صنعت پتروشیمی؛ تامین‌کننده ۹۰ درصد ارز نیمایی کشور در سال ۹۹

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه صنعت پتروشیمی توانست ۹۰ درصد ارز نیمایی کشور را در سال ۹۹ تامین کند، گفت: این صنعت همواره در خط مقدم مقابله با جنگ اقتصادی با دشمن قرار داشته است.

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی تیران(ایپنا)،دکتر حسن روحانی، امروز (پنجشنبه، ۲۶ فروردین‌ماه) در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت با بیان اینکه مانع‌زدایی‌ها برای ما بسیار اهمیت دارد و دولت تا آخرین روز و آخرین ساعت همه تلاش خود را برای به سرانجام رساندن طرح‌ها به کار می‌بندد، گفت: در این سه سال جنگ اقتصادی که دشمن می‌خواست ما را از ارزآوری محروم کند، صادرات غیرنفتی به میدان آمد و یکی از وجوه صادرات غیرنفتی که به واسطه آن ۹۰ درصد ارز نیمایی ما تامین شد، صنعت پتروشیمی بود.

وی با بیان اینکه پتروشیمی یکی از صنایع خط مقدم برای جنگ اقتصادی بوده است، عنوان کرد: فقط یکی از طرح‌هایی که امروز افتتاح شد و اجرای آن چهار سال به طول انجامید، با صرف حدود یک میلیارد دلار هزینه، سالانه یک میلیارد دلار درآمدزایی می‌کند که این امر نشانگر سودآوری این صنعت است.

روحانی گفت: چهار هدف را همچنان تا پایان دولت دنبال می‌کنیم؛ مقابله با ویروس کرونا، شکست تحریم، پایان‌بخشی طرح‌های نیمه‌تمام و رسیدگی بیشتر به معیشت مردم که هر چهار مورد از اولویت‌های ما در ماه‌های پایانی دولت خواهد بود.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون سربازان دیپلماسی کشور در وین در تلاش هستند، افزود: برای ما مهم نیست دشمن چه زمانی به سر عقل می‌آید و چه زمانی در برابر قانون تواضع می‌کند، اما یقین داریم برای آمریکا و بقیه کشورهایی که در داخل برجام بودند، راهی جز این وجود ندارد و تنها راه موجود این است که به توافق برجام به طور کامل بازگردند.

نقش‌آفرینی درآمدهای نفتی پسابرجام در ثمربخشی امروز طرح‌ها

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های بزرگی که در سال‌های اخیر انجام شده، از محل سرمایه‌های صندوق توسعه ملی تامین مالی شده است، تصریح کرد: این موضوع را باید حاصل برجام بدانیم. هر زمانی که توانستیم نفت بیشتری صادر کنیم پول بیشتری وارد صندوق توسعه ملی شد و زمانی هم که در صادرات نفت مشکل به‌وجود آمد، پول واریزی در صندوق کاهش یافت. در سال‌های ۹۵، ۹۶ و حتی اوایل سال ۹۷ توانستیم میزان مناسبی صادرات نفت داشته باشیم، اما بعد از آن چون صادرات نفت کمتر شد، منابع صندوق هم کاهش یافت.

روحانی ادامه داد: هرچند از دولت قبل پولی در صندوق توسعه ملی بود، اما باید عنوان کرد که تقریبا همه منابع صندوق به دولت‌های یازدهم و دوازدهم مربوط می‌شود و این صندوق هم به خوبی برای حمایت از اجرای طرح‌های بزرگ سرمایه‌گذاری کرده است.

صنعت نفت همواره در تاریخ ایران درخشیده است

وی گفت: اینکه ما در این یکسال و چندماه، ۲۵ میلیون تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی خود اضافه کرده‌ایم افتخاری برای تاریخ ایران است. صنعت نفت همواره در تاریخ کشور درخشیده است، به‌ویژه در دهه ۹۰ که اگر بگوییم این دهه، دهه پیشرفت، پیروزی و جهش در تولید و توسعه بوده است، بی‌راه نگفته‌ایم.

رئیس‌جمهوری افزود: کارهای بسیار بزرگی در صنعت نفت در طول این دهه (دهه ۹۰) انجام شده است، از اکتشافات بزرگ نفت و گاز تا پایان دادن به پروژه‌های بزرگ در عسلویه، از کارهای عظیم در طرح انتقال نفت گوره – جاسک تا تکمیل پروژه‌های پتروشیمی مانند بیدبلند خلیج‌فارس و طرح‌های دیگر، از فعالیت‌های تحقیق و توسعه تا ساخت کمپرسورهای نفتی، از جمع‌آوری فلرها تا گازرسانی به روستاهای کشور از جمله گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان که در این دولت انجام شد.

https://ipna.news/156318کپی شد!