کاهش شدید حاشیه سود صنعت پتروشیمی/ دولت دست از سر بورس بردارد

این روزها دولت با تغییر در فرمول خوراک، تغییر در نرخ مالیات، قطع برق و گاز و… به صنایع مختلف بورسی آسیب زده است.

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛صدای بورس؛ این روزها دولت با تغییر در فرمول خوراک، تغییر در نرخ مالیات، قطع برق و گاز و… به صنایع مختلف بورسی آسیب زده است. در این گزارش قصد داریم حاشیه سود چند نماد مطرح پتروشیمی را در ۹ ماه اخیر بررسی کنیم:

شپدیس
پتروشیمی پردیس یکی از بزرگترین اوره سازهای بورسی است، این نماد در انتهای شهریور ماه و در طول یک سال (نسبت به سال مالی شهریور ماه) توانسته بود ۱۹۷۳۹ میلیارد تومان درآمد عملیاتی را کسب کند، حاشیه سود خالص این نماد در طول این مدت به ۶۵ درصد رسیده بوده که بسیار عالی است.

حاشیه سود خالص شپدیس در گزارش ۳ ماهه منتهی به انتهای آذر ماه سال جاری با کاهش ۵ درصدی به ۶۰ درصد رسیده است.

پتروشیمی خراسان
این پتروشیمی توانسته است در دوره ۹ ماهه منتهی به انتهای آذر سال جاری ۴۰۹۰ میلیارد تومان درآمد عملیاتی کسب کند، حاشیه سود این نماد ۶۵ درصد است در حالی که حاشیه سود این نماد در گزارش ۶ ماهه، ۶۶ درصد بوده است.

پتروشیمی زاگرس
درآمدهای عملیاتی این پتروشیمی در انتهای آذر و در دوره ۹ ماه به ۱۵۴۳۹ میلیارد تومان رسیده و حاشیه سود خالص این نماد در طول این مدت به ۳۳ درصد رسید، حال آن که سود خالص گزارش ۶ ماهه سال جاری زاگرس ۳۸ درصد بود، یعنی افت ۵ درصدی تنها در ۳ ماه که قابل تامل است، حاشیه سود خالص زاگرس در گزارش ۳ ماهه امسال ۴۳ درصد بوده است. به عبارتی ۱۰ درصد از حاشیه سود خالص زاگرس در عرض ۶ ماه کمتر شده و آن هم به دلیل مداخلات دولتی در گاز و سایر نرخ خوراک بوده است.

در افشای اطلاعات پتروشیمی زاگرس آمده است: در اجرای مفاد ماده ۱۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد زمان بورس و اوراق بهادار، با عنایت به اعلام شرکت ملی صنایع پتروشیمی و همچنین شرکت ملی گاز در خصوص کاهش سهم مصرف مجتمع‌های پتروشیمی به دلیل محدودیت گاز و در نهایت قطعی بخشی از گاز ورودی به شرکت، واحد دوم تولیدی این شرکت تا اطلاع ثانوی به دلیل قطع گاز از سرویس خارج شده است بنابراین به محض رفع محدودیت گاز و شروع مجدد تولید موضوع از طریق سامانه کدال اطلاع‌رسانی خواهد شد.

پتروشیمی کرمانشاه
در گزارش ۹ ماهه سال جاری درآمدهای عملیاتی کرمانشاه ۳۰۷۶ میلیارد تومان بوده و حاشیه سود خالص این نماد به ۶۲ درصد رسیده است، حال آن که حاشیه سود خالص این نماد در گزارش ۶ ماهه ۷۳ درصد بوده است، به عبارتی در عرض ۳ ماه، حاشیه سود خالص کرمانشا ۱۱ درصد کاهش یافته که قابل تامل است.

گزارش حاشیه سود این چند نماد نشان می‌دهد، دولت سیزدهم چقدر در بورس بی تجربه عمل کرده و در صنعتی که افزایش قیمت جهانی در چند ماه اخیر رکورد زده شاهد کاهش حاشیه سود خالص هستیم که به هیچ وجه قابل قبول نیست، آیا دولت جدید واقعا با بورس آشنایی دارد؟

https://ipna.news/158994کپی شد!