مدیرعامل شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی:

حواسمان به سود واحدهای تولیدی باشد

صفرعلی بابایی مدیرعامل شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی:صنعت پتروشیمی در چند دهه گذشته تحولات زیادی را پشت سر گذاشته که بدون تردید عبور از خصوصی‌سازی و آثار و تبعات آن یکی از همین تحولات مهم بوده است. در جریان خصوصی‌سازی و واگذاری پروژه‌ها، مجموعه NPC بسیاری از مسئولیت‌های مستقیم خود را واگذار کرد و تا زمانی که مجموعه‌های جدید بتوانند در موقعیت و جایگاه‌های اصلی و مهم خود قرار گیرند، چندین سال زمان نیاز بود.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا) به نقل از هفته نامه مشعل؛یکی از زیرمجموعه‌های NPC که در جریان واگذاری به بخش خصوصی دچار تحول شد، شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی بود. این مجموعه به منظور اجرای طرح‌های توسعه‌ای صنعت پتروشیمی و بهره‌گیری از تجربیات حاصل از اجرای مراحل مختلف طرح‌ها، در بهمن‌ماه ١٣٧٣ به عنوان یک شرکت دولتی تأسیس و در بخش‌های مختلف تخصصی از جمله مهندسی، تدارکات، ساختمان و نصب، راه‌اندازی و مدیریت پروژه در حوزه‌های صنعتی و زیربنایی ارائه خدمات‌ می نماید. اما در سال ۹۲ این مجموعه به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس به بخش خصوصی واگذار شد.

شرﻛﺖ ﻣﺪﻳﺮﻳت توﺳﻌﻪ ﺻﻨﺎﻳﻊ ﭘﺘﺮوﺷﻴمی به دنبال اﻓﺰاﻳﺶ و اﺳﺘﻤﺮار ﺳﻮدآوری و ارزش‌آﻓﺮﻳنی از ﻃﺮﻳﻖ اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت «ﭘﻴﻤﺎﻧﻜﺎری عمومی» در طرح‌ها و پروژه‌های ﺻﻨﺎﻳﻊ ﻧﻔﺖ، ﮔﺎز و پتروﺷﻴمی در ﺑﺎزارﻫﺎی داﺧلی، منطقه‌ای و ﺟﻬﺎنی محقق سازد.

صفرعلی بابایی، مدیرعامل شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی، یکی از مدیران با سابقه صنعت نفت و پرسود پتروشیمی است که از سال ۹۳ مسئولیت این مجموعه را بر عهده دارد. او می‌گوید شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی در میان شرکت‌های خارجی و بین‌المللی دارای اعتبار و شناخته شده است و در این چند سال به واسطه عملکردی که داشته در میان زیرمجموعه‌های صنعت پتروشیمی داخل کشور جایگاه خودش را پیدا کرده است. با او درباره این مجموعه و فعالیت‌های گسترده‌ای که دارد، گفت‌وگو کردیم که مشروح آن در ادامه می‌آید.

 

لیست بلندبالای تعهدات و تکالیف

بابایی درباره تغییرات در ﺷﺮﻛﺖ ﻣﺪﻳﺮﻳت توﺳﻌﻪ ﺻﻨﺎﻳﻊ ﭘﺘﺮوﺷﻴمی و علت حضورش در صنعت پتروشیمی گفت: قبلا مجری پروژه‌های پتروشیمی بودیم، اما با جریان خصوصی‌سازی زیرمجموعه گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس قرار گرفتیم. در این سال‌ها با توجه به اینکه لازم بود بر اساس قانون تجارت برای هر پروژه‌ای شرکتی ایجاد شود، امور پروژه را با عنوان «مدیریت پیمان» به مجموعه ما می‌سپارند و به عبارتی مدیریت کلیه اجزای پروژه را از ابتدای تصویب تا تحویل به بهره­بردار که همان شرکت-پروژه می باشد، ما انجام می‌دهیم. تقریبا از همان سال ۹۳ و واگذاری پروژه‌های مهمی مثل پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس، من با ﺷﺮﻛﺖ ﻣﺪﻳﺮﻳت توﺳﻌﻪ ﺻﻨﺎﻳﻊ ﭘﺘﺮوﺷﻴمی همکاری دارم.

او لیست بلند بالایی از تعهدات چند هزار میلیاردی را که یا اجرا شده و یا در دستور کار دارند، برشمرد و گفت: بید بلند خلیج فارس و پروژه جمع­آوری گازهای مشعل مرتبط آن، آپادانای خلیج فارس، اوره آمونیاک هنگام، هر دو مجموعه ایلام، اتیلن اکساید اندیمشک، دو واحد اتان ریکاوری در پتروشیمی بندر امام، پتروشیمی هایکوی کارون، نوفلرینگ و شیرین سازی برش سنگین در پتروشیمی نوری، الفین گچساران، HDPE  گچساران، HDPE  دهدشت، پتروشیمی و پتروپالایش دهلران از جمله مجموعه‌هایی هستند که

“مدیریت پیمان” آنها را مجموعه ﺷﺮﻛﺖ ﻣﺪﻳﺮﻳت توﺳﻌﻪ ﺻﻨﺎﻳﻊ ﭘﺘﺮوﺷﻴمی برعهده دارد.

او با بیان اینکه ﺷﺮﻛﺖ ﻣﺪﻳﺮﻳت توﺳﻌﻪ ﺻﻨﺎﻳﻊ ﭘﺘﺮوﺷﻴمی خدمات مطالعاتی و قراردادی و تهیه اسناد مناقصه را هم انجام می‌دهد، افزود: فارغ از اینکه این شرکت‌ها در زیرمجموعه هلدینگ هستند یا خارج از آن، در قالب قراردادهای تخصصی در تعامل و همکاری با صنعت پتروشیمی هستیم. همچنین برخی امور زیربنایی و ساخت‌وساز را هم برای برخی شرکت‌ها انجام می‌دهیم.

بابایی با اعلام اینکه مسئولیت اجرایی دو مگا پروژه بزرگ هرمز و الماس ماهشهر را که به زودی کلنگ اجرای آن بر زمین می‌خورد، ﺷﺮﻛﺖ ﻣﺪﻳﺮﻳت توﺳﻌﻪ ﺻﻨﺎﻳﻊ ﭘﺘﺮوﺷﻴمی برعهده دارد، در توضیحی گفت: به نوعی کار راه‌انداز صنعت پتروشیمی هستیم و هر جا به کمک نیاز دارد حتی برای امور ساده مثل جاده‌سازی و زیرساخت‌های ساده وارد عمل می‌شویم. همچنین در حوزه خرید کالا و تدارکات هم ‌دستی بر آتش داریم و به عنوان نمونه خرید کالا برای پتروشیمی یادآوران، بندر امام و ایلام را ما انجام می‌دهیم تا امور پروژه زودتر پیش برود.

مدیرعامل ﺷﺮﻛﺖ ﻣﺪﻳﺮﻳت توﺳﻌﻪ ﺻﻨﺎﻳﻊ ﭘﺘﺮوﺷﻴمی در ادامه گفت: تمام امور فاینانس و پیگیری مالی و صندوق ذخیره ارزی برخی از پروژه‌ها مثل بید بلند خلیج فارس یا ایلام را مجموعه ما انجام داده است. معمولا اینگونه است که گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس با توجه به جایگاه و اعتبار وارد عمل شده و سیاستی را برای هر پروژه اتخاذ می‌کند و اگر کار اجرایی و تخصصی داشته باشد ما انجام می‌دهیم. اما در برخی موارد دیگر، پتروشیمی‌های تولیدی تأمین مالی پروژه‌های جدید را انجام می‌دهند؛ به عنوان نمونه پتروشیمی نوری و مبین، سهامداران اصلی پتروشیمی‌های آپادانا و هنگام شده‌اند و به این ترتیب بخشی از محدودیت‌های مالی را حذف کرده‌ایم.

 

مذاکراتی برای صدور خدمات فنی به شرکت‌های خارجی در دوران تحریم

مدیرعامل شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی در پاسخ به سوالی درباره ادامه دادن فعالیت‌های مهم این مجموعه بیان کرد: وجود تحریم‌های همه‌جانبه گفت: با توجه به تجربیات و ارتباطات قبلی با شرکت‌ها، سابقه همکاری با مجموعه‌های مختلف داخلی و خارجی و اعتباری که در داخل یا خارج داشتیم، برخی از این محدودیت‌ها را دور زده‌ایم یا از بین بردیم .البته با سخت‌تر شدن تحریم‌ها، تدبیر ما هم بیشتر شده است اما تلاش کردیم در این دوره از حریم قانون خارج نشویم و ارتباطاتمان با شرکت‌های خارجی و داخلی را از دست ندهیم. در اوج تحریم‌های سال ۹۸ و ۹۹ هم دو پروژه اصلی و سنگین شامل بید بلند خلیج فارس و ایلام را در مدت زمان خوبی به‌رغم تحریم‌ها اجرایی کردیم.

او درباره پروژه‌های جدید و مناقصه‌های در دست بررسی این مجموعه هم گفت: به‌طور همزمان مناقصه واحد اتان ریکاوری در پتروشیمی بندر امام، پتروشیمی اندیمشک، الفین هرمز و الفین الماس ماهشهر را در دستور کار داریم. البته فعلا مراحل اولیه کار پروژه‌ها را بر اساس اولویت خوراک یکدیگر پیش می‌بریم و در ادامه هرکدام از این مجموعه‌ها تعداد ۷ واحد توسعه‌ای دارند که انجام خواهد شد.

بابایی در عین حال از مراجعاتی که اخیرا از سوی کشورهای خارجی داشته‌اند، خبر داد و گفت: شرکت‌های خارجی توانمندیهای شرکت مدیریت توسعه را شناسایی کرده و مذاکراتی با برخی شرکت‌ها در همین فضای بسته تحریمی را شروع کرده‌ایم و در صورت نهایی شدن به زودی خبرهای خوشی را اعلام می‌کنیم.

 

هر پتروشیمی خدمات پیرامونی گسترده‌ای ایجاد می‌کند.

صفرعلی بابایی که از سال ۶۵ در صنعت نفت و پروژه‌های تزریق گاز مناطق نفت‌خیز جنوب، NGL 1500، NGL 1200 و NGL1300، طرح الفین خارک و پتروشیمی مروارید مسئولیت داشته است و به عنوان مغز متفکر پروژه ها نامیده می شود، درباره محدودیت‌ها و فرصت‌های موجود برای پروژه‌های اجرایی گفت: در این دوره سخت تحریم راهی نداریم جز اینکه از راه‌های مختلفی کار را پیش ببریم. من بارها به شرکت‌های خارجی متذکر شده ام که چه آنها بیایند یا نیایند، نفت ما با گاز بیرون می‌آید و اگر شما با ما مشارکت هم نکنید، در نهایت ما فکر و سرانجامی برای این میزان گاز در نظر می‌گیریم و نمی‌گذاریم بی‌ارزش بسوزد. حتی اگر در دوره‌ای خام فروشی هم داشته باشیم، باز هم رشد می‌کنیم و انتظاراتمان را بالا می‌بریم و از مزیت نزدیکی به آب‌های آزاد و دسترسی به منابع اولیه استفاده می‌کنیم.

مدیرعامل ﺷﺮﻛﺖ ﻣﺪﻳﺮﻳت توﺳﻌﻪ ﺻﻨﺎﻳﻊ ﭘﺘﺮوﺷﻴمی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی با گاز، مشتقات نفتی و زنجیره محصولات پتروشیمی اشتغالی گسترده را ایجاد می‌کند، افزود: با هر واحد صنعتی و تولیدی پتروشیمی درآمدی قابل توجه ایجاد می‌شود و خدماتی پیرامونی را ایجاد می‌کند که توسعه منطقه‌ای و اشتغال یکی از این اثرات قابل توجه است و به عبارتی فعالیت یا عدم فعالیت یک پتروشیمی در هر منطقه تعداد زیادی از زندگی‌ها را به هم گره زده است.

او همچنین به موضوع ساخت داخل تجهیزات و کالاهای صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: در چند سال اخیر موضوع تولید داخل در مجموعه‌های صنعت پتروشیمی به شدت دنبال می‌شود و هر کالایی که امکان تولید داخل داشته باشد، حتما از آن استفاده می‌کنیم. خوشبختانه در حال حاضر تجربه سازنده‌ها و نیازهای پتروشیمی با هم تطبیق پیدا کرده است و گروه‌های زیادی برای ساخت داخل به میدان آمده‌اند، چراکه درآمد ملموسی دارد و همزمان شاهد همراهی و همکاری خوبی هستیم. می‌توان گفت که داخلی سازی تبدیل به غیرت و غروری بین مدیران پتروشیمی شده است و این روند ادامه دارد.

 

باید مراقب درآمد حاصل از تولید باشیم!

مدیرعامل ﺷﺮﻛﺖ ﻣﺪﻳﺮﻳت توﺳﻌﻪ ﺻﻨﺎﻳﻊ ﭘﺘﺮوﺷﻴمی می‌گوید: با وجود تحریم شدید، با تدابیر مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس واحدهای تولیدی به پروژه‌های جدید وصل شدند تا مشکلی برای مسئله فاینانس و تأمین مالی پروژه‌ها به وجود نیاید. او افزود: در واحدهای تولیدی سود زیادی وجود دارد که باید به سمت توسعه صنعت پتروشیمی هدایت شود.

بابایی تصریح کرد: باید فرمول یا نسبتی بین میزان سرمایه‌گذاری شرکت‌ها از محل درآمد برای توسعه و قیمت خوراک برقرار کنیم تا هرچه این میزان سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی زیادتر بود، دولت خوراک را ارزان‌تر ارائه دهد تا چرخه‌ای که در توسعه صنعت پتروشیمی به راه افتاده، تقویت شود و انگیزه و موتور محرک پتروشیمی روشن بماند.

 

به دنبال درآمد از حوزه‌های جدید و دانش‌بنیان‌ها هستیم.

این مدیر با سابقه صنعت پتروشیمی با تاکید بر اینکه به دنبال فعال کردن شرکت‌های دانش‌بنیان در چرخه ساخت و تولید هستیم، افزود: برای برخی تجهیزات و خدمات ارزشمند با هزینه بری کم، هزینه‌های زیادی را به شرکت‌های خارجی می‌دهیم در حالی که می‌توانیم با نیروهای خودی وارد این عرصه شویم که البته مدتی است با پیش‌بینی نیروهای متخصص این روند شروع شده و باتوجه به توانمندهایی که وجود دارد اتفاقات خوبی در راه است.

وی افزود: پس از انقلاب اسلامی دشمن خارجی با جنگ و تحریم‌ها و بسیاری تلاش‌های دیگر، همواره در تلاش برای زمین‌گیر کردن ما بوده‌اند، اما توانسته‌ایم اتفاقات مهمی را در این سال‌ها رقم بزنیم. زمانی در این صنعت چهارچوب درهای فنس کارگاه هم سفارش خارج بود اما در حال حاضر ادعای ورود به حوزه دانش فنی را داریم و نمونه این تلاش‌ها را در حوزه کاتالیست‌ها به خوبی می‌بینیم.

بابایی می‌گوید مجموعه ﻣﺪﻳﺮﻳت توﺳﻌﻪ ﺻﻨﺎﻳﻊ ﭘﺘﺮوﺷﻴمی در عرصه بین‌الملل شناخته شده است.

جدا شدن از NPC و همراهی مجدد با گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، وقفه‌ای را ایجاد کرد، اما باز هم توانسته‌اند به عنوان مجموعه‌ای خدماتی، اعتماد خوبی را برقرار کنند و حالا از مرحله مناقصه تا پایان کار از آنها کمک می‌خواهند.

https://ipna.news/156732کپی شد!