مجتمع پتروشیمی لردگان؛ فعال در تولید اوره و آمونیاک

کودهای شیمیایی اوره از مواد پر استفاده برای تقویت خاک هستند. به عبارتی این نوع کودها بیشترین مقدار نیتروژن را در اختیار خاک قرار می‌دهند. گیاهانی که قابلیت رشد در محیط‌های اسیدی را دارند، کود اوره موجب رشد بهتر آن‌ها می‌شود. محصولاتی مثل ذرت و توت فرنگی به نیتروژن بالایی برای رشد خود احتیاج دارند.

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛در ایران یکی از مجموعه‌های تولید کننده این محصول «کود شیمیایی اوره لردگان» نام دارد. در ادامه این گزارش کاماپرس مطالب بیشتری را از مجموعه لردگان برای اطلاع خوانندگان و علاقمندان به پتروشیمی مطرح می‌کند؛

لردگان در چه سالی مورد بهره برداری قرار گرفت؟

شرکت پتروشیمی لردگان در سال ۱۳۸۷ تاسیس شد. اما بهره برداری و در مدار تولید قرار گرفتن این مجتمع در آذرماه سال گذشته اتفاق افتاد. این مجموعه در منطقه فلارد استان چهارمحال و بختیاری قرار داشته و با داشتن دسترسی مناسب به منابع آب و گاز کافی و نزدیکی به سه خط لوله گاز، موقعیت مکانی مناسبی را دارد.

محصولات تولیدی این شرکت آمونیاک، با قابلیت تولید ۲ هزار و ۵۰ تن در روز، و اوره، به مقدار  ۳ هزار و ۲۵۰ تن به صورت روزانه، است. در حال حاضر این مجموعه با مدیریت حسن محمودی به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

برای احداث این مجتمع ۸۷۵ میلیون یورو سرمایه گذاری صورت گرفته که در صورت اتفاق افتادن تولید با ظرفیت صدرصدی، طی سه تا چهار سال آینده، این میزان سرمایه گذاری باز خواهد گشت. اکنون در این مجتمع طرح کریستال ملامین با ۲۵ درصد پیشرفت در دست اجرا است. لردگان به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های هلدینگ خلیج فارس شناخته می‌شود. خوراک اصلی این مجتمع، ۷۵۰ میلیون متر مربع گاز طبیعی در سال است.

حضور سهام شلرد در فرابورس

سهام کود شیمیایی اوره لردگان قبل از بهره برداری آن، در بازار بورس به ثبت رسیده بود. هم اکنون سهام این مجموعه با نماد «شلرد» در بازار پایه زرد فرابورس عرضه می‌شود. امروز هزار و ۱۸۵ معامله از این سهام در بازار به ثبت رسید که معادل ۱۱۱ میلیارد و ۸۱۹ میلیون ریال ارزش داشت. ارزش بازاری این سهام نیز ۶۶ هزار و ۲۳۱ میلیارد ریال اعلام شد.

شرکت‌های گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان، صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی خلیج فارس، مهندسی همپا و صنایع پتروشیمی خلیج فارس از سهامداران عمده این مجموعه هستند.

سود، زیان، خالص این شرکت از ابتدای سال مالی جاری تا پایان خردادماه ۲۶۶ هزار و ۸۹۴ میلیون ریال اعلام شد. سود خالص هر سهم نیز در زمان مذکور ۳۰ ریال بود.

برنامه توسعه تولیدات شیمیایی لردگان

لردگان اولین واحد بزرگ از چهار پروژه در دست اقدام خلیج فارس بود که به بهره برداری رسید. قرار است که ۸۰ درصد از انواع تولیدات این مجموعه به خارج از ایران صادر شود. همچنین طرح‌های پارک صنعتی کریستال ملامین و اوره رزینی با ارزش افزوده قابل توجهی برای این مجتمع تعریف شده است.

در حال حاضر ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم و هزار و ۵۰۰ نفر به شکل غیرمستقیم در این شرکت مشغول به کار بوده که ۸۰ درصد آن‌ها نیروی بومی ساکن در استان چهارمحال بختیاری هستند.

https://ipna.news/157310کپی شد!