انجام تحقیق برای از بین بردن آلاینده‌های فرار در پتروشیمی تبریز

آذربایجان شرقی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند، با تشریح فعالیت‌های این دانشگاه، از حضور دانشگاه صنعتی سهند در پروژه‌های نفتی تا مسائل زیست محیطی و همچنین توان کمک به برطرف کردن چالش‌های و موانع موجود در حوزه‌ی صنعتی و انجام تحقیق برای از بین بردن آلاینده‌های فرار در پتروشیمی تبریز، خبر داد.

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)،دکتر علی برادر خوش فطرت با بیان اینکه دانشگاه صنعتی سهند، فعالیت خود را از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده است، اظهار کرد: این دانشگاه از ۱۰ دانشکده فنی و مهندسی تشکیل شده و با ۲۰۰ نفر اعضای هیات علمی و ۵۰۰۰ دانشجو که بیش از ۴۶ درصد آن را دانشجویان تحصیلات تکمیلی تشکیل می‌دهند در تمامی حوزه‌های فنی مهندسی، فعال است.

وی با بیان اینکه رشته‌های دانشگاه صنعتی سهند در زمان تاسیس در منطقه شمالغرب کشور وجود نداشت، اضافه کرد: با توجه به صنعتی بودن آذربایجان شرقی، هدف از ایجاد رشته‌های صنعتی در این دانشگاه، کمک به بهبود ارتباط بین بخش صنعت و دانشگاه بود، از این رو مراکز تحقیقاتی متعددی شکل گرفت.

وی با بیان اینکه دانشگاه صنعتی سهند مبدع مراکز تحقیقاتی نوع دوم به شمار می‌آید و مراکز تحقیقاتی این دانشگاه با بودجه‌های ارتباط با صنعت ایجاد شده‌ است، اظهار کرد: دانشگاه صنعتی سهند دارای دو پژوهشکده و ۱۶ مرکز تحقیقاتی فعال در زمینه‌های مختلف مهندسی است که تعداد زیادی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه در این مراکز مشغول هستند.

ورود دانشگاه صنعتی سهند به پروژه‌های نفتی

برادر خوش فطرت با اشاره به انعقاد ۴۰ تفاهم نامه با صنایع بزرگ مانند نفت، پتروشیمی، تراکتورسازی، مس و ادارات مختلف، گفت: دانشگاه صنعتی سهند جزو شش دانشگاه برتر در کشور بود که به صنایع بالادستی نفت ورود کرد و افزایش تولید نفت در میدان نفتی سروش به این دانشگاه سپرده شده است؛ چهار بسته‌ی کاری این پروژه پیش رفته و طرح در مرحله‌ی نهایی برای استفاده در میدان قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه توسعه‌ی میدان نفتی مسجد سلیمان هم با عقد قراردادی در مرحله‌ی بعدی بر عهده‎‌ی دانشگاه صنعتی سهند قرار داده شده است، اضافه کرد: دانشگاه صنعتی سهند در صنایع بالا دستی به ویژه صنعت نفت، جزو دانشگاه‌های برتر بوده و در پنجمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، پالایش و پتروشیمی در تهران هم به جایگاه این دانشگاه و پیشرفت آن اشاره شد.

وی بیان کرد: پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی مختلف دانشگاه صنعتی سهند از جمله پژوهشکده پلیمر (قطب علمی استایرن و پلی استایرن کشور) و نفت و گاز و مراکز تحقیقاتی کاتالیست و راکتور، غشا و مواد نانوساختار، مهندسی محیط زیست و بیوتکنولوژی، میکروالکترونیک و پمپ‌های صنعتی، زلزله و سازه‌های دریایی می‌تواند با انجام تحقیقات به جامعه و صنایع پایین دستی نفت و گاز و سایر صنایع کمک کند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند با اشاره به جایگاه تحقیقاتی دانشگاه صنعتی سهند، افزود: سال گذشته، مبلغ جذب شده از محل انعقاد قراردادهای خارجی بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان بود که نسبت به جمعیت دانشجویی و هیات علمی این دانشگاه، چشمگیر است؛ دانشگاه صنعتی سهند در “نسبت مبلغ قراردادهای ارتباط با صنعت و جامعه به بودجه عمومی دانشگاه”، در بین کل دانشگاه‌های کشور، جایگاه سوم را کسب کرده است که نسبت به سال گذشته که رتبه‌ی پنجم را داشت، ارتقا یافته است.

وی ادامه داد: دانشگاه صنعتی سهند در محور «نسبت مبلغ جذب شده قراردادهای ارتباط با جامعه و صنعت به تعداد اعضای هیات علمی در سال گذشته» جایگاه پنجم و در زمینه‌ی تعداد ثبت اختراعات داخلی انجام شده توسط اعضای هیات علمی در جایگاه سوم کشور قرار دارد.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم قراردادهای منعقد شده در حوزه ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی سهند در سال جاری، بیشتر و بهتر از تعداد قراردادهای منعقد شده در سال‌های گذشته باشد، گفت: دانشگاه صنعتی سهند، ضمن حضور در پروژه‌های کلان نفتی، صنعتی و معدنی، ارزیابی‌هایی هم در حوزه زیست محیطی داشته و به عنوان مثال تحقیقاتی در خصوص از بین بردن آلاینده‌های فرار در پتروشیمی تبریز انجام داده و سیستم طراحی شده در پتروشیمی، تست هم شده است.

برادر خوش فطرت گفت: متخصصان پژوهش و توسعه صنایع بزرگ در استان مانند مس سونگون در اتاق مشترک با دانشگاه صنعتی سهند به منظور رفع موانع و چالش‌های موجود، با دانشگاهیان همفکری می‌کنند.

وی با تشریح چگونگی ایفای نقش دانشگاه صنعتی سهند در کاهش آلودگی هوا و کاهش آلاینده‌های صنعتی، اظهار کرد: مرکز مهندسی محیط زیست دانشگاه صنعتی سهند، تحقیقاتی را در زمینه ضرایب انتشار آلودگی هوا، انجام داده‌اند که دودکش‌های نیروگاه‌ و نحوه انتشار آلودگی هوا با توجه به جهت‌های مختلف باد در تبریز، یکی از موضوع‌های مورد توجه در مرکز تحقیقات مهندسی محیط زیست این دانشگاه، است.

وی در ادامه از همکاری دانشگاه صنعتی سهند و استفاده از ظرفیت دانشکده‌های مختلف با محوریت مهندسی معدن این مجموعه با معدن مس سونگون برای انجام طرح‌های پژوهشی مسئله محور و ارتقای استانداردهای زیست محیطی در این معدن خبر داد و گفت: جلسات متعددی در این زمینه با نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی، فرماندار ورزقان و مدیرعامل مجتمع مس سونگون برگزار شده و هم متخصصان صنعت در دانشگاه صنعتی سهند حضور پیدا کرده و همچنین کارشناسان و متخصصان دانشگاه در محل معدن حضور یافته‌اند؛ متولیان هم بر انجام کار تخصصی و رعایت استانداردها تاکید دارند و اگر روند کنونی استقبال صنایع و ارگان‌ها از ارتباط با دانشگاه ادامه پیدا کند، نقش بسیار موثری را در برطرف کردن مشکلات صنعتی و زیست محیطی منطقه ایفا خواهیم کرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند با اشاره به اینکه به زودی نشستی با مسئولان اداره کل محیط زیست استان خواهیم داشت و برای پای کار آمدن به منظور حل مشکلات زیست محیطی در آذربایجان شرقی کاملا آماده هستیم، تاکید کرد: تبریز، شهری است که هر تکنولوژی مورد نیاز را می‌توان ساخت و می‌توان از ظرفیت وجود افراد صنعتی و خلاق که می‌توانند ایده‌ها را به محصول تبدیل کنند، برای حل مشکلات منطقه‌ای متعدد از مشکلات صنعتی گرفته تا مشکلات زیست محیطی استفاده کرد.

وی افزود: صنایع بزرگ بالادستی و پایین دستی نفت و گاز، صنایع فولاد و پلیمری در کشور و استان‌هایی غیر از آذربایجان شرقی با توجه به توان علمی و ظرفیت‌های موجود در دانشگاه صنعتی سهند برای انعقاد قرارداد یا تفاهم نامه به سراغ این مرکز علمی آمده و نسبت به برقراری ارتباط دانشگاه صنعتی سهند با صنعت، تمایل دارند.

وی با بیان اینکه هم متخصصان خوبی در حوزه زیست محیطی در دانشگاه صنعتی سهند داریم و هم امکانات خوبی در این زمینه در دانشگاه موجود است، اظهار کرد: طرح تثبیت بیولوژیکی خاک اطراف دریاچه ارومیه و مالچ پاشی از طرف دانشگاه صنعتی سهند ارائه شده بود که مورد توجه کشورهای خارجی قرار گرفت و در مجلات معتبر هم به چاپ رسید.

پژوهش‌های انجام شده در مورد ویروس کووید۱۹ توسط دانشگاه صنعتی سهند

برادر خوش فطرت در ادامه با اشاره به پژوهش‌های انجام شده در مورد ویروس کووید۱۹ توسط دانشگاه صنعتی سهند، اظهار کرد: سامانه ضدعفونی کننده اسکناس، نمونه اولیه دستگاه ونتیلاتور، نمونه اولیه تصفیه کننده هوا با استفاده از غشاهای سرامیکی نانوساختار، دستگاه ضدعفونی کننده با اوزون، محلول ضدعفونی کننده گیاهی، محلول ضدعفونی کننده غیرالکلی ارزان قیمت برای سطوح، شیلد محافظ صورت، دستگاه ضدعفونی کننده و مایع ریز اتوماتیک جهت استفاده در اماکن از جمله محصولات تولید شده توسط دانشگاه صنعتی سهند در حوزه مبارزه با کرونا است.

وی گفت: سامانه هوشمند تشخیص و ارزیابی کووید۱۹ و تصفیه پساب بیمارستان‌های آلوده به ویروس کرونا با استفاده از فناوری هیبریدی پلاسما کاتالیست نیز از طرح‌های ارائه شده در این زمینه به شمار می‌آید.

وی در بخش دیگری از سخنانش، با بیان اینکه تحریم‌ها بستر مناسبی را برای تقویت ارتباط بین صنعت و دانشگاه‌ها فراهم کرد، خاطرنشان کرد: هم صنایع و هم دانشگاه‌ها تقریبا به زبان مشترکی رسیده‌اند و باور دارند در شرایط کنونی تنها کسی که می‌تواند به ما کمک کند، خودمان هستیم، از این رو تمایل بخش صنعت به برقراری ارتباط با دانشگاه‌ها افزایش یافته است.

بیش‌ترین ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها در زمان تحریم بوده است

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند با اشاره به اینکه بیش‌ترین ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها در زمان تحریم بوده است، اظهار کرد: اگر در گذشته تاکید بر این بود که دانشگاه‌ها به تولید علم و نوشتن مقاله بپردازند، الان تاکید می‌شود که ضمن تولید علم و مقاله به حل مشکلات هم پرداخته شود؛ دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه‌های صنعتی می‌توانند با انجام تحقیقات کاربردی، مشکلات صنایع را حل کنند و راندمان تولید را افزایش دهند که دانشگاه‌ صنعتی سهند هم از این قاعده مستثنی نبوده و تمامی امکانات لازم از ایده‌سازی تا تبدیل آن ایده به محصول را دارد.

وی از فعالیت و استقرار ۴۲ شرکت در مرکز رشد دانشگاه صنعتی سهند خبر داد و افزود: از مجموع این شرکت‌ها، ۱۶ شرکت‌ دانش بنیان هستند و محصولاتی در آن‌ها تولید می‌شود، ضمن به فروش رسیدن در داخل کشور، به خارج از کشور هم صادر می‌شود؛ تولید الکل پس از کمیاب شدن آن در ماه‌های اولیه‌ی شیوع ویروس کرونا، تولید ضدعفونی کننده‌های دست و سطوح ارزان قیمت برای عموم مردم، ارائه طرح تولید شیلدهای محافظتی پلیمری و کیت‌های تشخیص کرونا از جمله اقدامات انجام شده در مرکز رشد دانشگاه صنعتی سهند است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شاخصه فرهنگ و ضرورت امیدوار کردن مردم توسط نخبه‌های علمی و رسانه‌ها، اظهار کرد: رسانه‌ها باید ضمن انتقاد به جا، اخبار امیدوارکننده، مخابره کنند؛ متاسفانه فضایی ایجاد شده است که دانشجویان همگی تصور می‌کنند که باید کشور را برای کار کردن ترک کنند، در حالیکه به عنوان فردی تحصیلکرده در خارج، می‌گویم که همه چیز آنگونه که دانشجویان تصور می‌کنند، نیست؛ امروز بسیاری از کارخانه‌ها نیاز به نیروی کار متخصص دارند و بسیاری از دانشجویان آنطور که باید تخصص لازم برای کار کردن را نیاموخته‌اند.

برادر خوش فطرت با تاکید بر نقش ارتباط دو جانبه صنعت و دانشگاه، بیان کرد: حال برخی از واحدهای صنعتی در استان گریه‌آور است؛ دستگاه‌ها و تکنولوژی‌هایی که به دلیل عدم استفاده از نظرات دانشگاهیان و نبود واحد تحقیق و توسعه، از کار افتاده‌اند، می‌تواند با استفاده از توان دانشگاه‌های صنعتی، راه اندازی شده و به چرخه اشتغال کمک کند.

وی در خاتمه تاکید کرد: فقر علمی، مشکل اصلی ما در بخش صنعت بوده و بسیاری از صنعتگران ما تحصیلکرده نبوده و به همین دلیل هم تنها در یک مقطع، موفق هستند.

https://ipna.news/155366کپی شد!