آرامش در معامله های محصولات پتروشیمی بورس کالا

معامله محصولات پتروشیمی هفته گذشته در بورس کالای ایران روزهایی آرام را سپری کرد.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛  حجم دادوستد محصولات پتروشیمیایی در بورس کالا با کاهش محسوسی همراه شد. پس از چند هفته افزایش تدریجی حجم معاملات در این بازار، امیدها به تداوم این جریان افزایشی و بازگشت رونق به دادوستدهای بازار بسیار پررنگ شده بود. اما دو هفته متوالی است که حجم معاملات به ویژه در بازار محصولات پلیمری روند کاهشی خود را حفظ کرده است و حتی تخصیص سهمیه برخی از گریدهای جذاب که ماهانه شارژ می‌شوند نیز نتوانست محرکی قدرتمند برای رشد حجم معاملات به شمار رود.

داده‌های اثرگذار این بازار به وضوح نشان می‌دهد که عرضه و تقاضا برای مواد اولیه پلیمری نیز تا حدی محدود شده است. به گونه‌ای که هفته گذشته ۸۶ هزار و ۱۶۷ تن از انواع محصولات پلیمری در بورس کالا عرضه شد که نسبت به هفته ماقبل از افت ۲.۴۱ درصدی حکایت دارد. این میزان از حجم عرضه گرچه اندکی کمتر از متوسط ۶ ماهه ابتدایی سال جاری است اما هنوز هم رقم قابل قبولی به حساب می‌آید. بنابراین عقب‌گرد حجم معاملات در بازار پلیمرها را باید در متغیرهای دیگری جستجو کرد.

شاید بتوان محدود شدن تقاضا را عامل مهمی در کاهش حجم معاملات دانست. هفته گذشته حجم تقاضا با افت ۳.۷ درصدی به میزان ۷۸ هزار و ۳۲۷ تن به ثبت رسید که این میزان از حجم تقاضا کمترین مقدار طی سه هفته گذشته به شمار می‌رود و فاصله ۲۷ هزار تنی با متوسط حجم تقاضا در روزهای پر رونق ۶ ماهه ابتدایی سال جاری دارد. بنابراین محدود شدن تقاضا اصلی‌ترین محدود کننده معاملات این بازار است که سرعت‌گیر جدی در برابر ورود رونق به این بازار به شمار می‌رود.

در نهایت ۵۸ هزار و ۳۴۲ تن از پلیمرهای عرضه شده در بورس کالا مورد دادوستد قرار گرفت که با کاهش ۴.۳۳ درصدی نسبت به هفته ماقبل همراه شد. همچنین ۶۷ درصد از میزان عرضه‌ها نیز طی هفته گذشته مورد معامله قرار گرفت.

اوضاع بازار محصولات شیمیایی برای هفته گذشته چندان خوشایند نبود. چرا که هفته گذشته با افت ۱۷ درصدی حجم دادوستدهای این محصولات و ثبت رقم ۳۱ هزار و ۶۴۰ تنی برای حجم معاملات مواد اولیه شیمیایی، جریان افزایشی حجم معاملات زی ۴ هفته متوقف شده و عقب‌گرد محسوسی را تجربه کرد. میزان عرضه‌ها نیز با ۸.۱۶ درصد کاهش به ۴۴ هزار و ۸۷۴ تن رسید. در برابر این میزان عرضه، تقاضایی به اندازه ۳۷ هزار و ۶۵۴ تن ثبت شد که نسبت به هفته ماقبل حکایت از افت ۱۳ درصدی دارد.

https://ipna.news/154585کپی شد!