آمادگی هلدینگ خلیج فارس برای استفاده از کاتالیست های بومی

خورنا|باقر گل فر:مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس گفت: شرکت های تابعه این هلدینگ آمادگی دارند تا در صورت نیاز از کاتالیست های ایرانی استفاده کنند.

جعفر ربیعی مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس در جمع خبرنگاران در مورد سهم این مجموعه از ۱۸ طرح پتروشیمی که در دو سال آینده به بهره برداری می رسند گفت:  در هلدینگ خلیج فارس ۷ طرح ظرف دو سال آینده به بهره‌برداری می رسد که در سال جاری طرح های پالایشگاه بیدبلند ۲ ،پتروشیمی لردگان و الفین ایلام خواهد بود و در سال آینده آمونیاک هنگام، پروژه گچساران، پروژه گاز یادآوران (NGL۳۲۰۰ ) و بخشی از پروژه فلرینگ است.

وی  در مورد پروژه جمع آوری گازهای فلر مناطق نفت خیز جنوب گفت:  انجام این پروژه سه ساله است و از امسال شروع شده تا سال ۱۴۰۰ادامه پیدا می کند  پروژه‌ای است که در طول انجام، هر سال بخشی از فلرها را خاموش می کند. فلسفه این پروژه این است  که گازها توسط هلدینگ خلیج فارس جمع آوری شده و به پالایشگاه گاز بیدبلند ۲ منتقل می شود و بعد از پالایش به خوراک پتروشیمی تبدیل می شود.

ربیعی ادامه داد: گازی که قرار است جمع‌آوری شود حدود ۶۰۰ میلیون فوت مکعب یعنی به اندازه دو فاز پارس جنوبی است که این حجم گاز همراه نفت در حال سوختن و از بین رفتن است. با وجود اینکه ما این گاز را گازهای غنی تلقی می کنیم و می تواند خوراک واحدهای پتروشیمی شود. بر این اساس تاسیسات جمع آوری و انتقال گازها را احداث خواهیم کرد و کارخانه پالایش کننده پالایشگاه گاز بیدبلند ۲خواهد بود خوشبختانه ظرفیت کافی برای پالایش این میزان گاز نیز وجود دارد و بعد از پالایش در پروژه‌هایی مانند گچساران و پتروشیمی بندر امام استفاده خواهد شد.

مدیر عامل هلدینگ خلیج فارس در مورد استفاده از کاتالیست سنتز متانول که در داخل تولید می‌شود گفت: در حال حاضر در سبد هلدینگ خلیج فارس محصول اوره آمونیاک و متانول وجود ندارد. البته اوره و آمونیاک هنگام و متانول آپادانا پروژه های در حال اجرا هستند که بعد از به نتیجه رسیدن این محصولات نیز به سبد محصولی هلدینگ خلیج‌فارس اضافه خواهد شد. بنابراین برای تولید نیازمند کاتالیست مرتبط است که اگر این کاتالیست در داخل ایران تولید شود حتماً از تولید داخل استفاده خواهد شد./نیپنا

https://ipna.news/138286کپی شد!