رفع شکستگی خط تامین آب خطوط پتروشیمی

عملیات تعمیر شکستگی خط ۱۲۰۰ اینچ GRP منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی انجام شد.‌

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(اپنا)؛عملیات تعمیر شکستگی خط لوله آب  GRP ۱۲۰۰ حد شرقی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، با مسولیت مدیریت بهره برداری و پشتیبانی سایر گروههای عملیاتی این سازمان انجام شد.

براساس اعلام رییس خدمات زیربنایی سازمان، خط مذکور با قدمت حدود ۲۰ سال، به عنوان اولین خط آب اختصاصی شرکت فجر انرژی خلیج فارس محسوب می‌شود که در حال حاضر به دلیل اجرای فازهای بعدی، طرح تامین و انتقال آب منطقه، به عنوان خط رزرو، و صرفا در زمانهای خاص مورد استفاده و بهره برداری قرار می‌گیرد.

محسن کریمی دولت آبادی، افزود: از حدود اوایل بهمن ماه ۹۹ با بروز شکستگی در این خط، برنامه ریزی لازم جهت انجام تعمیرات در فصل و زمان مناسب انجام گردید. وی مهمترین چالشهای این عملیات را  عمق زیاد خط لوله (حدود ۵ متر)، مجاورت آن با خور جعفری، بالا بودن سطح آبهای زیرزمینی و حجم زیاد آبهای زیرسطحی، مجاورت خط لوله با تاسیسات حساس، خاص بودن کار تعمیراتی خطوط GRP، همزمانی کار در زمان محدودیتهای کرونایی و اجرای کار در ماه مبارک رمضان دانست.

کریمی افزود: پس از تدارکات لازم، عملیات تعمیرات از تاریخ ۲۰ اردیبهشت ماه شروع و پس از تهیه و تدارک و استقرار تجهیزات و ماشین آلات در محل کار، انجام عملیات خاکبرداری به حجم حدود ۱۰۰۰ متر مکعب، پمپاژ مستمر و شبانه روزی آبهای زیرزمینی در کل زمان پروژه، استقرار گروههای تخصصی تعمیر خطوط GRP و تدارکات و پشتیبانی از گروههای عملیاتی در شرایط سخت کار بصورت شبانه روزی، مرحله اصلی کار پس از ۵ روز در تاریخ ۲۵ اردیبهشت خاتمه یافت.

وی افزود: تست نهایی خط و پرکردن محل حفاری از بخشهای باقیمانده کار می‌باشد.

انجام این عملیات به مسوولیت مدیریت بهره برداری و حمایت کامل واحدهای HSE، خدمات، تدارکات، شهرداری و حراست سازمان انجام شد.

رییس HSE سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، وجود آبهای سطحی را یکی از چالشهای عملیات دانست و گفت: وجود آبهای سطحی این عملیات را با چالش هایی روبرو کرد که توانستیم با استقرار و بکارگیری پمپهای دیزلی و برقی، برای انتقال آب گودال ایجاد‌ شده به میزان ۳۲ هزار مترمکعب، یک دستگاه خودروی آتش نشانی چند منظوره بصورت آماده باش و ۱۲ نفر نیروی آتش نشان در هر شیفت، عملیات تعمیرات را بخوبی پشتیبانی کنیم.

مهرزاد غیبی افزود: تجربه کسب شده تعمیر خط گاز ترش پتروشیمی رازی در سال ۸۴، در بخش مهار آبهای زیرزمینی در‌ این عملیات بسیار مورد استفاده قرار گرفت.

https://ipna.news/156590کپی شد!