نتقاد عضو کمیسیون انرژی: برخی از پتروشیمی ها با دریافت برگ سبز از پرداخت حق آلایندگی فرار میکنند

ایپنا- عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: صنایع پتروشیمی ذاتا آلاینده هستند اما برخی از پتروشیمی ها با دریافت برگ سبز از پرداخت حق الایندگی معاف شده و به نوعی فرار میکنند.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران، حبیب آقاجری در خصوص روز زمین پاک اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست سال ۱۴۰۰ را احیای زمین، افزایش بهره وری برای توسعه پایدار نامگذاری کرده است.

وی ادامه داد: همانگونه که از شعار امسال مشخص است، برخی از قوانین، مانع از احیا زمین و در نتیجه افزایش بهره وری برای توسعه پایدار شده اند.

نماینده بندر ماهشهر، امیدیه، هندیجان، بندر امام خمینی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تبصره یک ماه ۳۸ قانون ارزش افزوده، تصریح کرد: به عنوان مثال در این تبصره به صراحت عنوان شده پالایشگاه ها و پتروشیمی ها آلاینده هستند و باید حق آلایندگی پرداخت کنند.

آقاجری افزود: اما این قانون در سال های اخیر مورد مناقشه قرار گرفته و با بخشنامه ای که معاونت حقوقی ریاست جمهوری صادر کرده، متاسفانه برخی از پتروشیمی ها با دریافت برگ سبز از پرداخت حق آلایندگی معاف شده اند.

وی این بخشنامه را مغایر با شعار سازمان حفاظت محیط زیست دانست و خاطرنشان کرد: صنایع پتروشیمی ذاتا آلاینده هستند و این آلایندگی سبب آلودگی خشکی، دریا و هوا و در کل باعث آلودگی کره زمین می شود.

نماینده بندر ماهشهر تاکید کرد: با پرداخت حق الایندگی از سوی صنایع پتروشیمی، مدیریت شهری می تواند سیاست های زمین پاک را با طراحی برنامه ای مدون در جامعه به اجرا در آورد و ما در مجلس شورای اسلامی به طور جدی پیگیر پرداخت حق آلایندگی از سوی پتروشیمی ها هستیم.

آقاجری، یکی از پاکترین انرژی ها را انرژی هسته ای عنوان کرد و گفت: خوشبختانه در این سال ها، فناوری هسته ای در کشور ما در جهت کاهش استفاده از سوخت های فسیلی و تولید برق، پیشرفت چشم گیری داشته که این پیشرفت خاری در چشم دشمنان ما شده و بار ها سعی کرده اند با ترور دانشمندان و خرابکاری در سایت های هسته ای مانع دستیابی ملت ما به این انرژی پاک شوند.

وی افزود: یکی از دلایل تلاش غربی ها برای محدود کردن فعالیت هسته ای ایران، تلاش برای انحصاری نگهداشتن این فناوری برای خودشان است تا سایر ملت ها را تحت سلطه خود قرار دهند؛ ولی فرزندان غیور این آب و خاک هیچگاه از اهداف و آرمان های انقلاب دست نخواهند کشید.

https://ipna.news/156368کپی شد!