با راه اندازی بزرگترین کارخانه پتروشیمی چین، چه تغییراتی در بازار ایجاد می شود؟

افزایش قیمت کالاهای اساسی یکی از بزرگترین چالشهایی است که این روزها دنیا را درگیر کرده است. حال سوال این است که کشورها برای مقابله با این وضعیت چه چاره ای اندیشیده اند.

 

 افزایش قیمت کالاهای اساسی به اصلی ترین و مهمترین خبر رسانه های دنیا تبدیل شده است. سازمانهای بین المللی در مورد تبعات این رشد قیمت هشدار می دهند و اقتصاددانان از تاثیرات آن روی اقتصاد و زندگی مردم می گویند.

بررسی ها نشان داده است این شرایط در تمامی بازارها وجود دارد. از بازار محصولات کشاورزی گرفته تا بازار محصولات صنعتی و تولیدی و ریشه تمامی آنها درگیری اخیر روسیه و اوکراین و اختلال در عرصه کالاهای اساسی از این دو کشور است.

روسیه یکی از بزرگترین مالکان ذخایر نفت و گاز در دنیا است و با شروع جنگ و وضع تحریم علیه این کشور، میزان عرضه نفت روسیه به بازار کاهش یافته است و انتظار می رود این روند ادامه داشته باشد.

تا پیش از این دنیا به فکر یافتن جایگزینی برای نفت و گاز روسیه در بازار بود ولی با توجه به سهمی که این کشور در بازار دنیا دارد، نمی توان به این سادگی جایگزینی برای روسیه پیدا کرد. به همین دلیل است که تمامی بازارها با تنش روبرو شده است و بیشترین تنش در بازار محصولات پتروشیمی و محصولات کشاورزی مشاهده می شود.

این روزها بازار محصولات پتروشیمی بسیار پر تلاطم است. از یک طرف افزایش قیمت نفت و گاز طبیعی باعث شده است تا هزینه تولید فراورده های پتروشیمی در دنیا افزایش یابد و از طرف دیگر اختلال در عرضه نفت و گاز توسط روسیه باعث نگرانی فعالان صنعتی شده است.

در این روزها خبرهای زیادی در مورد کاهش عرضه کودهای شیمیایی توسط روسیه و تاثیر آن روی قیمت تمام شده محصولات کشاورزی منتشر شده است. این مساله باعث شد تا در بسیاری از کشورهای جهان توان تولید محصولات کشاورزی و حجم تولید در مزارع به شدت کاهش پیدا کند.

در روی دیگر سکه کشورهایی وجود دارند که طرح های تازه ای برای تامین نیاز داخل دارند. طرح هایی که شاید بتواند اندکی از بار ایجاد شده در بازار بکاهد. به عنوان مثال چین اخیرا خبر از راه اندازی بزرگترین کارخانه پتروشیمی خود داده است.

این طرح برای ده سال در چین جریان داشت و روز گذشته کارخانه رسما به بهره برداری رسید. مقامات چین اعلام کرده اند با بهره برداری از این کارخانه تقاضای این کشور برای واردات فراورده های پتروشیمی ۱۰ درصد کاهش پیدا می کند که کمک بزرگی به اقتصاد کشور خواهد کرد.

از طرف دیگر کود شیمیایی که یکی از اصلی ترین محصولات تولید شده در این کارخانه است می تواند سهم زیادی از نیاز بازار چین را تامین کند. با این شرایط می توان دید که چین نه تنها خواهد توانست بستر را برای رشد فعالیتهای اقتصادی فراهم کند بلکه از وابستگی به واردات برای تامین نیازهای جاری کشور هم خواهد کاست.

از طرف دیگر در ونزویلا و دیگر کشورهای نفت خیز قاره امریکا رقابت برای تولید کودهای شیمیایی بالا گرفته است. گلوبال تایمز در این مورد نوشت:« تولید محصولات کشاورزی در کشورهای قاره امریکا به دلیل عدم دسترسی به کود شیمیایی با چالشهای زیادی روبرو شده است. به همین دلیل در ماه های اخیر تغییرات زیادی در خطوط تولید پالایشگاه های این کشورها ایجاد شده است و تلاش برای افزایش حجم تولید کود شیمیایی بالا گرفته است.»

رسانه های ونزویلایی اعلام کردند کشاورزان در تلاش برای خرید کود شیمیایی هستند ولی میزان عرضه در بازار بسیار کمتر از میزان تقاضا است. در این شرایط می توان پیش بینی کرد روزهای سختی در انتظار کشاورزان است زیرا از یک طرف توان تولید آنها کاهش می یابد و از طرف دیگربا افزایش قیمت محصولات کشاورزی، میزان مصرف در بازار کاهش خواهد یافت.

https://ipna.news/160324کپی شد!