اجرای ۷ طرح ‌جدید صنایع تکمیلی پتروشیمی در دستور کار پترول

مدیرعامل شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان (پترول) از اجرای هفت طرح ‌جدید صنایع تکمیلی پتروشیمی با مجموع ظرفیت ۴۶۱ هزار تن و برآورد سرمایه‌گذاری ۷۵۷ میلیون یورو خبر داد و گفت: این طرح‌ها محصولات با ارزش افزوده بالایی را تولید خواهند کرد.

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)، رسول اشرف‌زاده، امروز (چهارشنبه، ۱۵ بهمن‌ماه) در نشست خبری که به مناسبت دهمین سالروز تأسیس این شرکت برگزار شد، یاد مهندس حسن بیگی از فعالان صنعت پتروشیمی را گرامی داشت و در تشریح دستاوردها و برنامه‌های این شرکت اظهار کرد: امسال در اوج تحریم‌ها، تمام بدهی ارزی این شرکت به مبلغ ۲۴۸ میلیون یورو تسویه و بیش از ۸۶ میلیون یورو فاینانس خارجی دریافت و در پروژه‌ها هزینه شد.

وی به بهره‌برداری از پتروشیمی لردگان، سولفات پتاسیم ارومیه و فاز دوم پتروشیمی ایلام در سال ۹۹ اشاره کرد و افزود: با افتتاح این طرح‌ها بیش از ۲۵۹۰ هزار تن به ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی افزوده شد و با تکمیل ظرفیت اسمی درآمدی بالغ بر ۷۰۰ میلیون دلار برای کشور خواهند داشت.

مدیرعامل پترول ادامه داد: پتروشیمی لردگان و فاز دوم پتروشیمی ایلام در شرایط سخت کرونایی و محدودیت‌های بین‌المللی، بدون حضور کارشناسان خارجی و به‌دست متخصصان داخلی راه‌اندازی شدند.

اشرف‌زاده با بیان اینکه شرکت پترول هم‌اکنون هفت طرح پتروشیمی؛ صدف، پلی‌پروپیلن ایلام، متیل آمین، سود پرک، کریستال ملامین و پلی‌آلومینیوم کلرید را در مناطق کمتر توسعه‌یافته در حال اجرا دارد، تصریح کرد: این شرکت به‌دنبال ظرفیت‌سازی نیست و نگاه ارزش‌سازی دارد و ظرفیت مجموع این طرح‌ها ۴۵۶ هزار تن با حجم سرمایه‌گذاری ۵۶۳ میلیون دلار است که سبب اشتغال‌زایی ۸۴۵ نفر به‌صورت مستقیم و ۲۹۲۷ نفر به‌طور غیرمستقیم می‌شوند.

وی به آغاز اجرای سه پارک پایین‌دستی؛ پارک پلی‌پروپیلن ایلام، پارک کریستال ملامین ارومیه و پارک اوره رزینی لردگان از سوی بخش خصوصی به‌منظور تکمیل زنجیره ارزش اشاره کرد و گفت: کل ظرفیت ایجادشده در این سه پارک ۱۴۳ هزار تن است که ۵۵ محصول مختلف تولید خواهد شد و اجرای این پارک‌ها سبب اشتغال ۸۶۳۰ نفر به‌طور مستقیم و ۱۷۱۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم می‌شود. تکمیل زنجیره ارزش، اشتغال‌زایی بالاتر، جلوگیری از واردات برخی محصولات و استفاده از بخش خصوصی از ویژگی‌های اجرای این پروژه‌هاست.

مدیرعامل پترول با اشاره به اینکه هفت طرح صنایع تکمیلی با مجموع ظرفیت ۴۶۱ هزار تن و برآورد سرمایه ۷۵۷ میلیون یورو نیز در دست مطالعه است، اظهار کرد: مطالعات اقتصادی این طرح‌ها انجام شده و محصولات با ارزش افزوده بالایی تولید خواهند کرد که پس از دریافت مصوبه‌های لازم اعلام می‌شود.

https://ipna.news/155371کپی شد!