سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه

اولین هفته بورس با اعضای جدید شورای عالی و مدیر عامل جدید (۲۴ – ۲۸ مهرماه) با روزی درخشان آغاز شد؛ صف های فروش جمع شد و صف های خرید تشکیل شد و شاخص کل نزدیک ۴۰ هزار واحد بالا رفت.

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)،اگرچه در همان شنبه، شاخص کل از یک میلیون و ۳۹۷ هزار واحد به یک میلیون و ۴۳۷ هزار واحد رشد کرد اما در روزهای بعد در همان حوالی چرخید تا نهایتا در پایان معاملات روز چهارشنبه روی عدد یک میلیون و ۴۳۶ هزار واحد متوقف شود. به این ترتیب تنها روز امیدوار کننده در این هفته همان روز اول بود .

با این وصف می توان گفت که سهامداران در این هفته به طور میانگین ۲.۸ سود کرده اند که نسبت به زیان ۶.۱ درصدی هفته قبل امیدوار کننده است. شاخص هم وزن نیز نسبت به هفته قبل ۴۴۸۷ واحد بالاتر رفت و بازدهی مثبت ۱.۱ را ثبت کرد.

بررسی سهام مرتبط با پتروشیمی در این هفته نشان می دهد که وضعیت این گروه نیز متاثر از فضای کلی بورس بود. برخلاف هفته قبل که تنها ۸ نماد این گروه مثبت بودند ؛ این هفته ۱۰ نماد منفی به ثبت رسید و ۱۸ نماد وضعیتی سبز و مثبت داشتند.

سه نماد از این گروه، پتروشیمی ممسنی (ممسنی)، پتروشیمی کازرون (کازرو) و پتروشیمی دهدشت( دهدشت) به علت ابهام در وضعیت اطلاعاتی از سال گذشته بسته شده و هنوز در حالت تعلیق است.

بیشترین رشد

از ۱۸ نماد مثبت این هفته گروه، ۱۳ نماد سود هفتگی کمتر از ۵ درصد داشتند اما ۵ نماد دیگر سودی بین ۵ تا ۱۰ درصد داشتند.
پنج سهم پتروشیمی که در هفته گذشته بیشترین سود را داشتند به ترتیب عبارتند از:

نماد

درصدسود

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

شجم

۹.۸

۱۱۹۱۳

۱۳۰۸۴

صف خرید

شفارا

۸.۳

۸۳۸۱

۹۰۷۹

نوری

۷.۱

۱۰۲۵۵۰

۱۰۹۸۱۰

شخارک

۷

۵۷۸۶۰

۶۱۹۰۰

شاراک

۷

۴۸۱۴۰

۵۱۴۹۰

صف فروش

 


بیشترین زیان

همان طور که گفته شد این هفته ۱۰ سهم مرتبط با پتروشیمی کاهش قیمت داشتند. از این تعداد، ۹ سهم زیانی کمتر از ۵ درصد داشتند و یک سهم باقیمانده زیانی بیش از ۵ درصد داشت.

پنج سهم که بیشترین زیان را در هفته گذشته داشتند به ترتیب عبارتند از:

نماد

درصد زیان

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

شبصیر

۸.۴

۱۱۰۸۱۰

۱۰۱۵۵۰

شصفها

۴.۷

۱۳۹۸۷۵

۱۳۳۳۳۳

شاروم

۳.۶

۱۵۵۴۷

۱۴۹۹۰

داراب

۳

۲۲۹۲

۲۲۲۴

صف فروش

خراسان

۲.۹

۱۱۲۶۷۰

۱۰۹۴۴۰

چشم انداز هفته پیش رو

 خروج نقدینگی حقیقی و کاهش ارزش معاملات در هفته های اخیر دو چالش بزرگ بورس هستند که باعث می شود چشم انداز مبهمی در هفته پیش رو شکل بگیرد. اعتماد سهامداران خرد به بورس که در یک سال اخیر متزلزل شده است، هنوز دوباره به دست نیامده است و هر فرصتی باعث خروج سرمایه های این سهامداران از بورس می شود. به نظر می رسد سرمایه های خارج شده از بورس در این ماه ها بیشتر جذب رمز ارزها شده است تا بازارهای موازی بورس مثل طلا، ارز یا مسکن.

ادامه این روند اصلا به نفع بازار سرمایه نیست. این روزها در این بازار سهامی یافت می شود که ارزش واقعی آن بسیار بالاتر از نرخ روز است، اما اشتیاقی برای خرید آن وجود ندارد .

https://ipna.news/158073کپی شد!