خوراک پتروشیمی‌ها سالانه ۱.۳ میلیون تن افزایش می‌یابد

مدیرعامل شرکت پالایش پارسیان سپهر با اشاره به این طرح که قرار است با فرمان رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری برسد، گفت: با بهره‌برداری از طرح پالایش پارسیان سپهر، سالانه ۱.۳ میلیون تن اتان برای مصرف واحدهای الفینی صنعت پتروشیمی تأمین می‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی تیران(ایپنا)، محمود زیرکچیان‌زاده با اعلام این خبر به خبرنگار شانا گفت: طرح عظیم پالایش پارسیان سپهر سال ۹۳ با هدف بازیابی اتان و اجزای سنگین‌تر اتان به ستاد اجرایی فرمان امام واگذار شد و نخستین اعتبارات اسنادی (ال‌سی) این طرح از صندوق توسعه ملی آبان‌ماه ۹۵ گشایش یافت که سرانجام به همت متخصصان ایرانی پارسال راه‌اندازی آزمایشی شد و فردا (پنجشنبه، ۲۶ فرودین‌ماه) با دستور رئیس‌جمهوری به‌طور رسمی افتتاح می‌شود.

وی افزود: طرح پالایش پارسیان سپهر با روزآمدترین فناوری‌های ملی – جهان و با تکیه بر دانش متخصصان داخلی در دو بخش واحد استحصال اتان در سایت مُهر در شهرستان مُهر و مجتمع پالایشگاه پارسیان سپهر به‌عنوان واحد تفکیک نهایی اتان در سایت عسلویه احداث شده است.

مدیرعامل شرکت پالایش پارسیان سپهر ادامه داد: روزانه ۷۴ میلیون مترمکعب گازغنی چهار میدان تابناک، شانول، وراوی و هما از طریق پالایشگاه پارسیان وارد واحد استحصال اتان پارسیان سپهر در سایت مُهر می‌شود (نزدیک به سه فاز پارس جنوبی) که این مجموعه، با توان بازیافت ۹۵ درصدی اتان، بالاترین توان خلوص در کشور را دارد.

زیرکچیان‌زاده با اشاره به اینکه سالانه ۱۶ میلیون تن متان تولیدی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین ثمره‌های زیست‌محیطی این طرح از سایت مُهر به گاز شهری اختصاص می‌یابد، اظهار کرد: اتان تولیدی در این سایت برای تفکیک نهایی و تولید سالانه ۳.۳ میلیون تن اتان، پروپان، بوتان و میعانات گازی به‌عنوان محصول اصلی به‌وسیله خط لوله ۱۸ اینچ به طول حدود ۶۳ کیلومتر به سایت عسلویه منتقل می‌شود.

وی تأکید کرد: در این خط لوله برای نخستین بار در کشور، حفاری افقی جهت‌دار در کوهستان (HDD: Horizontal Directional Drilling) انجام شده و حدود ۶ میلیون مترمکعب کوه‌کنی انجام شده است.

مدیرعامل شرکت پالایش پارسیان سپهر، به ارسال سالانه ۱.۳میلیون تن اتان به خط سراسری اتان برای مصرف واحدهای الفینی صنعت پتروشیمی و صادرات یک میلیون تن پروپان و بوتان و یک میلیون تن کاندنسیت تولیدی شرکت اشاره کرد و گفت: طرح توسعه ۴۵۰ هزار تنی PDH برای تبدیل پروپان پالایش پارسیان سپهر به محصول ارزشمند پلی‌پروپیلن و تکمیل زنجیره محصولات تعریف شده است که امیدواریم با صدور مجوز تخصیص زمین از وزارت نفت و اعطای تسهیلات صندوق توسعه ملی شاهد آغاز عملیات اجرایی این طرح باشیم.

زیرکچیان‌زاده میزان سرمایه‌گذاری این طرح را یک میلیارد و ۱۳ میلیون دلار عنوان کرد که از دو منبع اصلی تسهیلات صندوق توسعه ملی با عاملیت بانک پارسیان و آورده سهامداران تأمین شده است. گروه توسعه انرژی تدبیر، گروه مالی پارسیان و نفت پارس سرمایه‌گذاران اصلی طرح هستند.

تکمیل طرح در اوج تحریم و کرونا

وی درآمد سالانه طرح پالایش پارسیان سپهر را حدود یک میلیارد دلار  اظهار کرد و ادامه داد: نرخ بازگشت سرمایه این طرح ۲۰ تا ۳۰ درصد است و این طرح ارزش افزوده بالایی برای کشور خواهد داشت که به‌طور حتم با تکمیل زنجیره ارزش، افزایش خیره‌کننده‌ای خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت پالایش پارسیان سپهر با تأکید بر این نکته که طرح پالایش پارسیان سپهر در اوج تحریم‌ها و کرونا تکمیل شد، گفت: این موارد اگرچه سرعت کار را کاهش داد، اما پروژه حتی برای یک روز نیز متوقف نشد.

زیرکچیان‌زاده با اشاره به اینکه بیش از ۵۳۰۰ نفر به‌طور مستقیم و بالغ بر ۱۵ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم در زمان ساخت این طرح اشتغال ایجاد شد، افزود: این طرح در زمان بهره‌برداری برای ۸۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و بیش از ۲ هزار نفر نیز به‌صورت غیرمستقیم اشتغال خواهد داشت.

وی تمام پیمانکاران طراحی و راه‌اندازی طرح پالایش پارسیان سپهر را ایرانی عنوان و اظهار کرد: سهم بخش داخل در اجرای این طرح حدود ۶۰ درصد است.

مدیرعامل شرکت پالایش پارسیان سپهر گفت: شرکت همپا هپکو پیمانکار اصلی و شرکت‌های دریاساحل، توسعه پارسیان، انرژی گستر نصیر و هیربد انرژی از پیمانکاران اجرایی طرح پالایش پارسیان سپهر هستند.

سایت مُهر طرح پالایش پارسیان سپهر در شهرستان مُهر در منطقه‌ای در جنوب استان فارس و سایت عسلویه در مرز عسلویه در مجاورت استان بوشهر احداث شده است.

https://ipna.news/156312کپی شد!