عملیات تعمیرات اساسی واحد متانول پتروشیمی فن آوران با موفقیت به پایان رسید

در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها، عملیات اورهال واحد متانول شرکت پتروشیمی فن آوران که پیشتر مقرر بود در تاریخ ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ آغاز شود، با همت کارکنان متعهد این شرکت زودتر از موعد مقرر آغاز و با موفقیت کامل به اتمام رسید.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)، به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت پتروشیمی فن آوران، اجرای تعمیرات اساسی واحد متانول با هدف افزایش ظرفیت تولید این واحد در راستای افزایش ظرفیت واحد متانول به منظور دستیابی به ظرفیت اسمی، کاهش مصرف انرژی، افزایش راندمان، قابلیت اطمینان، کاهش توقفات و مدیریت هزینه های نگهداری و تعمیرات از اهداف این این اورهال بود که با موفقیت به سرانجام رسید.

این تعمیرات اساسی که مقرر بود در ۱۴ فروردین سال جاری انجام شود با همت کارکنان متعهد و متخصص این شرکت و در پی بروز مشکل در تیوب های ریفرمر واحد متانول در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ وارد فاز عملیاتی شد و مطابق برنامه ریزی بعمل آمده با موفقیت اجرا شد.

محمد جواد بدری مدیرعامل این شرکت در این ارتباط گفت: در راستای اجرای این عملیات و برنامه ریزی آن از سال ۱۳۹۸، بیش از ۴۳ جلسه عمومی و تخصصی با حضور مدیران و کارشناسان متخصص پتروشیمی فن آوران و شرکت های توانمند داخلی برگزار شد. در طول این مدت پیگیری و تامین ۷۵ مورد تقاضای خرید انجام شد.

از نیمه دوم سال ۱۳۹۹ عملیات تجهیز کارگاه آغاز شد و در نهایت در اواخر اسفندماه ۱۳۹۹ و با پیگیری های بعمل آمده، مجوزهای لازم اخذ و واحد متانول این مجتمع از مدار تولید خارج و عملیات تعمیرات اساسی آن طبق بروز رسانی بعمل آمده در برنامه زمانبندی آغاز شد که بر این اساس دوره تولید به تولید این عملیات ۱۵ روز پیش بینی ، تنظیم و محقق شد.

بدری گفت اصلاح و ترمیم ورق و ریفرکتوری کوره های ریفرمر این واحد مسیر بحرانی این تعمیرات اساسی بود و افزود در ابتدا تعویض ورق های هات اسپات شده داکت دود کوره ریفرمر در برنامه زمانبندی لحاظ شده بود که بعد از توقف واحد و مشخص شدن میزان آسیب، بهینه سازی و تعویض استراکچر و ورق سقف و دیواره غربی داکت دود در دستور کار قرار گرفت.

وی از تعمیر و اصلاح ۴۸ تجهیز ثابت شامل، بهینه سازی و اصلاح دو دستگاه کوره های ریفرمر، بهینه سازی و اصلاح ساپورت تیوپ شیت و تعویض تیوب های مبدل ۲۰۰۳ شرقی با حجم ۴۰۰ قطر اینچ جوشکاری و عملیات رادیوگرافی، تعویض تاور T-5004 علی رغم محدودیت های صدور مجوز کار گرم در محوطه مخازن متانول
تعویض مبدل های داکتی E-2007-1/2 با تناژ ۱۶۰ تن و جوشکاری ۶۰۰ متر طول، تمیزکاری ۴۰ دستگاه مبدل داکتی و تیوبی، بازرسی ۶ دستگاه تجهیزات ثابت تحت فشار و برجها و درام ها سخن گفت.

همچنین اجرای دستورکارهای جوشکاری مسیرها با حجم ۲۰۰۰ قطراینچ و تعمیرات اساسی ۲۳۱ عدد انواع ولو باموفقیت کامل خبر داد.

محمد جواد بدری با اشاره به دستاورد های مهم دیگر در این عملیات نظیر بهره گیری از مشارکت هفت شرکت توانمند داخلی، تهیه نقشه ساخت دو دستگاه مبدل های داکتی E-2005-1/2 با مشارکت شرکت های داخلی
طراحی، ساخت داخل و نصب مبدل های داکتی E-2007-1/2 در راستای حمایت از تولید داخل
رعایت اصول HSE و اجرای پروژه بدون هرگونه حادثه و با کمترین ضایعات زیست محیطی سخن گفت.

از ۱۶۳ هزار نفر ساعت نیروی انسانی، ۸ هزار ماشین ساعت انواع ماشین آلات به کار گرفته شده و ۱۳۸۰ دستورکار تعمیراتی و ۱۶ دستور کار اصلاحی انجام شده در کنار تلاش بی وقفه و خستگی ناپذیر کارکنان خدوم این شرکت و تحقق موفقیت آمیز کلیه اهداف از پیش تعیین شده خبر داد.

شایان ذکر است که شرایط همه گیری بیماری کرونا و تعطیلات ایام نوروز بر روند پیشرفت این عملیات تاثیر گذار نبوده و با تلاش شبانه روزی مجموعه مدیران و کارکنان شرکت پتروشیمی فن آوران این مهم با موفقیت کامل و ثبت کوتاهترین رکورد زمانی در مقایسه با تعمیرات اساسی سال های گذشته این واحد، به انجام رسید تا شاهد راه اندازی مجدد آن و از سرگیری تولید متانول در ساعت ۲۰:۰۰ مورخ جمعه ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ در این تولید کننده مطرح متانول و اسید استیک در کشور که از شرکت های موفق زیرمجموعه گروه تاپیکو و شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) است.

https://ipna.news/156243کپی شد!