اولویت جان کارکنان و مردم است

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی واقع در شهرستان بندر ماهشهر از اختصاص ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای مقابله با بیماری کرونا خبرداد.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛حدود دو ماه است که ویروس کووید- ۱۹ کل دنیا و ایران را درگیر خود کرده و بسیاری از فعالیت‌ها و اقدام‌های اقتصادی در کنار زندگی روزمره شهروندان را تحت تأثیر خود قرار داده است. در این مدت بسیاری از صنایع به‌ویژه صنعت نفت و زیرمجموعه‌های آن تلاش کرده‌اند با وجود محدودیت‌های کاری اعمال شده برای حفظ جان کارکنان، روند تولید خود را بی‌وقفه ادامه دهند. در این میان اما صنعت پتروشیمی بدون توقف تولید تلاش کرد تا در خط مقدم مقابله با کرونا اقدام و افزون بر تولید خود، مواد ضدعفونی و بهداشتی تولید کند و حتی فراتر از آن اقلام بیمارستانی و بهداشتی و بسته‌های معیشتی برای محرومان تهیه کند.

سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی یکی از محدوده‌های فعال و مهم در صنعت پتروشیمی است که بخش زیادی از شرکت‌ها در آن فعال‌ هستند و در این مدت شرکت‌ها و در رأس آن مدیریت منطقه تلاش کرده است تا مسئولیت چندجانبه خود را در این روزهای سخت به‌خوبی ایفا کند. آنچه در ادامه می‌آید، گفت‌وگوی نشریه «مشعل» با سیدامید شهیدی‌نیا، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی است.

وی با اعلام اینکه تولید منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در سال ۹۸ به ۱۸.۲ میلیون تن رسید، اظهار کرد: با توجه به شرایط اقتصادی و زیرساختی موجود، برای سال ۹۹ برنامه تولید ۲۰ میلیون تن محصولات پتروشیمی را پیش‌بینی کرده‌ایم که امیدواریم محقق شود.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با تأکید بر اینکه مشکلی برای تولید در واحدهای پتروشیمی منطقه ماهشهر وجود ندارد و محدودیت خاصی نیز اعمال نشده است، گفت: با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا  در جهان و شرایط اقتصادی که در کل دنیا حاکم است، باید منتظر تحولات باشیم. هم‌اکنون مشکلی وجود ندارد و همه بخش‌های تولید و صادرات مانند گذشته فعال هستند.

نمی‌توان درباره بازارهای آینده تصمیم‌گیری کرد

شهیدی‌نیا با بیان اینکه بازار هدف پتروشیمی بیشتر در شرق آسیاست و این کشورها کمتر با همه‌گیری ویروس کرونا درگیر هستند، افزود: البته این شرایط کنونی است و برای بازارهای آینده نمی‌توان تصمیم‌گیری کرد. این شرایط برای بسیاری از صنایع وجود دارد و پتروشیمی‌ها نیز از این موضوع مستثنا نیستند.

وی با تأکید بر اینکه در حدود دو ماه اخیر نیز تلاش کرده‌ایم شرکت‌های پتروشیمی ماهشهر در منطقه با وجود شرایط کرونا بدون توقف به تولید خود ادامه دهند، افزود: از همان ابتدای اسفندماه پارسال دستورعمل‌های یکسانی را برای همه شرکت‌ها اعمال کردیم تا کمترین آسیب را برای کارکنان و خانواده‌های آنان و شهروندان منطقه شاهد باشیم.

با وجود ریسک بالا کمترین مبتلایان را داشتیم

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با بیان اینکه اقدام‌های اجرایی و مصون‌سازی در منطقه را در دو بخش کارکنان و خانواده‌ها و مسئولیت اجتماعی و شهروندان اجرایی کردیم، گفت: برنامه‌های آموزش عمومی و تهیه بسته و فیلم‌های آموزشی برای کارکنان و خانواده‌های کارکنان آماده شد که در ادامه برای شهروندان هم استفاده شد.

شهیدی‌نیا افزود: در عین حال با نوبتکاری و تغییرات ساعت کار اداری، انجام پروتکل‌های بهداشتی و غربالگری گروه‌های آسیب‌پذیر همچون بیماران قلبی، کلیوی و دیابتی تلاش شد تا حداقل ریسک برای کارکنان در محیط کار وجود داشته باشد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه کل دفاتر در ستاد و دفاتر اداری هر روز ضدعفونی می‌شوند و تب‌سنجی از کارکنان ادامه دارد، افزود: یکی از مسائل در منطقه ورود تعداد قابل توجهی از خودروهای باربری از استان‌های دیگر است که در این مدت هیچ‌گاه متوقف نشدند و ما تلاش کردیم همه این خودروها در مبادی ورودی ضدعفونی شوند و سلامت رانندگان ارزیابی شود.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با اشاره به برنامه‌های مسئولیت اجتماعی در ماهشهر که از گذشته وجود داشته و هر ساله اعتباری مجزا دارد، گفت: با شروع موضوع همه‌گیری ویروس کرونا بیشتر اقدام‌ها با این محور صورت گرفته و بخش‌های لجستیک پتروشیمی‌ها در این منطقه مسئولیت ضدعفونی شهرستان را به‌عهده گرفته‌اند و در حداقل ۵۰ روز گذشته بیش از ۱۴۰۰ نفر ساعت پاکسازی را با همکاری قرارگاه زیستی شهرستان انجام داده‌اند.

شهیدی‌نیا با بیان اینکه در این مدت تلاش شده اقلام بهداشتی مورد نیاز بیمارستان‌های شهرستان ماهشهر را تأمین کنند، تصری کرد: با تلاش‌های انجام شده خوشبختانه شهرستان ماهشهر با وجود فعالیت اداره بنادر و کشتیرانی و ورودی‌های مختلفی که از استان‌های مختلف وجود دارد، تعداد کمی از مبتلایان به ویروس کرونا را داشته است.

تولید آب ژاول بدون وقفه ادامه دارد

وی به تلاش پتروشیمی‌های منطقه برای تهیه و تأمین مواد ضدعفونی‌کننده اشاره کرد و گفت: پتروشیمی کارون به شکل مجزا تولید فرعی آب ژاول را به تولید اصلی خود تبدیل کرد و میزان تولید را از روزانه ۱۵ تن به روزانه ۱۰۰ تن آب ژاول با غلظت ۱۰ تا ۱۲ درصد رساند که قابلیت رقیق شدن در حجم بالایی را دارد. آب ژاول به‌طور رایگان در سطح منطقه و استان توزیع شد و بنابر درخواست استان‌های دیگر هم تهیه و ارسال و تاکنون ۴.۵ میلیون لیتر از این مواد توزیع شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی همچنین از تهیه و ارسال ۲۵ هزار محلول الکل ضدعفونی‌کننده برای مراکز درمانی و اداری شرکت‌های داخل منطقه خبر داد و گفت: همچنین در این مدت یک نقاهتگاه ۵۰ تختخوابی را تجهیز و آماده کرده‌ایم.

شهیدی‌نیا در ادامه از تهیه و توزیع ۵ هزار بسته معیشتی به ارزش کل ۲۵ میلیارد ریال برای خانوارهایی که از سوی کمیته امداد و بهزیستی معرفی شده‌اند خبر داد و گفت: ۲ هزار بسته معیشتی دیگر تا شروع ماه رمضان تهیه و در محلات محروم توزیع می‌شوند.

وی افزود: با هدف حفظ بهداشت عمومی با همکاری یک شرکت خصوصی بسته‌بندی تینر، ۲۰ هزار ظرف آب ژاول ۲.۵ لیتری، بسته‌بندی شد تا به‌طور مستقیم به در منازل شهروندان در مناطق محروم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی توزیع شود. همچنین در این مدت با تأمین پارچه مورد نیاز تولید ۵۰۰ هزار ماسک انجام و در اختیار مراکز بهداشتی و درمانی قرار گرفت و هم‌زمان از اقدام‌های کادر درمانی نیز تجلیل شد.

اختصاص اعتبار ۲۵۰ میلیارد ریالی برای مقابله با کرونا

شهیدی‌نیا گفت: شورای راهبردی پتروشیمی، اعتبار ۲۵۰ میلیارد ریالی را برای مقابله با کرونا مصوب کرده و این رقم جدا از همکاری و هزینه‌هایی است که پتروشیمی‌های منطقه به‌طور مستقل در این مدت داشته‌اند.

وی با اشاره به احتمال ادامه داشتن این شرایط در ماه‌های آینده تصریح کرد: در مورد تأمین مواد ضدعفونی‌کننده هیچ مشکلی وجود ندارد و در ماه‌های آینده هم امکان تولید آب ژاول را داریم و این هزینه‌ها به‌عنوان اقدامات اولویت‌دار پتروشیمی‌ها در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با تأکید بر اینکه این اقدام‌ها به‌عنوان الزام برای پتروشیمی‌ها اعلام شده و اولویتی بالاتر از حفظ سلامت شهروندان نیست، افزود: هر سال بودجه‌ای را به‌عنوان مسئولیت اجتماعی در نظر گرفته و هزینه می‌کردیم و امسال، این هزینه با اولویت جلوگیری از شیوع کرونا و صیانت از سلامت شهروندان هزینه می‌شود.

https://ipna.news/149532کپی شد!
منبع