سرمایه گذاری ۷٫۵ میلیارد دلاری برای جمع آوری گازهای مشعل با همکاری پتروشیمی ها

خورنا|باقر گل فر:وزیر نفت درباره طرح جمع آوری گازهای مشعل گفت: قراردادهایی به ارزش حدود ۷.۵ میلیارد دلار برای جمع آوری گازهای مشعل منعقد شده است که از این گاز به عنوان خوراک صنعت پتروشیمی استفاده خواهدشد .

 بیژن زنگنه وزیر نفت امروز سه شنبه (۱۶ مهرماه) در پنجمین کنگره راهبردی و نمایشگاه نفت نیرو ، در مورد ظرفیت های موجود در صنعت نفت گفت: در حال حاضر ظرفیت های بسیاری برای توسعه و تحرک صنعت نفت وجود دارد و این صنعت همچنان می تواند پیشران اقتصاد ایران باشد، با توسعه جهشی و تامین خوراک برای توسعه صنعت پتروشیمی و صنایع پایین دستی و تکمیل زنجیره ارزش این صنعت فعال تر می شود . از طرف دیگر فعال بودن صنعت نفت می تواند صنایع مختلفی مانند خدمات فنی و مهندسی و غیر مهندسی را فعال کرده و موجب افزایش اشتغال در کشور شود.

وزیر نفت در مورد رویکرد پنجمین کنگره راهبردی نفت و نیرو با محوریت بخش خصوصی گفت: زمینه فعالیت بخش خصوصی در صنعت نفت در ۷ مسیر مختلف وجود دارد. اولین زمینه آن فعالیت پیمانکاری است که در بالاترین بخش صنعت نفت تا پایین ترین بخش آن یعنی شبکه گاز رسانی به شهر و روستا وجود دارد ، زمینه دیگر سرمایه گذاری مستقیم بخش خصوصی در پتروشیمی، پالایش و مایع سازی گاز و صنایع پایین دستی است که با استفاده از خوراک با ارزش گاز و میعانات گازی زنجیره ارزش تکمیل شده و از خام فروشی جلوگیری شود.

وزیر نفت در مورد صنعت پتروشیمی خاطر نشان کرد: گام های بزرگی در صنعت پتروشیمی برداشته شده است . در جهش دوم که تا سال ۱۴۰۰ محقق خواهد شد و تولید به لحاظ ارزشی  حدود۵۰ درصد اضافه خواهد شد و در آمد از ۱۷ تا ۱۸ میلیارد دلار به ۲۵ میلیارد دلار و تولید به بالای ۱۰۰ میلیون تن خواهد رسید. در جهش سوم نیز تولید به ۱۳۰ میلیون تن می رسد و محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر یعنی الفین خواهد بود که توسط بخش غیر دولتی و خصوصی انجام شده است.

زنگنه در مورد طرح جمع آوری گازهای مشعل گفت: در قالب طرح های NGL3100, NGL 3200 ، خارک و بیدبلند دو قراردادبا پتروشیمی مارون و هلدینگ خلیج فارس به ارزش نزدیک به ۷.۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای جمع آوری گازهای مشعل منعقد شده است که از این گاز به عنوان خوراک صنعت پتروشیمی استفاده خواهد شد و تا سال ۱۴۰۰ به میزان ۹۵ درصد گازهای همراه نفت جمع آوری می شود.

زنگنه در مورد چالش ها و مشکلات بخش خصوصی در صنعت نفت گفت: با توجه به ابعاد بزرگ صنعت نفت حضور بخش خصوصی با سه مسئله توانمندی و ساختار مدیریت، توانمندی و تعامل با صاحبان کسب و کار ، توانمندی برای تجهیز مالی و تامین منابع مالی روبرو است. البته بخش خصوصی باید از ابتکارات خود استفاده کند. ما در شرایط سخت کار و مقاومت کردیم و تلاش خواهیم کرد تا از تجاوز دشمن به حقوق ملت ایران جلوگیری کنیم.

وزیر نفت در مورد پالایشگاه ها نیز بیان کرد: با افزایش ظرفیت پالایشگاه در سال جاری برای اولین بار بنزین صادر شده است و در کلان شهر های کشور بنزین یورو ۴ و گازوییل بدون گوگرد مصرف می شود همچنین پالایشگاه سیراف برای تولید خوراک نفتا در اولویت قرار دارد این طرح پترو پالایشی بوده و در کنار آن واحدهای پتروشیمی ایجاد خواهد شد تا محصولاتی با ارزش افزوده تولید شود.

زنگنه ادامه داد: استفاده از ساخت داخل و ساخت تجهیزات و سیستم صنعت نفت یکی دیگر از زمینه های فعالیت بخش خصوصی است. بر همین اساس پیمانکاران را به استفاده از ساخت داخل مکلف کردیم که موجب تقویت و تسریع تولیدات داخل و فراهم کننده اشتغال و امید در کشور می شود. اقدام دیگر بهینه سازی مصرف انرژی است که حجم عظیمی کار و فعالیت برای سازندگان و شرکتهای خدمات مهندسی ایجاد کرده است.

زنگنه دو مورد فعالیت شرکت های E&P و بازرگانی نفت و فرآورده های آن را از مهمترین زمینه های فعالیت بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: به ۱۵ شرکت ایرانی برای فعالیت E&P یا اکتشاف و استخراج یا تولید اجازه فعالیت داده شده است که در شرایط کنونی تحریم، امکان فعالیت برای آنها بیش از پیش فراهم است همچنین برای صادرات فرآورده های نفتی و میعانات و حتی نفت خام شرایط فعالیت بخش خصوصی وجود دارد.

وی در پایان به جنبه آخر ورود بخش خصوصی در صنعت نفت از طریق شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها اشاره کرد و گفت: باشگاه نفت و نیرو متشکل از کارشناسان با تجربه فرصت خوبی برای همکاری با استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان است و ارتباط این دو بخش می تواند حرکت مهمی در تولید ارزش بر مبنای دانش در صنعت نفت ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار نیپنا،  پنجمین کنگره راهبردی و نمایشگاه نفت و نیرو صبح امروز با حضور وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی  و شماری از مدیران ارشد صنعت نفت و کارشناسان داخلی و خارجی حوزه انرژی آغاز به‌کار کرد و فردا (چهارشنبه، ۱۷ مهرماه) به کار خود پایان می‌دهد. هدف از برگزاری این کنگره آینده نگری فضای کسب و کار در صنایع نفت و نیروی ایران با محوریت بخش خصوصی است.

https://ipna.news/145065کپی شد!