پتروشیمی سبلان، نمونه‌ای موفق از مدیریت در شرایط تحریم‌

مدیرعامل هلدینگ انرژی سپهر، روند تکمیل پتروشیمی سبلان را نمونه‌ای موفق از مدیریت در شرایط سخت تحریم دانست و گفت: افزایش دانش، خودباوری و اتکا به نیروهای بومی از نتایج اجرای این طرح بود که بی‌شک برای آینده کشور و به‌ویژه دیگر پروژه‌های این هلدینگ الگوی مناسبی خواهد بود.

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛بهروز عباسی در بازدید از روند تولید متانول در پتروشیمی متانول اظهار کرد: ماحصل خودباوری و اراده جمعی کارکنان انرژی سپهر و پتروشیمی سبلان، عملیاتی شدن هشتمین واحد تولید متانول ایران است تا کشور هم‌زمان با افزایش صادارت و خلق ثروت، توان بیشتری برای توسعه صنایع پایین‌دست این صنعت داشته باشد.

وی افزود: گرچه بهره‌برداری از سبلان، ارزآوری سالانه ۴۱۰ میلیون دلاری، افزایش یک میلیون و ۶۵۰ هزار تنی متانول و ایجاد اشتغال پایدار را به همراه داشت، اما مقوله بسیار حائز اهمیت دیگری که باید آن را نتیجه تدبیر مدیران در حمایت از تولید داخلی دانست، خودکفایی در تولید سه کاتالیست مورد نیاز این پتروشیمی است که بی‌شک دستاوردهای قابل توجهی را برای ایران در پی خواهد داشت.

مدیرعامل هلدینگ انرژی سپهر ادامه داد: در شرایط ویژه تأمین مالی در پروژه‌ها، تحریم‌ها و مشکلات ناشی از آن و نبود صاحبان دانش و فناوری جهان، تنها یک مسیر موفقیت وجود داشت که آن همکاری، اعتماد به تأمین‌کننده و تولیدکننده داخلی و باور یکدیگر بود که همین مسیر، راهگشای مشکلات سبلان شد.

عباسی تصریح کرد: روند تکمیل سبلان نمونه موفقی از مدیریت در شرایط سخت تحریم‌هایی است که گرچه تا حدودی مسیر دستیابی به موفقیت را ناهموار کرده بود، اما نتیجه به‌دست‌آمده، افزایش دانش، خودباوری و اتکا به نیروهای بومی بود که قطع به یقین برای آینده کشور و به‌ویژه دیگر پروژه‌های هلدینگ انرژی سپهر، الگوی مناسبی خواهد بود تا ضمن کاهش هزینه و زمان، افق برنامه‌ریزی‌های روشن‌تری را در پیشبرد اهداف عالی سازمان ترسیم کنیم.

وی گفت: حمایت هوشمندانه پتروفرهنگ و گروه مالی سپهر صادرات به‌عنوان سهامداران انرژی سپهر در رسیدن به قله سبلان را باید ستون اصلی این موفقیت دانست زیرا در سخت‌ترین شرایط اقتصادی کشور هیچگاه از نقش اساسی خود غافل نشده و همواره بر پشتیبانی از پروژه‌ها تأکید داشتند. بی‌شک این حمایت در تکمیل پتروشیمی‌های دنا و سیراف نیز ادامه خواهد داشت تا برنامه تولید سالانه ۵ میلیون تن متانول در این هلدینگ محقق شود.

تکمیل زنجیره ارزش؛ راهبرد انرژی سپهر

فرهاد جهانگیری، قائم مقام مدیرعامل انرژی سپهر نیز در این بازدید گفت: روند ساخت سبلان نقاط قوت قابل توجهی را با خود به همراه داشت که شاید بتوان مهم‌ترین آن را تکمیل کار با قیمت تمام‌شده کمتر دانست.

وی افزود: این موفقیت در شرایطی به‌دست آمد که در سال‌های تکمیل این پتروشیمی، با توجه به اعمال تحریم‌های ظالمانه جهانی، شرایط متلاطمی بر اقتصاد کشور حاکم بود و به‌صورت پیش‌فرض با مشکلات جدید و روزانه‌ای همراه بودیم، اما خوشبختانه با پیروی از برنامه‌های کلان کشوری و همچنین منویات مقام معظم رهبری حول محور اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل، شیوه نوینی در مدیریت پروژه خلق شد که می‌تواند در دیگر پروژه‌ها نیز راهگشا باشد.

قائم مقام مدیرعامل انرژی سپهر ادامه داد: انتقال دانش از سبلان به شرکت‌های پتروشیمی دنا و سیراف از راهبردهایی است که در انرژی سپهر پیگیری می‌شود تا در هزینه و زمان تکمیل این دو پروژه شاهد دستاوردهای جدیدی باشیم.

جهانگیری اظهار کرد: تکمیل زنجیره ارزش، راهبرد انرژی سپهر پس از تولید متانول است زیرا خلق ثروت قابل توجه برای کشور را در این فرصت طلایی می‌دانیم. مزیت‌های انرژی سپهر در ورود به این حوزه را می‌توان انباشت دانش ۱۰ ساله، ۵ میلیون تن متانول گرید AA پس از افتتاح سه پتروشیمی و سرانجام ایجاد سرمایه مؤثر از محل صادرات و فروش متانول دانست.

توان بالقوه سازندگان داخلی بالفعل شد

محمد زالی، مدیرعامل پتروشیمی سبلان نیز گفت: کاتالیست‌های استفاده شده در این مجموعه برای نخستین بار در کشور با سفارش‌گذاری سبلان، از سوی متخصصان داخلی در شرکت پژوهش و فناوری ساخته شد. ازین رو خرسندیم که در راستای اقتصاد مقاومتی و رونق تولید به جای واردات کاتالیست از نمونه ساخت داخل بهره برده‌ایم.

وی اظهار کرد: امروز بسیاری از تولیدکنندگان، پیمانکاران و سازندگان در شادی راه‌اندازی سبلان با ما شریک هستند، چراکه بسیاری از آنها برای نخستین بار در پروژه‌ای با کیفیت و شاخص‌های خاص سبلان حضور داشتند و با تکمیل پروژه، توان بالقوه خود را بالفعل و باوری جدید را در خود خلق کردند که بی‌شک برکات مثبتی برای کشور به بار خواهد آورد.

https://ipna.news/157143کپی شد!