واکنش بازارها به مذاکرات برجامی

کاهش بهای گواهی سکه و صف فروش شدن صندوق طلا و افت شدید قیمت در بازار آتی نیز در کنار کاهش تقاضا در بازارهای فولاد و محصولات پتروشیمی نشان‌دهنده تغییر ذهنیت‌ها و تخلیه انتظارات تورمی در بازارهای کالایی است.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)، اهداف سفر جوزپ بورل به تهران محقق شد و قرار است به زودی مذاکرات احیای برجام که از اسفند ماه متوقف شده از سرگرفته شود اما در فرمتی جدید؛ یعنی در جایی غیر از وین و در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین در قالب ۱+۱. بر اساس آنچه بورل اعلام کرده، مذاکرات دیگر در وین برگزار نمی‌شود و یکی از کشورهای حاشیه خلیج‌‌‌فارس میزبان این گفت‌وگوها خواهد بود. شبکه الجزیره اعلام کرده که قطر بیشترین شانس میزبانی از مذاکرات احیای توافق هسته‌‌‌ای را دارد.

به گفته بورل از آنجا که گفت‌‌‌وگوها دیگر در فرمت ۱+۴ به علاوه آمریکا انجام نمی‌‌‌شوند، این مذاکرات در وین انجام نخواهد شد. در رابطه با فرمت جدید گفت‌وگوها نیز منابع غربی به لورا روزن خبرنگار آمریکایی اعلام کردند که این گفت‌وگوها از یکسو به صورت ۱+۱ یعنی بین علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌‌‌ای ایران و انریکه مورا، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک هتل و از سوی دیگر بین راب مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران و مورا به عنوان تسهیل‌‌‌گر و رابط بین تهران و واشنگتن در هتلی دیگر انجام خواهد گرفت.

در عین حال اگرچه این مذاکرات به طور رسمی یک تسهیل‌‌‌گر دارد اما تغییر مکان مذاکرات و احتمال برگزاری آن در قطر یا عمان به معنای آن است که گفت‌وگوها با دو تسهیل‌‌‌گر انجام خواهد شد. در این بین با توجه به دغدغه‌‌‌های امنیتی در منطقه، تسهیل‌‌‌گر دوم نیز انگیزه بالایی برای به سرانجام رساندن مذاکرات خواهد داشت.

همچنین درخصوص تغییر فرم مذاکرات و محل آن، علی باقری، رئیس هیات مذاکره‌کننده ایران روز گذشته در جلسه‌‌‌ای در مجلس تاکید کرد که سفر مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ابتکار شکلی و نه محتوایی در روند مذاکرات است و ارتباطی به محتوای برجام ندارد.

جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که هدف اصلی سفرش به تهران را دادن «شتاب به مذاکرات و بازگرداندن برجام به مسیر اصلی آن» اعلام کرده بود، شنبه شب پس از دیدار با وزیر خارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرد که ایران و آمریکا به صورت مستقیم گفت‌‌‌وگو نخواهند کرد و افزود: «من و تیمم به عنوان هماهنگ‌‌‌کننده، گفت‌‌‌وگوها را تسهیل خواهیم کرد.»  همچنین مسوول سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا قصد خود برای سفر به ایران را این‌‌‌گونه شرح داد: «سفر من به تهران یک هدف اصلی دارد؛ اینکه بن‌‌‌بست را بشکنم و تنش‌‌‌ها را درباره مذاکرات برجام کم کنم و اینکه یک انگیزه و فرصت جدیدی ایجاد کنیم که گفت‌‌‌وگوها روی ریل قرار گیرد.»

پیام دیدار طولانی بورل با شمخانی
سایت نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی در گزارشی درباره سفر بورل به تهران نوشت: موضوع مهمی که می‌تواند سفر بورل به تهران را از رایزنی‌‌‌های معمول میان مقامات سیاسی متفاوت کند، ملاقات نسبتا طولانی او و هیات همراهش با دریابان شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی بود. پرونده مذاکرات رفع تحریم‌ها همواره با مدیریت شورای عالی امنیت ملی به پیش رفته و ملاقات اعلام نشده و نسبتا طولانی جوزپ بورل با مسوول نهاد امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند حاوی پیام‌‌‌های متفاوتی باشد.

به گزارش نورنیوز، گرچه در اظهارات منتشرشده از دریابان شمخانی در ملاقات با بورل جنبه‌‌‌های انتقادی نسبت به بدعهدی و بی‌‌‌عملی آمریکا و اروپا در برجام کاملا پررنگ است اما تاکید دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بر حضور مستمر ایران در میز مذاکرات و قصد تهران برای دستیابی به توافقی قوی، قابل اتکا و پایدار نشان می‌دهد که از نظر ایران پنجره دیپلماسی در مذاکرات رفع تحریم‌ها همچنان باز است.

توافق حاصل می‌شود؟
همچنین جوزپ بورل، دیپلمات اروپایی در نشست خبری شنبه شب در عین حال که از حسن نیت تهران و واشنگتن تشکر کرد، گفت: «اما هنوز نمی‌‌‌دانم آیا دو طرف قادر خواهند بود به اختلاف‌‌‌های سیاسی‌‌‌شان فائق بیایند یا خیر؟ چون مساله الان مشکلات سیاسی است.»

https://ipna.news/160927کپی شد!