تاثیر عجیب سوخت مازوت بر بورس

سهامداران پتروشیمی و پالایشگاه ها احتمالا گمان نمی کردند که روزی باید بین تحمل آلودگی هوا و سود سهام خود یکی را انتخاب کنند. اما حالا به نظر می رسد بخشی از سود سهامداران پالایشگاه ها در سوزاندن مازوت و آلودگی هواست. اما چرا؟

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ در چند روز گذشته ماجرای کاهش تولید گاز از یک سو و افزایش سوخت مازوت از سوی دیگر حواشی و مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.
مردم می خواهند دولت سوخت مازوت را متوقف کند. اما دولت می گوید چاره ای جز سوخت مازوت ندارد. چرا که پیش از این نیمی از مازوت تولید شده صادر می شد و نیمی به مصرف صنایع بزرگ و کارخانه ها می رسید. اما حالا به دلیل تحریم ها امکان صادرات مازوت وجود ندارد. پس پالایشگاه ها یا باید این مازوت زا بسوزانند یا در جایی ذخیره کنند.
اما مساله ذخیره سازی مازوت، فرایند پرهزینه ای است. اما سود سهام همه شرکت ها از جمله شرکت های پالایشگاهی در این است که تا جای ممکن هزینه های خود را کاهش دهند. تنها در صورت کاهش هزینه ها و افزایش درآمد است که سهامداران می توانند سود کنند.
با این تفسیر اگر پالایشگاه ها مازوت را نسوزانند باید برای نگهداری آن هزینه بالایی بدهند و این مساله بر هزینه ها و سوددهی پالایشگاه ها تاثیر می گذارد. در نتیجه اگرچه مردم از آلودگی ناشی از سوخت مازوت گله دارند، اما نفع سهامداران پالایشگاه ها در این است که پالایشگاه ها مازوت بسوزاند.
نکته قابل توجه این است که این مشکل درست زمانی پیش آمده که ارزش سهام پالایشگاه ها در روزهای اخیر افت کرده و ارزش صندوق پالایشی یکم ۲۵ درصد زیر قیمت پذیره نویسی است.
اگرچه مساله سوخت مازوت، تنها عامل تعیین کننده در صعود و افت ارزش سهام پالایشگاه ها نیست، اما قطعا سهامداران عمده پالایشگاه ها در هنگام مرور ارزش سهام خود و بررسی سود و زیان آن می دانند که دپوی مازوت، اگرچه به نفع محیط زیست و مردم است ا

https://ipna.news/154831کپی شد!