روحانی: سرمایه‌گذاری در بخش پتروشیمی به بیش از ۱۱ میلیارد دلار رسید

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه مردم باید بدانند با مشکلاتی که در جنگ اقتصادی داشتیم، توانستیم کشور را اداره کنیم، گفت: سال ۹۹ در پتروشیمی بالای ۱۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شده است.

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ دکتر حسن روحانی، امروز (چهارشنبه، ۱۶ تیرماه) در نشست هیئت دولت با اشاره به مشکلات ایجادشده در روزهای اخیر در زمینه تأمین و توزیع برق کشور، گفت: مهم این است که علت‌های اصلی را مورد بررسی دقیق قرار دهیم و برای رفع آن مشکل تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی‌ها گاهی دقیق نیست و ممکن است با حوادث طبیعی و غیرطبیعی از جمله سیل و زلزله، خشک‌سالی و تحریم و جنگ اقتصادی مشکلاتی برای مردم ایجاد شود، افزود: در مورد کمبود برق در کشور باید ریشه مشکلات را بشناسیم.

رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه برای دستیابی به نتیجه مطلوب و موفقیت در حوزه‌های مختلف باید سرمایه‌گذاری لازم انجام شود، تصریح کرد: بدون سرمایه و با دست خالی نمی‌توان کاری انجام داد و امروز باید برای مردم توضیح داده شود که مشکل چیست و چرا نمی‌توانیم به اندازه کافی سرمایه وارد بازار کشور کنیم.

روحانی ادامه داد: طرح‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاری در بخش آب، برق، تصفیه آب، فولاد، آلومنیوم، پتروشیمی و… وجود دارد که مورد مطالعه قرار گرفته و جانمایی هم شده‌اند. اگر همه دستگاه‌ها هماهنگ شوند، این کار شدنی است. امیدواریم از ۱۲ مردادماه به بعد این هماهنگی و همسویی ایجاد شود.

وی اعلام کرد: طرح‌ها و پروژه‌هایی که در سال ۹۹ افتتاح کردیم همه به‌دلیل وجود برجام بود. زمانی که قادر هستید نفت بفروشید ۳۸ درصد پول این نفت به صندوق توسعه ملی واریز می‌شود. پس از صندوق توسعه برای سرمایه‌گذاری در زمینه‌های برق، آب، ‌فولاد و پتروشیمی یا هر جایی که لازم باشد پول داده می‌شود. وقتی صندوق شما پول ندارد چه کار باید کرد؟

رئیس‌جمهوری گفت: بانک خارجی در اختیار ما نیست، صندوق توسعه خالی است و نمی‌توانیم نفت بفروشیم و با بانک‌ها به‌دلیل FATF نمی‌توانیم رابطه خوب داشته باشیم، نتیجه آن این است که سرمایه نیست. وقتی سرمایه نیست طرح‌های بزرگ را نمی‌شود اجرایی و عملیاتی کرد.

روحانی افزود: وزیران ما در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، همه تلاش کردند و در بخش صنعت، فولاد، مس و آلومنیوم کارهای عظیمی انجام شده است. در بخش پتروشیمی کار بزرگی انجام شده است. مردم بدانند با مشکلاتی که در جنگ اقتصادی داشتیم، توانستیم کشور را اداره کنیم. کار بزرگی بر دوش این واحدها بود زیرا برای ما ارزآوری می‌کردند.

وی با بیان اینکه ۱۲۸ میلیارد دلار بر حجم صادرات غیرنفتی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم افزوده شده است، تصریح کرد: این صادرات از کجا اضافه شده است؟ بیشتر از پتروشیمی، فولاد و بخش‌های دیگر بوده است، در سال ۹۹ در پتروشیمی بالای ۱۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شده است.

رئیس‌جمهوری اعلام کرد: هفته‌های پایانی دولت است. می‌خواهیم در شرایطی دولت را تحویل دهیم که مشکلات کشور یا نباشند یا کم باشد، تا دولت سیزدهم بهتر بتواند به وظایف خود عمل کند.

https://ipna.news/157202کپی شد!