چهار پرونده قضایی برای مدیران پتروشیمی شیراز، آلاینده‌ترین پتروشیمی کشور

متاسفانه پتروشیمی شیراز یکی از آلاینده ترین پتروشیمی های کشور است که هم از بعد آلودگی هوا، هم در موضوع فاضلاب و هم در بخش دفع پسماندها دارای آلایندگی بسیار است.

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ شرکت پتروشیمی شیراز یکی ازقدیمی ترین شرکت های پتروشیمی کشور است که در سال ۱۳۴۲ در ۴۵ کیلومتری شیراز و درنزدیکی شهرستان مرودشت تأسیس شد.

اگر چه ابتدا تأسیس این واحد تولیدی باعث شادمانی مردم منطقه و حتی استان شد و با گسترش آن تعداد بسیاری از افراد بیکار شیراز، مرودشت و روستاهای اطراف آن، در این واحد صنعتی مشغول به کار شدند، اما رفته رفته و با گذشت زمان و با دیدن غبار و آلودگی های منتشر شده از این شرکت، نگرانی مردم از خطرناک بودن این غبارها قوت گرفت.

کارشناسان محیط زیست نیز به میدان آمده و با بررسی های دقیق ثابت کردند که این غبارها هم برای محیط زیست خطر آفرین است و هم باعث تهدید سلامت مردم می‌شود.

رهاسازی فاضلاب صنعتی مجتمع پتروشیمی درمحل رودخانه کُر و آلودگی شدید این رودخانه، یکی ازمعضلات جدی برای سلامت و محیط زیست است به طوری که این آلودگی‌ها، تاثیرات مخربی بر زمین‌های کشاورزی منطقه، آلودگی هوا و همچنین تاثیر بر تنوع زیستی آبزیان داشته است.

آلایندگی‌های این پتروشیمی به همین جا ختم نشده و پیش از این مسئولان در خصوص تاثیر گازهای این مجتمع بر تخت جمشید نیز بحث های مختلفی را مطرح کردند.

در این میان مسئولین محلی، فرمانداران شهرستان مرودشت در ادوار مختلف و نمایندگان مردم شهرستان مرودشت در مجلس شورای اسلامی هم پیگیر شدند تا شاید بخشی از این آلایندگی ها را به طرق مختلفی کاهش دهند اما هر بار با درهای بسته برخوردند و تا کنون هیچ اقدامی در این راستا انجام نشده است.

خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری شیرازه به منظور اطلاع از اقدامات محیط زیست استان در راستای مقابله با این تهدید زیست محیطی گفتگویی با مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان فارس انجام داده است.

حمید رضا ظهرابی با بیان اینکه متاسفانه پتروشیمی شیراز یکی از آلاینده ترین پتروشیمی های کشور است که هم از بعد آلودگی هوا، هم در موضوع فاضلاب و هم در بخش دفع پسماندها دارای آلایندگی بسیار است، گفت: این واحد در موضوع آلودگی هوا که خطرناک ترین نوع آلودگی است دارای آلایندگی بسیار است.

وی افزود: متاسفانه از برج های این واحد که آلودگی دارد، ذرات معلق حاوی کودهای شیمیایی خارج می شود که با غبار و آلودگی یک کارخانه معمولی سیمان یا شن و ماسه متفاوت است چون حاوی مواد شیمیایی است که می تواند اثرات و پیامدهای شدیدی را بر سلامت مردم منطقه داشته باشد.

مدیران پتروشیمی مرودشت  به اتهام تهدید علیه بهداشت عمومی به مراجع قضایی معرفی شده‌اند

مدیر کل محیط زیست فارس با بیان اینکه به خاطر خطرات بسیار زیست محیطی، این پتروشیمی در فهرست صنایع آلاینده قرار دارد، عنوان کرد: به همین دلیل مدیران این مجموعه را به اتهام تهدید علیه بهداشت عمومی به مراجع قضایی معرفی کرده‌ایم،  اما سال‌هاست که پرونده در دست بررسی است و تا کنون به جمع بندی نرسیده تا برخورد قانونی با آن شود و همین رفتار هم باعث شده که مدیران این مجموعه کم‌توجه‌ترین مدیران استان نسبت به مسائل محیط زیستی باشند.

ظهرابی در خصوص تاثیرات این آلایند‌ه‌ها بر روی محصولات کشاورزی نیز اظهار کرد: آلاینده‌هایی که عمدتا تحت عنوان فاضلاب یا پسماندهای ویژه از این واحد خارج می‌شود بر روی محصولات کشاورزی هم تاثیرگذار است ولی آلودگی هوای آن بر روی سیستم تنفسی انسان و ورود به جریان خون اثر می‌گذارد.

وی با تأکید بر اینکه نزدیک به چهار پرونده تا کنون برای این واحد در مراجع قضایی باز شده که سال‌ها در حال رسیدگی است، گفت: علی رغم اینکه کارشناسان رسمی دادگستری هم نظر محیط زیست را مبنی بر آلاینده بودن واحد تایید کرده است ولی انتظار ما این است که دستگاه قضایی قاطعانه با این مورد برخورد کند.

مدیرکل محیط زیست استان با بیان اینکه محیط زیست نباید قربانی اشتغال و توسعه گردد، گفت: درست است به لحاظ اقتصادی تاثیر بسزایی بر اشتغال استان دارد اما  قطع به یقین سلامتی مردم بر سرمایه‌گذاری مقدم است؛ ما توسعه را می‌خواهیم، اما مردمی که سالم نباشند رفاه به دردشان نخواهد خورد.

https://ipna.news/157735کپی شد!