برنامه‌ریزی وزارت نفت برای ۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در استان ایلام

وزیر نفت از برنامه‌ریزی برای حدود ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش بالادست صنعت نفت در استان ایلام خبر داد و گفت: با توجه به اینکه ۲ میلیارد دلار پروژه نیز در بخش‌های پایین‌دست تعریف شده است، به این ترتیب در مجموع ۴ میلیارد دلار طی چهار تا پنج سال آینده در طرح‌ها و پروژه‌های صنعت نفت این استان سرمایه‌گذاری می‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ جواد اوجی امروز (جمعه، دوم مهرماه) در حاشیه بازدید از طرح توسعه میدان نفتی آذر، با بیان این مطلب افزود: برای توسعه میدان نفتی آذر زحمات زیادی کشیده شده است و امیدواریم با راه‌اندازی پروژه ان‌جی‌ال ۳۱۰۰، فعالیت‌های توسعه‌ای در این بخش تکمیل شود.

وی گفت: استان ایلام نزدیک سه درصد ذخایر نفت و گاز کشور، تعدادی میدان مستقل و دو میدان مشترک نفتی در اختیار دارد و وزارت نفت برنامه‌ریزی کرده است از طریق شرکت‌های تابعه و بخش خصوصی، ۲ میلیارد دلار در بخش بالادست صنعت نفت این استان سرمایه‌گذاری کند.

وزیر نفت ادامه داد: در بخش پایین‌دست مشتمل بر صنعت پتروشیمی و صنایع تکمیلی زنجیره ارزش نیز حدود ۲ میلیارد دلار پروژه تعریف شده است که به این منظور نیز بخشی از سرمایه‌ها از طریق وزارت نفت و شرکت‌های تابعه و بخشی از سوی صندوق بازنشستگی نفت و هلدینگ خلیج فارس تأمین می‌شود.

اوجی گفت: به این ترتیب در مجموع ۴ میلیارد دلار طی چهار تا پنج سال آینده در طرح‌های  صنعت نفت این استان سرمایه‌گذاری خواهد شد که اشتغال‌زایی، درآمدزایی و خروج از محرومیت استان را به‌دنبال خواهد داشت.

احداث نخستین پارک زنجیره صنایع تکمیلی پلی‌پروپیلن

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، از برنامه‌ریزی وزارت نفت برای احداث نخستین پارک زنجیره صنایع تکمیلی پلی‌پروپیلن در استان ایلام در مجاورت پالایشگاه و پتروشیمی ایلام خبر داد و گفت: وزارت نفت متعهد می‌شود از طریق هلدینگ پترول ۳۰۰ میلیارد تومان به این طرح کمک کند و ان‌شاءالله با فعال شدن سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، احداث نخستین پارک زنجیره صنایع تکمیلی در این استان آغاز شود و ظرف دو تا سه سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وزیر نفت با بیان اینکه احداث این پارک به ۱۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد که بخشی از سوی وزارت نفت و بخشی از سوی بخش خصوصی و صندوق بازنشستگی نفت تأمین می‌شود، افزود: راه‌اندازی پارک‌های زنجیره صنایع تکمیلی با ایجاد ارزش افزوده، جلوگیری از خام‌فروشی و اشتغال‌زایی و به تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت کمک می‌کند.

تعریف ۱۱۷ پروژه مسئولیت اجتماعی در ایلام

اوجی در ادامه با بیان اینکه لازم است به موازات طرح‌های توسعه‌ای، بحث مسئولیت اجتماعی نیز مورد توجه ویژه باشد، تصریح کرد: ۱۱۷ پروژه مسئولیت اجتماعی با ارزش حدود ۲۰۰ میلیارد تومان در استان ایلام تعریف شده که در این میان حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برای بهسازی جاده‌های حادثه‌خیز در نظر گرفته شده است.

وی گفت: سهم چهار درصدی استان از اجرای طرح‌های توسعه‌ای نیز محقق می‌شود و ایفای مسئولیت‌های اجتماعی از اولویت‌های اصلی وزارت نفت است.

تاکید بر ارتقای سطح علمی و تخصصی جوانان استان

وزیر نفت در ادامه در میان مردم منطقه نیز حاضر شد و پس از استماع دیدگاه‌های مردمی که محور آن بحث اشتغال جوانان بود، اعلام کرد: وزارت نفت از راه‌اندازی آموزشگاه فنی و حرفه‌ای و ارتقای سطح علمی و تخصصی جوانان منطقه حمایت می‌کند.

اوجی بیان کرد: به این منظور، وزارت نفت هزینه‌های لازم برای ارتقای فنی و علمی جوانان منطقه را تقبل خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، وزیر نفت و تعدادی دیگر از اعضای هیئت‌دولت صبح امروز همراه با رئیس‌جمهوری وارد استان ایلام شده‌اند. اوجی در بدو ورود بر سر مزار شهدای گمنان شهرستان مهران حاضر شد و پس از آن، از طرح توسعه میدان مشترک آذر بازدید کرد و از نزدیک در جریان روند فعالیت‌های طرح قرار گرفت و همین‌طور با کارکنان طرح درباره وضع حقوق و مزایای آنان گفت‌وگو کرد.

حضور در میان مردم و گفت‌وگو با آنان از دیگر برنامه‌های وزیر نفت بوده است.

https://ipna.news/157762کپی شد!