ورود محصولات پتروشیمی ونزوئلا به آمریکا به رغم تحریمهای واشنگتن

مواد پتروشیمی ونزوئلایی تولید شده توسط جوینت ونچرهای پکیوِن و شرکای خارجی این شرکت دولتی با وجود تلاشهای واشنگتن برای محدود کردن تجارت با این تولیدکننده نفت و گاز عضو اوپک، وارد آمریکا شدند.

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛  آمار گمرکی آمریکا نشان می دهد دستکم دو محموله متانول که محصول صنعتی پرکاربردی است و قیمتش امسال افزایش پیدا کرده است، از اکتبر و به دنبال توسعه سریع فروش جهانی محصولات پتروشیمی ونزوئلا، در بنادر منطقه هیوستون تخلیه شده اند.

صادرات این محموله ها تلاش جدید ونزوئلا برای افزایش درآمد را نشان می دهد. تحریمهای آمریکا علیه صنعت نفت ونزوئلا، صادرات نفت این کشور را به پایینترین میزان در ۷۷ سال اخیر رسانده است. این تحریمها با هدف سرنگونی دولت نیکلاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا وضع شده اند اما مادورو اصرار دارد که در یک انتخابات آزاد و منصفانه در سال ۲۰۱۸ پیروز شده است.

سخنگوی میتسوبیشی به رویترز گفت: شرکت میتسوبیشی پس از یک وقفه چند ساله، صادرات متانول به آمریکا را در سال ۲۰۲۱ از جوینت ونچر “متور” در ونزوئلا از سرگرفته است. سهامداران “متور” شامل شرکت پکیوِن هستند.

در اطلاعات گمرکی آمریکا، بندر نفتی خوزه ونزوئلا مبدا اصلی یکی از دو محموله متانول عنوان شده است اما طبق آمار رفینیتیو آیکان، هر دو محموله مستقیما از ونزوئلا ارسال شده اند.

بر اساس فرمان اجرایی سال ۲۰۱۹ آمریکا، صنعت نفت ونزوئلا هدف تحریم قرار گرفت و شرکت نفتی دولتی PDVSA  ونزوئلا و شرکتهای تابعه اش در لیست سیاه قرار گرفتند. فرمان بعدی تحریمها را گسترده کرد و شرکتهایی را هدف قرار داد که متعلق به دولت بوده یا تحت کنترل آن قرار دارد اما از شرکت دولتی پکیوِن نام نبرد.

دانیل پیلارسکی، از شرکای شرکت حقوقی “واتسون فرلی اند ویلیامز” در نیویورک که متخصص مبادلات فرا مرزی و تحریمهای تجاری آمریکاست، گفت: خود “متور” نباید هدف تحریمها قرار داشته باشد. با این حال اگر پکیوِن تولیدکننده اصلی متانول باشد، در این صورت این ریسک وجود دارد که هر گونه صادرات به آمریکا به عنوان دریافت غیرمستقیم کالا از پکیوِن شناخته شود که نقض تحریمها خواهد بود حتی اگر این شرکت هرگز پولی دریافت نکند.

وی گفت: شرکتهای صادرکننده متانول ونزوئلا به آمریکا باید از وزارت خزانه داری مجوز دریافت کنند تا اجازه تجارت داشته باشند یا اقدامات دیگری انجام دهند تا مطمئن شوند پکیوِن فروشنده غیرمستقیم نیست.

بر اساس گزارش رویترز، متانول که در ونزوئلا از گاز طبیعی تولید می شود، در محصولات مختلف شامل بنزین، رنگ، موکت و پلاستیک یافت می شود. طبق آمار شرکت آی اچ اس مارکیت، واردات آمریکا در سالهای اخیر فراتر از میزان صادراتش بوده است.

https://ipna.news/158287کپی شد!