فعالان حوزه پتروشیمی کمک کنند تا این صنعت به جایگاه واقعی خود برسد

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از همه صنعتگران، کارشناسان و فعالان صنعت پتروشیمی دعوت کرد که برای کمک به توسعه این صنعت بشتابند تا صنعت پتروشیمی به جایگاه واقعی خود برسد.

 

مرتضی شاهمیرزایی امروز (دوشنبه، ۱۳ دی‌ماه) در هم‌اندیشی «بررسی چالش‌های صنعت پتروشیمی و راهکارهای برون‌رفت از آن» اظهار کرد: از همه صنعتگران، کارشناسان و فعالان صنعت پتروشیمی دعوت می‌کنم که برای کمک به توسعه این صنعت بشتابند تا صنعت پتروشیمی به جایگاه واقعی خود برسد.

وی به منویات مقام معظم رهبری درباره تکمیل زنجیره ارزش، توسعه صنایع پایین دستی و اشتغالزایی اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون ۵۲ میلیون تن معادل روزانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام خوراک واحدهای پتروشیمی است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به ۶۷ مجتمع فعال فعلی پتروشیمی با ظرفیت اسمی سالانه ۹۰ میلیون تن در کشور اشاره و تصریح کرد: هم‌اکنون ۶۵ میلیون تن محصول در این صنعت تولید می‌شود که مولفه‌های مختلفی در ایجاد فاصله میان ظرفیت و تولید واقعی دخیل است.

شاهمیرزایی با اشاره به اینکه از ۶۵ میلیون تن تولید، ۴۰ میلیون تن محصول نهایی به بازار عرضه می‌شود، گفت: از این مقدار، ۳۰ میلیون تن سهم صادرات و ۱۰ میلیون تن در بازار داخلی مصرف می‌شود. حدود ۲۵ میلیون نیز خوراک‌های بین مجتمعی است.

وی ارزش محصولات نهایی پتروشیمی در سال ۱۴۰۰ را ۲۱ میلیارد دلار دانست و افزود: هم‌اکنون میانگین ارزش محصولات پتروشیمی به ازای هر تن حدود ۴۶۰ دلار است.

برنامه هفتم؛ ۱۴۰ میلیون تن

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه ظرفیت محصولات پتروشیمی در پایان برنامه هفتم به حدود سالانه ۱۴۰ میلیون تن می‌رسد، اظهار کرد: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌ها و تجدیدنظرهایی که در برنامه‌های پیشین صورت می‌گیرد، تولید واقعی به ظرفیت اسمی نزدیک شود.

شاهمیرزایی به پراکندگی واحدهای پتروشیمی در نقاط مختلف کشور اشاره کرد و گفت: بیشتر واحدهای پتروشیمی به دلیل آب‌بر بودن در غرب و جنوب کشور احداث شده‌اند که به منظور توزیع متوازن، توسعه و اشتغالزایی در سال‌های آتی باید صنایع پایین دستی و کوچک را در نقاط شرقی کشور که سهم کمتری از این صنعت دارند، توسعه دهیم که از لحاظ اقلیمی نیز مشکلی ایجاد نشود.

وی ادامه داد: هم‌اکنون حدود ۷۰ طرح پتروشیمی در حال اجراست که نیاز به ۳۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دارد و از این مقدار تاکنون ۸.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است که از همه سرمایه‌گذاران علاقمند دعوت می‌شود که کمک کنند تا به این هدف در صنعت پتروشیمی دست یابیم.

برنامه هشتم؛ ۲۰۰ میلیون تن

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: ظرفیت اسمی صنعت پتروشیمی در پایان برنامه هشتم به ۲۰۰ میلیون تن در سال می‌رسد که این رقم جای تأمل دارد که برای آینده همه فعالان برای هدف برنامه‌ریزی و کمک کنند.

شاهمیرزایی تأمین سرمایه مورد نیاز طرح‌های پتروشیمی را یکی از مهمترین موارد عنوان کرد و گفت: در این زمینه تشکیل صندوق‌های پروژه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری ویژه پتروشیمی در دست پیگیری است که افزون بر این، استفاده از سرمایه‌های عمومی و مردمی، انتشار اوراق و شیوه‌های نوین و منابع خارجی از دیگر راهکارهای تأمین سرمایه است.

وی به برنامه‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی اشاره کرد و افزود: بازنگری اساسنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی، پیگیری ایجاد نهاد تنظیم‌گر و رگولاتوری، اولویت‌بندی و پیگیری طرح‌های نیمه تمام و بازنگری برنامه‌های صنعت در این شرکت در حال پیگیری است.

https://ipna.news/158789کپی شد!