رکورد تولید بی‌سابقه پتروشیمی تخت جمشید در وضعیت قرمز

این شرکت با وجود عوامل دست و پاگیری همانند شیوع بیماری فراگیرکرونا به‌ویژه در استان عزیز خوزستان که تا مدت‌ها در وضعیت قرمز قرار گرفته بود توانست در نیمه دوم سال ۹۹ یک بار رکورد تولید را شکسته و به رکورد تولید ۷ هزار و ۳۲ تن دست پیدا کند.

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛مجتمع پتروشیمی تخت جمشید (TJPC) شامل یک واحد تولید الاستومر استایرن بوتادین رابر (SBR) به روش پلیمریزاسیون امولسیونی سرد با ظرفیت ۳۵ هزار تن در سال با تکنولوژی GOODYEAR و یک واحد تولید پلی بوتادین رابر (۱ PBR)  به روش پلیمریزاسیون محلولی با کاتالیست زیگلر-ناتا با ظرفیت ۱۸ هزار تن درسال با تکنولوژی BF-GOODRICH و یک خط جدید به ظرفیت ۳۵ هزار تن در سال که تمام محاسبات مهندسی آن در ایران انجام شده است؛ این مجتمع در زمینی به مساحت ۱۶ هکتار در سایت ۲ منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر واقع شده است. عملیات اجرایی ساخت مجتمع از آذرماه سال ۱۳۹۱ آغاز گردیده که در نیمه اول سال ۱۳۹۳ به بهره‌برداری رسیده است.

به گزارش خبرنگار دانش نفت، خوراک مورد نیاز پتروشیمی تخت‌جمشید که شامل منومر ۱و۳ بوتا‌دین و استایرن می‌باشد به ترتیب از پتروشیمی امیرکبیر از طریق خط لوله و پتروشیمی های پارس، جم وشازند به وسیله کامیون تامین می‌گردد. همچنین عمده  یوتیلیتی (سرویس‌های جانبی) مورد نیاز این طرح شامل بخار، آب خنک‌کننده و Chiller Water توسط واحدهای احداثی در داخل شرکت و سایر سرویس‌های جانبی از قبیل برق، آب RO از پتروشیمی فجر تامین می‌گردد.

شرکت پتروشیمی تخت جمشید با نگاه ویژه به ملاحظات زیست محیطی در زمینه کاهش تولید آلاینده‌های هوا، بهینه‌سازی و کاهش مصرف انرژی بر اساس استانداردهای روز طراحی شده و از یک واحد تصفیه پساب بومی بسیار پیشرفته با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال برخوردار است.

سید اسماعیل موسوی، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی تخت جمشید ماهشهر در گفت‌وگو با خبرنگار دانش نفت با اشاره به فعالیت این شرکت گفت: این شرکت تولیدکننده PBR و SBR به منظور تامین نیاز داخل است اغلب مشتریان محصولات این شرکت کشورهای آسیایی و اروپایی هستند اما در حال حاضر بیشترین حجم صادرات به کشورهای آسیایی است.

وی بیان کرد: خوشبختانه این شرکت با وجود عوامل دست و پاگیری همانند شیوع بیماری فراگیرکرونا به‌ویژه در استان عزیز خوزستان که تا مدت‌ها در وضعیت قرمز قرار گرفته بود و به موجب آن تعدادی از همکاران شرکت که بعضا از مسئولان و روسای واحدها بودند به این ویروس مبتلا شدند، توانست در نیمه دوم سال ۹۹ یک بار رکورد تولید را شکسته و به رکورد تولید ۷ هزار و ۳۷ تن دست پیدا کند.

موسوی گفت: مجددا در فروردین سال ۱۴۰۰ رکورد تولید در این شرکت شکسته شد و به ۷ هزار و ۴۱ تن رسید که بالاترین رکورد تولید از آغاز بهره‌برداری این شرکت تاکنون محسوب می‌شود و به نوعی در آن بالاترین رکورد تولید SBR در حدود ۳ هزار و ۴۰۰ تن رسید، در حالی که تا به حال واحد SBR رکورد این میزان تولید را درسال شاهد نبوده است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی تخت جمشید ماهشهر افزود: در حال حاضر در زمینه خوراک مورد نیاز واحد‌های SBR  باید از مرکز عسلویه تامین خوراک داشته باشیم و از طرفی  برای دو خطPBR مجبور هستیم، خوراک مورد نیاز را علاوه بر ماهشهر و عسلویه از شهرهای اراک یا تبریز تهیه کنیم زیرا مقدار تامین خوراک از امیر کبیر کافی نبوده و در نتیجه در محاسبات اولیه مجتمع، قرار بود واحد BD راه‌اندازی شده تا برش c4را از ایلام تامین و جداسازی آن در داخل مجتمع انجام شودکه این مهم در دست اقدام است به طوری که مصوبه هیات مدیره آن صادر و طرح توجیه اقتصادی آن نیز تهیه شده است وکم کم برای محاسبات مهندسی و جزییات آن آماده می‌شویم .

وی عنوان کرد: باتوجه به شیوع کرونا این شرکت نیز همانند سایر شرکت‌ها با افزایش هزینه صادرات مواجه بوده است زیرا به دنبال همه گیری کرونا فروش محصول بسیاری از کارخانجات و واحد‌های صنعتی کاهش یافته و بعنوان مثال شرکتی مانند ما که به عنوان تولیدکننده مواد خام لاستیک است، با اعمال محدودیت‌ها و کاهش مسافرت‌ها صد درصد به عنوان تولیدکننده مواد اولیه لاستیک ماشین با مشکل مواجه می‌شود به همین دلیل اگر محدودیت‌ها از میان برداشته شود، وضعیت بازار داخل و خارج بهبود و امکان صادرات بیشتر نیز فراهم خواهد گردید و وضعیت درآمدی شرکت بهبود خواهدیافت.

وی افزود: متاسفانه همه‌گیری کرونا بیشترین تاثیر را بر قسمت حمل‌ونقل بر جای گذاشته است به طوری که بیشترین محصولات تولیدی این شرکت نیز در حوزه حمل‌ونقل است. امیدواریم که با تاثیرگذاری واکسن کرونا تقاضای بازار جهانی بهبود یابد و از لحاظ قیمت فروش با از میان برداشته شدن تحریم‌ها آینده بهتری را برای فروش محصولات شرکت شاهد باشیم.

نیستانی، مدیر فروش شرکت پتروشیمی تخت جمشید ماهشهر در ادامه این گفت‌وگو اظهار کرد: این شرکت دو محصول اصلی مورد نیاز صنعت تایر را تولید می کند که نخستین محصول کایوچوی مصنوعی SBR1712 و دیگری PBR 1220 است. در ارتباط با رفع نیاز داخل، SBR توسط این شرکت و پتروشیمی بندر امام و PBR علاوه بر تخت جمشید در پتروشیمی شازند تولید می شود و مازاد آن نیز صادر می شود.

وی در ارتباط با ظرفیت تولید این شرکت عنوان کرد: در ارتباط با SBR می توان گفت، سال گذشته بالاتر از ظرفیت اسمی تولید شده است به طوری که به میزان ۳۵هزار و ۵۳۲ تن  SBR  و میزان تولید PBR نیز ۳۴هزار و ۶۴۴ تن بوده است.

مدیر فروش شرکت پتروشیمی تخت جمشید ماهشهر افزود: در ارتباط با SBR، صد درصد نیاز داخل توسط شرکت پتروشیمی تخت جمشید ماهشهر تامین شده است و در ارتباط با PBR پنجاه درصد بازار را در اختیار داریم.

آذری پور، مدیرمالی این شرکت گفت: در حال حاضر شرکت، در بازار پایه فرابورس قرار دارد و فروش ریالی شرکت در سال ۱۳۹۸ ,۷ هزار و ۴۴۶ میلیارد ریال و در سال ۱۳۹۹، ۱۷ هزار و ۸۷۰ میلیارد ریال بوده است.

وی افزود: سود خالص شرکت در سال ۱۳۹۸ را یک هزار و ۳۰۳ میلیارد ریال و سود خالص سال ۱۳۹۹را ۶ هزار و ۳۵ میلیارد ریال عنوان کرد. آذری پور، روند سودآوری این شرکت را مثبت ارزیابی کرد و خاطرنشان کرد: اقدامات لازم در این شرکت برای پذیرش در بازار بالاتر انجام شده است و منتظر تایید نهایی کمیته پذیرش هستیم.

وی گفت: در صورتی که سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه اطمینان حاصل پیدا کنند و نقدشوندگی به بازار بازگردد، به نظر می‌رسد، می‌توان رشد قیمتی سهم این شرکت را شاهد باشیم.

https://ipna.news/156522کپی شد!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • یکی از کارگران بدبخت همین پتروشیمی تخت جمشید در رابطه با سود خالص، دروغ محض گفته. یکی به داد ما برسه که عمرمون داره تو این خراب شده تلف میشه. ?
  • آرین خواهشاً از وضعیت حقوقی پرسنل شرکت هم یه گزارشی تهیه کنید که در این شرایط نامساعد اقتصادی و سودآوری و تولید خیلی بالا از حداقل امکانات و مزایا و حقوق مکفی و حتی طبقه بندی مشاغل نسبت به بقیه شرکت‌های موجود در منطقه برخوردار نیستند روز جهانی کارگر هیچ تقدیری نشد ولی صحبت از رکوردزنی در تولید صحبت میکنند؟...