خسارت های ناتمام پتروشیمی لردگان برای اهالی منطقه فلارد/ کارخانه ای که بیش از خیر برای مردم لردگان شر داشته است

پتروشیمی شهرستان لردگان که به صورت رسمی در تاریخ ۱۰ آذرماه سال گذشته و توسط حسن روحانی- رئیس جمهور کشورمان افتتاح شد، در مقاطع زمانی مختلف برای مردم منطقه به ویژه کشاورزان و دامداران خسارت هایی را ایجاد کرده است. مثل خسارت جدیدی که این پتروشیمی به یک واحد پروش ماهی وارد کرد و تقریباً تمامی ماهی های پرورش یافته آن را به کام مرگ کشاند.

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی تیران(ایپنا)،شهریور ماه سال گذشته بود که خبر رسید به واسطه پساب های آلوده پتروشیمی لردگان که در مرحله آزمایش و اصطلاحاً پیش راه اندازی قرار داشت، تعداد قابل توجهی از دام های اهالی منطقه فلارد تلف شدند؛ اتفاقی تلخ که مدیر عامل این کارخانه به آسانی از کنار آن عبور کرد و تنها به وعده پرداخت خسارت به زیان دیدگان بسنده کرد.

در آن مقطع زمانی در رسانه های محلی عنوان شد که در پساب خارج شده از پتروشیمی لردگان غلظت آمونیاک به یک باره از حد استاندارد بیشتر شده و به دلیل عدم اطلاع دامداران و کشاورزان منطقه از این موضوع، بهره برداری از آب حاوی آمونیاک آنها را متحمل خسارت کرده است.

پس از این اتفاق، گزارش های دیگری نیز در مورد خسارت دیدن اهالی منطقه از این پتروشیمی منتشر شد. به طور مثال در مهرماه سال گذشته رسانه های محلی نوشتند که پساب این واحد صنعتی به باغ های میوه، استخرهای پرورش ماهی، شالیزارها و دامداری های فراوانی به ویژه در روستای گرداب خسارت وارد کرده است.

به صورت مشخص گزارش های آن مقطع زمانی نشان می داد که به دلیل جاری شدن پساب با غلظت بالای آمونیاک در رودخانه سندگان، حداقل ۵ استخر پرورش ماهی و ۲۰ هکتار از شالیزارهای منطقه نیز خسارت جدی دیده اند.

هنوز در مورد خسارت های تحمیلی گذشته جمع بندی قطعی صورت نگرفته و تلاش ها برای جبران خسارت آغاز نشده، اخیراً کلیپی در فضای مجازی منتشر شده است که در آن گوینده ادعا دارد پساب های پتروشیمی لردگان باعث نابودی تعداد قابل توجهی ماهی پرورش یافته در یک استخر پرورش ماهی شده و حاصل دست رنج یک سال اهالی منطقه را نابود کرده است.

اتفاقی که شهرام احمدی- مدیر کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری نیز وقوع آن را تأیید کرده است، اما بیان کرده که اعلام نظر قطعی در مورد چرایی وقوع این حادثه نیاز به بررسی های آزمایشگاهی دارد.

احمدی در گفت و گو با رسانه های محلی با اشاره به اینکه پس از اعلام گزارشی مبنی بر ورود پساب کارخانه پتروشیمی به مزارع شیلات ماهی اکیپی برای بازدید و پایش وضعیت به محل اعزام شد، اظهار کرد: نمونه‌برداری‌های لازم از این مزرعه پرورش ماهی و خروجی‌های این کارخانه انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: تا مشخص نشدن نتایج آزمایشات نمی‌توان در رابطه با علت تلف شدن ماهیان در این مزرعه اظهار نظر کرد، پس از آنالیز آزمایشات نتایج رسانه‌ای خواهد شد.

احمدی تاکید کرد: اگر ورود پساب کارخانه پتروشیمی لردگان به مزرعه پرورش ماهی تائید شود، قطعا برخورد لازم صورت خواهد گرفت.

اگرچه مدیر کل محیط زیست استان چهار محال و بختیاری در رابطه با چرایی این اتفاق محتاطانه سخن گفته است، اما به نظر چرایی نابودی ماهی های این استخر پرورش ماهی به ویژه بنا بر تجربه های سایق مشخص است.

با این ترتیب و ناظر بر رخدادهای گذشته می توان اینگونه جمع بندی کرد که پتروشیمی لردگان بیش از آنکه توانسته باشد برای مردم شهرستان لردگان و به ویژه منطقه فلارد سبب خیر شده باشد، زیانبار بوده است.

واقعیتی غیر قابل قبول که لازم است مدیران و نهادهای ناظر با لحاظ کردن این حواشی نسبت به جلوگیری از تکرار آن همزمان با جبران خسارت های فعلی اقدام کنند.

https://ipna.news/156299کپی شد!