دومین رزمایش سراسری آمادگی مقابله با شرایط اضطراری در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی/ رونمایی از خودروی ارتباطات سیار در شرایط اضطراری

خورنا|باقر گل فر:دومین مانور سراسری مقابله با شرایط اضطراری در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، صبح امروز با حضور سردار روحانی جانشین قرارگاه شیمیایی سازمان پدافند غیرعامل کشور و سعید فیوضی مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خوزستان برگزار شد.

دومین رزمایش سراسری منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با تمرکز بر کنترل و مقابله با نشت مواد شیمیایی در این منطقه اجرا شد.

به گزارش خبرنگار خورنا|این رزمایش بر کنترل نشت مواد شیمیایی تمرکز دارد که طی آن سه حادثه مختلف نشت مواد شیمیایی از تاسیسات سه شرکت منطقه رخ می‌دهد و علاوه بر آن، یک سناریوی امنیتی نیز در این رزمایش گنجانده شده است.

با توجه به خطرات بالقوه نشت مواد شیمیایی از تاسیسات پتروشیمی، از ۲ سال پیش تاکنون، با همکاری معاونت پدافند شیمیایی سازمان پدافند غیرعامل، مطالعات جامعی در این خصوص صورت گرفته است و امروز شاهد برگزاری رزمایشی با هدف مقابله با نشت مواد شیمیایی هستیم.

مقابله با نشت گاز VCM از مخازن کروی بندرامام، نشت کلر از تاسیسات پتروشیمی اروند، نشت مواد سمی از پتروشیمی کارون و سناریوی یک بمب گذاری تروریستی، بصورت همزمان در دومین مانور سراسری منطقه تمرین می‌شوند.

کاهش ترافیک خودرویی منطقه، ایجاد آمادگی برای تخلیه اضطراری، طرح احداث یک پل در منطقه برای افزایش توان تخلیه نیروها از جمله سیاستهای آینده مدیریت ارشد HSE، پدافندغیرعامل و مدیریت بحران منطقه است. همچنین این مدیریت امیدوار است برای سال آینده، بتواند تیم های فرماندهی حادثه را به سمت تدوین و پیگیری رفع آسیب پذیری های هر شرکت هدایت کرده و ضمن انجام تمرینهای درون شرکتی، بتوان در سال آینده رزمایشی با عیار بالاتر را به اجرا گذاشت.

از سال ۹۵، با حمایت سازمان پدافند غیرعامل کشور براساس مطالعات انجام شده، طرح توانمند سازی مدیران در شرایط اضطراری و مدیریت بحران در منطقه با تشکیل دوره های آموزش کارگاهی آغاز شد. این دوره ها به صورت شبانه روزی، با حضور کلیه مدیران ارشد منطقه انجام شد. در این دوره های سه روزه، مجموعا ۷۰۰ نفر از نیروهای منطقه در بالاترین سطوح گرد هم آمدند و سعی شد درک مشترکی بین عوامل و مسئولین منطقه در حوزه الزامات پدافندغیرعامل، شناخت مفاهیم آن و مدیریت شرایط اضطراری ایجاد شود.

در این دوره ها سوالاتی در خصوص تهدیدات و آسیب های منطقه مطرح شد و شیوه های مقابله با آنها مورد بررسی علمی قرار گرفت که جمع بندی این مطالعات بصورت یک بسته عملیاتی به مراجع مربوطه ارائه گردید.

پس از مرحله مطالعات، فاز عملیاتی آغاز شد و گروههای مدیریت بحران شرکتها تشکیل شدند و از طرق مختلف تلاش شد سازماندهی و هماهنگی آنها در شرایط بحران افزایش یابد. سال گذشته نخستین رزمایش سراسری منطقه در همین راستا اجرا شد و هم اکنون دومین رزمایش با چهار سناریوی مختلف امنیتی و عملیاتی در دست اجراست.

در حاشیه این رزمایش، از خودروی فرماندهی که مجهز به سامانه های مخابراتی و صوتی-تصویری برای استفاده و اشراف فرماندهان در حوادث است رونمایی شد.

https://ipna.news/135979کپی شد!