درآمدعملیاتی ۲۶۳ هزار و ۶۹۰ میلیاردی پتروشیمی پارس در سال ۱۳۹۹

مدیرعامل پتروشیمی پارس، با اشاره به تحقق ۹۵ درصدی تولید به ظرفیت اسمی این مجتمع از افزایش فروش و سودآوری پارس ‏خبر داد و گفت: درآمد عملیاتی پتروشیمی پارس ۷۱ درصد بیشتر از سال قبل و سود عملیاتی ۶۷ درصد بیشتر از سال قبل مالی ‏شده است.

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی پارس برای سال مالی منتهی به اسفند ‏‏۱۳۹۹، با حضور ارکان مجمع و حضور ۹۱.۹۷ درصدی سهامداران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سالن همایش گروه ‏پتروشیمی خلیج فارس و به صورت برخط برگزار شد.
در این مجمع که به ریاست سعید محبی‌فرد برگزار شد، مدیرعامل پتروشیمی پارس به ارائه گزارش عملکرد و دستاوردهای این ‏شرکت پرداخت.
مسعود حسنی در ابتدا با اشاره به شرایط سخت سال ۱۳۹۹ ناشی از کرونا که ایران و مشتریان خارجی این شرکت به ویژه در ‏چین را با مشکلات تعطیلی و کاهش تولید مواجه کرده بود، گفت: در این سال پارس ۸۵ هزار تن پنتان پلاس، ۵۳۸ هزار تن ‏بوتان، ۷۶۲ هزار تن پروپان و یک میلیون و ۴۸۲ هزار تن اتان که ۳۶ هزار تن بیشتر از سال قبل است را در واحد استحصال ‏اتان، تولید کرد و مجموع تولید این واحد، دو میلیون و ۸۶۷ هزار تن در سال ۹۹ بود.
وی همچنین از تولید ۵۶۲ هزار تن استایرن مونومر در سال ۹۹ در پتروشیمی پارس خبر داد و گفت: محصول استایرن مونومر ‏پارس، ۱۰۰ درصد نیاز صنایع داخلی کشور را تأمین می‌کند و آغازگر زنجیره ارزش کلیدی هزاران مصرف کننده بزرگ و ‏کوچک صنایع پلاستیک، لاستیک، عایق، ظروف غذا، لوله و.. است و تأمین پایدار و مستمر آن برای صنایع داخلی بسیار حیاتی ‏است که توانسته‌ایم به مهم دست پیدا کنیم.
به گفته او همچنین در سال ۱۳۹۹، ۶۰۴ هزار تن اتیل بنزن در پارس تولید شده است.
حسنی در ادامه به مقایسه تولید واقعی به ظرفیت اسمی صنایع شیمیایی پرداخت و گفت که متوسط این تولید در صنایع شیمیایی ‏دنیا ۸۳ درصد، در آمریکا ۷۶ درصد و شرکت پتروشیمی پارس ۹۵ درصد است که نشان از وضعیت خوب تولید در این مجتمع ‏دارد.
مدیرعامل پتروشیمی پارس در ادامه به ارائه گزارشی از میزان فروش و سودآوری این مجتمع پرداخت که حاکی از افزایش ‏چشمگیر نسبت به مدت مشابه سال قبل مالی بود.
وی تصریح کرد: در سال ۱۳۹۹، پتروشیمی پارس موفق به فروش سه میلیون و ۵۸۳ هزار و ۴۲ تن انواع محصولات خود شد ‏که ۲۹۱ هزار و ۴۳۸ تن از نظر وزنی بیشتر از سال قبل و همچنین ۲۶۳ هزار و ۶۹۰ میلیارد و ۶۶۱ میلیون ریال فروش ‏محصول از نظر ریالی شد که ۱۰۹ هزار و ۴۱۳ میلیارد و ۹۷۹ میلیون ریال بیشتر از سال قبل مالی بوده است.
به گفته حسنی علت افزایش فروش کل محصولات پارس، علی‌رغم کاهش تولید در برخی محصولات، به فروش محصولات تولید ‏شده در سال قبل از آن که یا روی آب و در کشتی‌ها بود و یا در مخازن دخیره شد بر می‌گردد.
وی درآمد عملیاتی پتروشیمی پارس در سال مالی ۱۳۹۹ را ،۲۶۳ هزار و ۶۹۰ میلیارد و ۶۶۱ میلیون ریال و ۷۱ درصد بیشتر ‏از سال قبل از آن، سود ناخالص را ۷۵ هزار و ۴۴۹ میلیارد و ۱۵۴ میلیون ریال و ۷۸ درصد بیشتر از سال قبل از آن و سود ‏عملیاتی را ۱۰۴ هزار و ۱۹۹ میلیارد و ۹۰ میلیون ریال و ۶۷ درصد بیشتر از سال قبل مالی عنوان کرد.
مدیرعامل پتروشیمی پارس همچنین سود پایه هر سهم در سال مالی ۱۳۹۹ را ۲۰ هزار و ۳۷۱ ریال عنوان کرد که ۱۰۴ درصد ‏رشد نسبت به سال قبل از آن داشته است.
وی همچنین به پروژه‌های در دست انجام برای رفع تنگناهای تولید در این مجتمع اشاره کرد و گفت: با پروژه‌های مختلفی که ‏برای این مهم در واحد استحصال اتان برنامه‌ریزی شده و در حال انجام است شاهد استمرار تولید و همچنین افزایش تولید به میزان ‏‏۷۵ هزار تن در سال خواهیم بود، همچنین با پروژه‌های اجرا شده در واحد اتیل بنزن و استایرن منومر، استمرار تولید در ۱۰۰ ‏درصد ظرفیت اسمی و جلوگیری از کاهش تولید به میزان ۷۰ هزارتن در سال محقق خواهد شد.
حسنی همچنین پروژه‌های زنجیره ارزش این مجتمع را واحد تولید پروپیلن و پلی پروپیلن (‏PDH & PP‏) که موافقت اصولی ‏وزارت نفت اخذ شده و در مرحله واگذاری زمین، انتخاب لایسنسور است، واحد اتیل بنزن و استایرن منومر دوم و زنجیره پایین ‏دستی استایرن منومرکه در مرحله مطالعات امکان سنجی است و واحد شیرین سازی و تفکیک پنتان پلاس که در مرحله مطالعات ‏امکان سنجی است، عنوان کرد و افزود: به محض تخصیص زمین، کار ساخت واحد تولید پروپیلن و پلی پروپیلن را شروع ‏می‌کنیم و پیش‌بینی می‌شود در مدت چهارسال به بهره‌برداری برسد.
او همچنین با اشاره به اجرای پروژه‌های مختلف در راستای سیاست تولید داخل گفت که این اقدامات موجب صرفه‌جویی ارزی ‏چهار میلیون و ۷۸۸ میلیون و ۶۳۱ یورویی در پتروشیمی پارس شده است.
مدیرعامل پتروشیمی پارس همچنین با پاسداشت یاد و خاطره مرحوم شریفی‌کیا، رئیس فقید ‏HSE‏ این شرکت که در راه مقابله با ‏ویروس کرونا، حفظ سلامت کارکنان و مردم منطقه خود به این ویروس مبتلا شد و جان باخت، به دستاوردهای این شرکت در ‏حوزه محیط زیست اشاره کرد و گفت: پروژه ارتقای سطح ایمنی واحد با پیشرفت ۴۲ درصدی در حال انجام است، پروژه‌های ‏بهبود ارزیابی ‏FALK‏ با پیشرفت ۶۴ درصدی نیز در حال انجام است و این شرکت که به دلیل کسب رتبه صنعت سبز در سال‌های ‏‏۹۸ و ۹۹ از معافیت عوارض آلایندگی برخوردار بود به دنبال کسب دوباره این رتبه در سال ۱۴۰۰ است.
وی همچنین به ارائه گزارشی از اقدامات این شرکت در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی پرداخت واز سهم ۱۳ درصدی پتروشیمی ‏پارس معادل ۹ میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان در اقدامات انجام شده توسط شورای راهبردی خبر داد.
در ادامه مجمع گزارش حسابرس قرائت شد و صورت‌های مالی این شرکت با اکثریت آرا تصویب شد.
همچنین روزنامه‌های دنیای اقتصاد و ایران به عنوان روزنامه‌های رسمی این شرکت تصویب شدند.
در بخش مسئولیت اجتماعی نیز، مجمع عمومی با تخصیص بودجه ۱۶ میلیارد تومانی به این شرکت موافقت کرد.
در پایان این مجمع با سود دو هزار تومانی به ازای هر سهم پارس موافقت کرد.

https://ipna.news/157314کپی شد!