معاونت علمی و فناوری از اقتصاد دانش بنیان در صنعت پتروشیمی حمایت میکند

معاون دفتر هماهنگی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با اشاره به حمایت معاونت علمی و فناوری از همکاری‌های شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ گفت: این فرصت مغتنمی برای توسعه زیست‌بوم نوآوری صنعت پتروشیمی است.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران، مهرشاد جواهردشتی با اشاره به اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان نهادی پشتیبان و توسعه‌دهنده زیست‌بوم نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان، نقش مهمی در حمایت و توسعه همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ در همکاری هدفمند با شرکت‌های بزرگ و فعالان اقتصادی کلیدی کشور دارد، اظهار کرد: این نهاد حاکمیتی، راه و مسیر توسعه را برای شرکت‌های نوآور و فناور هموار می‌کند تا با شرکت‌های بزرگ همکاری سازنده‌ای داشته باشند.

وی ادامه داد: این نهاد در رویداد «حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی» نیز با این رویکرد که اتصال شرکت‌های دانش‌بنیان با شرکت‌های پتروشیمی می‌تواند نیازهای دو طرف را رفع کند، به‌طور جدی ورود کرده است.

جواهردشتی افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نظر دارد فعالانه در نمایشگاه و همایش تخصصی حمایت از ساخت داخل به‌عنوان نهاد حاکمیتی نسبت به همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان با زیرمجموعه‌های شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس مشارکت کند.

وی با تأکید بر اینکه هلدینگ خلیج فارس با مجموعه وسیعی از شرکت‌های توانمند پتروشیمی درصدد همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ است، گفت: معاونت علمی و فناوری در این روند، حافظ منافع دو طرف خواهد بود. این فرصت مغتنمی است تا بتوانیم زیست بوم نوآوری صنعت پتروشیمی را توسعه دهیم.

جواهردشتی در زمینه ساخت تجهیزات صنعت پتروشیمی و ورود شرکت‌های دانش‌بنیان برای دستیابی به این صنعت، گفت: ساخت و تأمین تجهیزات صنعت پتروشیمی اکنون از سوی شرکت‌های دانش بنیان داخلی در حال انجام است و این موضوع با نقش‌آفرینی سازنده معاونت برای حمایت از ساخت داخل صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در همه جای دنیا شرکت‌های بزرگ، به عنوان پیشران‌های کلیدی اقتصاد، تشویق می‌شوند تا در توسعه زنجیره صنعت خود نقش اساسی ایفا کنند، تأکید کرد: معاونت علمی و فناوری نیز با تمرکز بر «رویکرد اقتصاد بدون نفت، قطع خام‌فروشی و رسوخ توسعه جریان دانش‌بنیانی و استارت‌آپی» از طریق انعقاد تفاهم‌نامه‌های هدفمند با وزارتخانه‌ها و شرکت‌های بزرگ و کلیدی کشور، ابزارها و مکانیزم‌های حمایتی و مشوق‌هایی مانند حمایت از ایجاد مراکز نوآوری و شتاب‌دهنده‌های تخصصی، صندوق‌های جسورانه تخصصی، حمایت از بومی‌سازی فناوری‌های کلیدی و گلوگاهی و مشارکت در رویدادهای فناورانه و نوآورانه را در بسته‌های سیاستی حمایتی خود برای صنایع بزرگ وکلیدی کشور قرار داده است.

جواهردشتی به اهمیت رویکردها و تحقق شاخص‌های اقتصاد دانش‌بنیان در رشد و توسعه شرکت‌های بزرگ اشاره کرد و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان مزیت‌هایی از قبیل دانش، خلاقیت، نوآوری، ریسک‌پذیری و جسارت دارند که ترکیب آنها با مزیت‌های شرکت‌های بزرگ از قبیل سرمایه‌های کلان، دسترسی به بازارهای بین‌المللی می‌تواند افزون بر اینکه نیازها و اهداف دو طرف را محقق سازد، جریان تولید کشور را به سمت استفاده از توانمندی‌های داخل کشور رهنمون کند.

وی درباره انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و هلدینگ خلیج فارس گفت: این تفاهم‌نامه در فرآیند امضاست و مشارکت در رویداد حمایت از ساخت داخل در کیش یکی از موضوعات این تفاهم‌نامه است.

نمایشگاه و همایش حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، انجمن سازندگان و تجهیزات صنعت نفت (استصنا)، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و سایر دست اندرکاران این حوزه راهبردی، ۲۷ تا ۲۹ بهمن ماه در جزیره کیش برگزار می‌شود

https://ipna.news/148399کپی شد!