افتتاح پتروشیمی «مهران» اسیر وعده‌های مسوولین

اجرای طرح پتروشیمی مهران که سبب ایجاد اشتغال، افزایش صادرات و ارزآوری در منطقه می‌شود با وجود تخصیص اعتبار تنها در پیچ و خم وعده و وعیدها مانده و به دست فراموشی سپرده شده که برای اجرایی شدن چشم انتظار سرمایه گذار است.

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ چندسالی هست که خبر اجرایی شدن فاز اول احداث پتروشیمی مهران را می‌شنویم و با وجود وعده‌های پی در پی مسوولین ذی‌ربط تاکنون هیچگونه اقدامی در جهت عملیات اجرایی این پروژه صورت نگرفته است.

بی‌توجهی سرمایه گذاران خارجی و داخلی به قرار داد خود به منظور توسعه و ساخت این پروژه و بی‌ثباتی ارز و تحریم‌های اقتصادی از عمده دلایلی است که سبب شده تا کنون پروژه پتروشیمی مهران به مرحله اجرا نرسد.

استان ایلام با دارا بودن، ظرفیت‌ها و منابع عظیم نفت و گاز نیازمند همت والا، دستانی توانا و توجه ویژه مسوولین ارشد کشوری است که این ظرفیت به نحو شایسته‌ای در راستای تقویت زیر ساخت استان، ایجاد اشتغال پایدار و بهبود وضعیت معیشتی مردم منطقه مورد بهره برداری قرار گیرد.

به گفته‌ی کارشناسان مسائل پتروشیمی، برخورداری استان ایلام از منابع عظیم نفت و گاز می‌تواند سبب شکوفایی ظرفیت‌های توسعه‌ای استان ایلام در بخش‌های مختلف صنایع پتروشیمی باشد که در صورت اجرایی شدن پروژه‌های پتروشیمی ضمن کاهش خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده، رونق اقتصادی، ثروت‌آفرینی و اشتغال‌زایی با اطمینان می‌توان گفت که استان ایلام بعد از مناطق عسلویه و ماهشهر به قطب سوم صنعت پتروشیمی در کشور تبدیل خواهد شد.

لزوم تکمیل دانشکده نفت و گاز در ایلام

جمعی از جوانان ایلامی  بیان داشتند: در استان ایلام که بیکاری به عنوان یک مشکل اساسی به شمار می‌رود بایستی از جوانان این استان ‏در طرح‌های نفتی و گازی استفاده ‌شود که البته این کار منوط به تکمیل دانشکده نفت و گاز ‏استان ایلام برای تربیت نیروی متخصص است اما افراد برای تحصیل در این رشته باید راهی استان‌های دیگر شوند و تنها تا مقطع کاردانی امکان تحصیل در استان وجود دارد.‏

اجرایی شدن این طرح عظیم می‌توانست به خبری خوش برای صنعت پتروشیمی تبدیل شود و حال صنعت نفت و گاز کشور را خوب‌تر کند و امید و انگیزه‌ای برای جوانان توانمند ایلامی باشد؛ سهم ما از این پروژه که می‌تواند سبب توسعه زیرساخت‌های اقتصادی و اشتغالزایی جوانان استان شود، وعده‌هایی است که عملی نمی‌شوند.

اوایل سال ۹۸ رئیس اسبق سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام با اشاره به اینکه استان ایلام در آینده به قطب پتروشیمی کشور تبدیل می‌شود، گفت: هم اکنون چند طرح پتروشیمی در ایلام شامل پتروشیمی ایلام و دهلران در حال ساخت و چند طرح شامل پتروشیمی مهران، هلیلان و دره‌شهر در آستانه آغاز به کار عملیات اجرایی هستند.

همچنین استاندار اسبق ایلام نیز‌ در آخرین گفته‌های خود با اشاره به اینکه مشوق‌های لازم برای مشارکت سرمایه گذاران در طرح‌های ایلام از جمله نفت و گاز ارائه می‌شود، گفت: مقدمات اجرای سه پتروشیمی مهران، دره‌شهر و هلیلان در استان کاملاً آماده شده و مشوق‌های لازم برای مشارکت دیگر سرمایه‌گذاران در استان نیز فراهم شده است.

انتشار این اخبار بسیاری از مردم را به تغییر محتوایی و عمقی در روال توسعه این استان امیدوار کرده است؛ اما گزارش‌های دریافتی از اجرای طرح‌های مختلف استان ایلام تنها بی‌توجهی مسوولین به اهمیت این پروژه را حکایت می‌کند.

نیازمند تامین تسهیلات برای اجرایی شدن پتروشیمی مهران

ولی باج معاونت امور معادن و صنایع معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت در این باره با اشاره به اینکه تمام مجوزهای احداث پتروشیمی مهران اخذ شده است، گفت: برای تامین تسهیلات مورد نیاز شرکت پتروشیمی مهران، بانک‌های ملی، سپه، رفاه کارگران، به عنوان رهبر سندیکا متعهد شدند تا نسبت به تامین تسهیلات مورد نیاز فاز اول این پروژه مهم از محل صندوق توسعه ملی اقدام کنند، اما متاسفانه این اقدام بی‌نتیجه مانده است.

وی افزود: با سرمایه‌گذارانی از کشورهای ترکیه و کویت نیز قراردادی منعقد شد که از این اقدام هم نتیجه‌ای حاصل نشد.

باج با تاکید بر اینکه امیدی به اجرایی شدن این طرح ندارد، گفت: به دلیل بی‌ثباتی قیمت‌ها و گرانی ارز تا زمانی که بانک‌ها به تعهدات خود عمل کنند و تسهیلات را ارائه ندهند، امیدی به اجرایی شدن پروژه نیست.

دو میلیارد دلار تسهیلات اختصاص داده شده است

جهانگیر رستمزاد معاون اقتصادی استانداری ایلام گفت: تمام اقدامات اولیه پتروشیمی اعم از اخذ مجوزهای مربوطه صورت گرفته اما اجرایی شدن این پروژه معطل تحریم‌های اقتصادی مانده است؛ برای این پروژه نزدیک به دو میلیارد دلار نیز اختصاص داده شده اما با وجود تحریم‌ها عملیات اجرایی آن متوقف شده است.

بیش از ۹۰ درصد منابع نفتی و گاز غرب کشور و ۱۱ درصد منابع شناخته شده نفت و گاز کشور در استان ایلام قرار دارد؛ اما با وجود این داشته‌های بالقوه جایگاه ایلام در جدول توسعه  به شکل رنج آوری ناهمخوان است، باور رایج چنین است که در هر منطقه و کشوری که نفت و گاز یافت شود، مردمان آن دیار با بهره برداری از آن موهبت الهی می‌توانند به زیرساخت‌های مناسب اقتصادی و رفاهی، اشتغال و بهبود وضعیت معیشتی دست یابند اما در ایلام چنین نبوده یا نشده است.

https://ipna.news/155696کپی شد!