلوی معاملات بازار سرمایه، سهام شرکت‌هایی را به چشم می‌آورد که با وجود عدم فعالیت و تولید و فروش، قیمت‌های گزافی دارند.

پتروشیمی گلستان

به عنوان مثال، صنایع پتروشیمی گلستان با نماد «شستان» قرار بود در سال ۸۹ به بهره برداری برسد اما؛ کماکان در مرحله پیش تولید است و هیچ گونه محصولی تولید نمی‌کند. مردم گلستان بالغ بر ۲۸ میلیارد تومان در سال ۸۵ در این پروژه سرمایه گذاری کردند اما؛ همچنان «پتروشیمی گلستان» تنها بر روی کاغذ وجود دارد. با همه این اوصاف، قیمت هر سهم آن حدود ۲۸۰ تومان است.

پتروشیمی داراب

«پتروشیمی داراب» نیز وضعیتی مشابه دارد و پس از گذشت ۱۰ سال و صرف هزینه‌ای بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال، بدون پیشرفت قابل ملاحظه رها شده است. تصمیم به احداث ابن پروژه در منطقه‌ای کم‌آبی، جای سوال دارد؛ هر چند که این روز‌ها زمزمه انتقال این طرح به عسلویه به گوش می‌رسد. در حال حاضر، سهم سهم «داراب» در بازار سرمایه ۲۳۶ تومان خریدار دارد.

پتروشیمی جهرم

«پتروشیمی جهرم» نیز از دیگر طرح‌های پتروشیمی استان فارس است که همانند «داراب» و «فسا» با خواب سرمایه و توقف پروژه ساخت آن مواجه است و با توجه به شرایط تحریمی حاکم بر صنعت پتروشیمی و رکود اقتصادی، بعید به نظر می‌رسد خبری از راه اندازی این طرح‌ها حتی طی چند سال اخیر باشد. در چنین شرایطی، سهام جهرم و «فسا» به ترتیب ۲۸۱ و ۲۵۵ تومان در بازار سرمایه کشور داد و ستد می‌شوند.

شاید جالب توجه باشد اگر بدانید از ۲۹ طرح پتروشیمی غیرفعال در کشور، ۷ طرح متعلق به استان فارس است.

پتروشیمی ممسنی

پتروشیمی ممستی که همچنان در مرحله فنس کشی باقی مانده و سرمایه مردم فارس که به امید کسب سود از این پروژه وارد میدان شده بودند، ۱۲ سال است که خاک می‌خورد. درصد پیشرفت «پتروشیمی کازرون» حتی دو رقمی نیز نشده اما؛ با این وجود، هر سهم «ممسنی» در بازار سهام ۹۳۷ تومان و «کازرو» ۷۶۳ تومان قیمت‌گذاری شده است. وضعیت «شلرد» و «زنجان» نیز کماکان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

پتروشیمی دهدشت

پتروشیمی دهدشت ۱۳ساله کلنگ احداث آن رو زده شده اما؛ همچنان زمین این مجموعه بایر مانده است.
سهام این زمین بایر (پتروشیمی) پارسال تو بورس ۱۰۰ تومن بود و دیروز به ۷۲۳ تومن رسیده. معلوم نیست تو این بیابان چه اتفاقی افتاده که ارزش سهامش ۷ برابر شده!
نظارت در چنین مسائلی بورس ایران جای عجیبیه!

در مجموع، قیمت سهام این شرکت های کاغذی که در مراحل ابتدایی احداث باقی مانده اند و خبری از بهره برداری آن‌ها نیست، به طور کذایی و حباب گونه در حال رشد است و هیچ سنخیتی بین فعالیت آن‌ها و قیمت روی تابلو مشاهده نمی‌شود. در چنین شرایطی باید بیش از پیش مراقب سرمایه‌های مردم بود که با زحمت جمع آوری شده و به امید اندک درآمد بیشتر، به متولیان امر اعتماد کرده اند.

https://ipna.news/149540کپی شد!