احداث مینی پتروشیمی‌ها ضرورت امروز کشور

 امروز بیش از هر زمان دیگری نقش پتروشیمی‌ها به‌ویژه صنایع پایین‌دستی در تولید انواع محصولات مصرفی نمایان شده است و حمایت از بخش خصوصی که سکاندار صنایع پایین‌دستی در کشور هستند ضروری است.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ سلام امینی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی به نقش پتروشیمی‌ها در تولید البسه بیمارستانی و مواد ضدعفونی‌کننده در بحران کرونا اشاره کرد و گفت: از آنجا که پتروشیمی‌ها مشکلی در تامین خوراک خود ندارند باید صنایع پایین‌دست آن‌ها در شاخه‌های مختلف به‌صورت مینی‌پتروشیمی احداث و محصولات مصرفی مردم در داخل و خارج به صورت عمده تولید شوند.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اکنون می‌توان در استان‌ها، مناطق و به‌ویژه مناطق محروم، مینی‌پتروشیمی احداث کرده و خوراک مورد نیاز را از طریق حمل و نقل به آن‌ها رساند.

وی اضافه کرد: اگرچه مینی پتروشیمی‌هایی در چندین نطقه کشور فعال هستند اما این تعداد برای تامین محصولات مختلف مورد نیاز داخل و خارج از کشور کفایت نمی‌کند لذا باید آنها را گسترش داده و شاهد تولید محصولات مصرفی مانند مواد ضدعفونی، البسه بیمارستانی و… به میزان وسیع باشیم.

امینی با بیان اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری نقش پتروشیمی‌ها به‌ویژه صنایع پایین‌دستی در تولید انواع محصولات مصرفی نمایان شده است، اضافه کرد: حمایت از بخش خصوصی -که سکاندار صنایع پایین‌دستی در کشور هستند- ضروری است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس همچنین تحریم‌ها را یکی از عوامل تاثیرگذار در عدم رشد صنایع پایین‌دستی پتروشیمی دانست و افزود: استفاده از صندوق ذخیره ارزی، گاز ارزان، جوایز صادراتی، اجازه عرضه محصولات خارج از بورس و… ازجمله امتیازهایی است که به صنایع بالادستی ارائه می‌شود، اما در مقابل صنایع پایین دستی به دلیل استفاده از وام‌های گران قیمت، فرآیند اداری طولانی پیش‌رو، عدم بهره‌گیری از صندوق توسعه ملی و… باید مواد اولیه خود را خارج از بورس با قیمت گران تهیه کنند به همین دلیل رشد نکرده و تعداد کمی از افراد حاضر به سرمایه‌گذاری در این بخش هستند.

https://ipna.news/149125کپی شد!