پتروشیمی نوری؛ پرچمدار تولید اوره

شرکت پتروشیمی نوری به عنوان یکی از بزرگترین تولید کننده‌های محصولات آروماتیک در ایران بوده که متعلق به هلدینگ خلیج فارس است. این شرکت با ظرفیت تولید چهار هزار و ۴۵۸تن در رده نخست تولید محصولات آروماتیک و سهم ۲۱درصدی از فروش کل پتروشیمی خلیج فارس به عنوان یکی از وزنه‌های مهم درآمد در عرصه تولید محصولات این حوزه در شرکت پتروشیمی خلیج فارس است. بازار اصلی فروش تولیدات نوری بازارهای داخلی ایران و سایر تولیدکنندگان صنایع پایین دستی در کشورهای عمان، امارات، چین، هند، سنگاپور و تایوان است.

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)، اوره که تولید اصلی شرکت پتروشیمی نوری محسوب می‌شود می‌تواند فاکتوری مناسب جهت ارزیابی عملکرد پتروشیمی‌ها باشد. از طرفی هم باید توجه داشت اوره سهم ۵۰درصدی از کودهای مصرفی در مصارف کشاورزی را دارد. در زمان کشت محصولات با توجه به افزایش تقاضا برای اوره، قیمت اوره هم روند صعودی پیدا می‌کند. از همین‌رو می‌توان اوره را به عنوان یکی از محصولات استراتژیک در صنعت کشور دانست.

پتروشیمی نوری هم جایگاه تثبیت شده‌ای در زمینه تولید اوره به خود اختصاص داده است، به نحوی که مقام اول در کشور از لحاظ فروش، صادرات، سودآوری و ایجاد ارزش افزوده را داراست. پتروشیمی نوری دومین شرکت پتروشیمی در خاورمیانه و چهلمین شرکت در بین ۱۰۰ شرکت برتر در جهان در این صنعت است.

از دیگر تولیدات اصلی شرکت بنزن، پارازایلن و ارتوزایلن بوده که جزو محصولات اصلی نهایی است و در صنایع پایین دستی مورد مصرف قرار می‌گیرند. از این محصولات می‌توان در تولید سموم دفع آفات، رنگ‌سازی، رزین‌ها، بطری‌های یکبار مصرف، نایلون، ترکیبات دارویی، تهیه اتیل بنزن و فنل، مواد شوینده، پلی‌استرها، الیاف مصنوعی و حلال‌های صنعتی اشاره نمود. همچنین مواد فرعی در صنایع پتروشیمی، پالایشی و سوخت استفاده کرد.

یک سرمایه‌گذاری بزرگ

شرکت پتروشیمی نوری در اقدامی مهم، گام بزرگی برداشته و در سال۹۹ جهت خرید ۹۹.۳۱درصد از سهام پتروشیمی هنگام به مبلغ۲۹۰۰ میلیارد تومان برداشت. این اقدام نوری از سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت است که با ظرفیت تولید ۷۲۵هزار تن آمونیاک و ۱۰۷۵هزار تن اوره در سال۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهد رسید.

لازم به ذکر است نرخ فروش محصولات داخلی براساس قیمت مصوب شرکت ملی صنایع پتروشیمی و نرخ محصولات در خارج از کشور با بازارهای جهانی تعیین می‌شود.

نگاهی گذرا به کارنامه نوری

در تاریخ ۲۲تیرماه ۱۳۹۸، ۱۰درصد از سهام شرکت پتروشیمی نوری در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد. کل فروش شرکت در پایان دوره ۶ ماهه نخست سال جاری مبلغ بیش از ۳۱هزار میلیارد تومان بوده که مهمترین علت افزایش نسبت به دوره مشابه در سال ۹۹ افزایش نرخ محصول بوده است.

ارزش فروش صادراتی شرکت در انتهای دوره ۶ ماهه منتهی به شهریور۱۴۰۰ نیز مبلغ ۱۶هزار میلیارد تومان به ثبت رسیده است.

https://ipna.news/158175کپی شد!