با افزایش قیمت گاز و برق شرکت های فولادی و پتروشیمی؛

شوکی که کمیسیون تلفیق بودجه بر بورس وارد کرد

صبح دیروز ۱۷ دی ماه ۱۳۹۹ کمیسیون تلفیق بودجه تصویب کرد که قیمت گاز و برق شرکت های فولادی و پتروشیمی در سال آینده افزایش یابد.اما تصمیم برای رانت زدایی از انرژی چه تاثیری بر بازار سرمایه خواهد داشت؟

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ تصمیم بر واقعی کردن قیمت انرژی مصرفی صنایع و رانت زدایی از آن، به سود اقتصاد ایران است و کارشناسان معتقدند موجب افزایش بهره وری و واقعی تر شدن ارزش افزوده صنایع می شود. تا به حال این صنایع منفعت زیادی از یارانه انرژی کسب کرده اند، اما رانت انرژی موجب شده که بخش خصوصی در حوزه تولید برق سرمایه گذاری نکند و دولت تنها سرمایه گذار در این حوزه باشد.
بنابراین از دید بسیاری کارشناسان، واقعی کردن قیمت ها ضروری است و این ضرورت هر چه زودتر کلید بخورد هزینه آن کمتر است، اما نحوه اجرای آن چگونه باید باشد؟
برخی کارشناسان اعتقاد دارند تصمیم هایی از این دست بیش از آنکه اصلاحات باشد تغییر قیمت ها است از این رو به جای اجرای تدریجی تغییرات آنی و دفعتی انجام می شود. نکته دیگر آنکه اصلاحات به صورت کنش انجام می شود و این قبیل تصمیم ها بیش از آن که کنشی باشد، واکنشی است و هدف از آن جبران کسری بودجه دولت است. همانند تجربه سال ۱۳۹۲ که دولت دچار کسری بودجه بود و اقدام به افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها کرد. در نتیجه موجب ریزش شاخص بورس شد. لذا به واسطه آن تجربه، بسیاری از فعالان بازار سهام در سال جاری انتظار افزایش نرخ ها را داشتند، اما این بار به جای دولت، بلکه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی چنین تصمیمی گرفته است. تصمیمی که به نظر می رسد تمام جوانب آن در نظر گرفته نشده است.
کارشناسان معتقدند اصلاحات اقتصادی باید تدریجی و با بررسی تمام جوانب باشد تا دامنه عوارض آن تا حد امکان کم شود زیرا هدف از اصلاح قیمت ها افزایش کارایی و بهره وری در اقتصاد است.

https://ipna.news/154848کپی شد!