بهره‌برداری از ۳ نوع نانوکاتالیست در پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های کشور

تیم تحقیقاتی یکی از شرکت‌های فناور به دانش فنی تولید ۳ نوع نانو کاتالیست برای جداسازی ترکیبات خورنده همراه فرآورده‌های نفتی دست یافتند و در حال حاضر در برخی از پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های داخل کشور کاربردی شده است.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ یکی از شرکت‌های فناور سه دسته مهم از کاتالیست‌های تولید شده خود را به پالایشگاه‌های “ایلام”، “هاشمی‌نژاد”، فازهای مختلف پارس جنوبی و پتروشیمی خارک عرضه کرده و فروش این کاتالیست‌ها در حدود ۲۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد ریال در سال بوده ضمن آنکه عرضه این کاتالیست‌ها مانع از خروج مقدار قابل توجهی ارز از کشور شده است.

علی شاکرینی مدیر فروش بخش کاتالیست این شرکت با بیان اینکه ترکیبات گوگرددار همراه نفت نظیر “دی سولفید هیدروژن” سمی و خورنده است، گفت: از این رو باید این مواد خورنده از ترکیبات نفتی جداسازی شود ضمن آنکه برای شیرین‌سازی گازهای ترش نیاز به جداسازی ترکیبات گوگرددار از فرآورده‌های نفتی است.

وی روش سوزاندن را یکی از روش‌های جداسازی گوگرد از نفت دانست و خاطرنشان کرد: این روش اثرات زیست‌محیطی زیادی به همراه دارد ولی به جای آن می‌توان از بازیابی گوگرد استفاده کرد. مهم‌ترین فرایند گوگردزدایی در صنایع پتروشیمی و پالایشگاه‌ها، فرایندی به نام “کلاوس” است که در آن گوگرد از هیدروژن سولفید موجود در گاز طبیعی و در گازهایی که به عنوان فراورده‌های جانبی طی پالایش نفت خام تولید می‌شوند، استخراج می‌شود.

شاکرینی با تاکید بر اینکه بازیابی به روش کلاوس می‌تواند ۹۲ تا ۹۵ درصد گوگرد را حذف کند، خاطرنشان کرد: محصول گوگرد به دست آمده از این روش قابل بازیافت و استفاده است. از این رو از نظر اقتصادی به‌صرفه خواهد بود.

وی با اشاره به فرآیند جداسازی گوگرد از ترکیبات نفتی با بیان اینکه این فرایند از کوره شروع می‌شود، ادامه داد: فعل و انفعالاتی در کوره اتفاق می‌افتد و بخشی از گوگرد بازیابی شده و باقیمانده گوگرد وارد راکتور می‌شود. معمولا دو یا سه راکتور به همراه دو تا ۳ کاتالیست برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته این محقق کاتالیست‌های “آلومینا”، “تیتانیا” و “ترکیب آلومینا و اکسیدآهن” از جمله این کاتالیست‌ها هستند که برای فرایند گوگردزدایی است که در این شرکت به تولید رسیده است.

به گفته وی در فرآیند بازیابی گوگرد، گروهی از مواد هیدروکربنی با گوگرد واکنش می‌دهند و ساختار گوگرد/کربن ایجاد شده که این ترکیبات موجب کاهش کارایی فرایند گوگردزدایی می‌شود. برای حل این مشکل از کاتالیست تیتانیا استفاده می‌شود که عمل هیدرولیز را انجام می‌دهد تا این واکنش‌ها ناخواسته به حداقل رسیده و کارآیی دوباره افزایش ‌یابد.

https://ipna.news/149523کپی شد!
منبع