پتروشیمی ایلام، رویش امید در میانه تحریم و کرونا

 اواخر هفته گذشته در مکانی که زمانی آوردگاه رزم بی‌امان رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس بود، رویدادی همه توجه‌ها را به خود جلب کرد؛ افتتاح فاز دوم پتروشیمی ایلام به عنوان نمادی از تلاش‌های بزرگ در روزهای سخت تحریم و کرونا.

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛  در این رویداد تاریخی پتروشیمی ایلام که سال ۹۳ و در همین دولت تدبیر و امید فاز اول آن به بهره‌برداری رسیده بود پس از ۱۵ سال به پایان تکمیل زنجیره صنایع بالادستی رسید و الفین و واحد شیرین‌سازی آن افتتاح شد.

همزمان سه طرح پتروشیمی در سه استان ایلام، همدان و ارومیه توسط حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی با یک میلیارد دلار حجم سرمایه‌گذاری افتتاح شد که سهم ایلام ۸۶۶ میلیون دلار معادل بیش از ۸۶ درصد مجموع این سرمایه‌گذاری بود.

جدا از اعداد و ارقام اجرای این طرح که حساب و کتاب سرانگشتی و محاسبه معادل ریالی آن ساده نیست، اهمیت این طرح در ایجاد زنجیره بلند بالایی از صنایعی است که تا سال‌های سال تولید و اشتغال این استان را تضمین می‌کند.

پتروشیمی به عنوان یک بخش توسعه‌دهنده و ارزش‌افزا در ادامه صنایع نفت و گاز، چیزی بود که این استان با برخورداری از منابع عظیم نفت و گاز، نیاز داشت تا قطار توسعه آن با جهش بالایی به پیش برود.

ساخت ۷۱ درصد تجهیزات پتروشیمی ایلام توسط شرکت‌های ایرانی

اینکه ۷۱ درصد تجهیزات این طرح ساخت شرکت‌های ایرانی است نکته دیگری است که نشان می‌دهد تحریم‌ها هر چند سخت‌گیرانه و ظالمانه به دست جوانان برومند این دیار با شکست مواجه شده است.

ایلام کوچک‌ترین و کم‌جمعیت‌ترین استان در غربی‌ترین نقطه ایران پس از آنکه سال‌ها در خط مقدم جبهه دفاع از میهن قرار داشت به همت دولت تدبیر و امید از یکی از صنایع با طولانی‌ترین زنجیره تولید برخوردار شده و ریل‌گذاری تولید و اشتغال آن انجام شده است.

پای صنایع پتروشیمی سال ۹۳ به این استان باز شد اما هنوز یک زنجیره مانده بود تا امکان ایجاد صنایع پایین‌دست پتروشیمی و به تبع آن ایجاد زنجیره‌های متعددی از کارخانجات وابسته فراهم شود که این کار نیز در پی رایزنی‌ها و پیگیری‌های قاسم سلیمانی‌دشتکی استاندار ایلام به سامان رسید و فاز دوم پتروشیمی در این استان احداث شد.

پارک ملی پلی‌پروپیلن انقلابی در تولید و اشتغال ایلام

با راه‌اندازی فاز دوم پتروشیمی ایلام چرخه تولید اتیلن در مجتمع پتروشیمی ایلام تکمیل و امکان تولید پلی‌پروپیلن در پایین دست فراهم شد، بر این اساس بنا بر اعلام استاندار ایلام پارک ملی پلی‌پروپیلن در پایین‌دست پتروشیمی ایلام به ۵۲ درصد پیشرفت فیزیکی در دست ساخت است که ۳۰ کارخانه بزرگ در آن احداث و جهش قابل توجه و انقلابی در تولید و اشتغال این استان ایجاد می‌کند.

این طرح در ۶ فاز شامل قالب تزریقی، فیلم و شیت، قالب بادی، پایپ، روکش محافظ و الیاف با ۹۶ واحد طراحی شده و سرمایه اولیه آن ۱۲ هزار و ۶۶۵ میلیارد ریال است.

میزان اشتغالزایی این طرح به طور مستقیم حدود پنج هزار نفر و غیرمستقیم حدود ۱۰ هزار نفر است و بر اساس پیش‌بینی‌های انجام گرفته در زمینی به وسعت ۳۵ هکتار اجرا می‌شود.

میزان سرمایه‌گذاری این طرح نیز به صورت مشارکتی با همراهی هلدینگ پتروپارس و ایرانیان به صورت ۲۰ تا ۴۰ درصد خواهد بود و بخش خصوصی مابقی آن را تامین می‌کند.

نمونه این پارک تنها در یکی از استان‌های شمال غربی کشور به صورت یک طرح در دست اجرا وجود دارد و استان ایلام دومین استان کشور از نظر اجرای این طرح است.

پتروشیمی ایلام، عرصه نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان

جای پای شرکت‌های دانش‌بنیان که چند سالی است مورد توجه و حمایت دولت تدبیر قرار گرفته و به رشد و بالندگی مناسبی نیز دست یافته‌اند در فاز دوم پتروشیمی ایلام دیده می‌شود.

یک شرکت دانش‌بنیان با پشت سر گذاشتن تحریم‌ها برای اولین بار کاتالیست‌های راکتورهای مجتمع پتروشیمی ایلام را تولید می‌کند.

به گفته نماینده شرکت، این شرکت دانش‌بنیان در تمامی حوزه‌های مرتبط به نفت، گاز، پتروشیمی، پالایشگاه، مراکز تولید بنزین و سوخت فعالیت دارد و روزانه توسط متخصصان این شرکت ۵۰ میلیون لیتر بنزین یورو چهار در کشور تولید، عرضه و حتی صادر می‌شود.

پمپاژ و انتقال سه محصول پالایشگاه گاز ایلام به واحد الفین مجتمع پتروشیمی ایلام

با راه‌اندازی فاز دوم پتروشیمی ایلام، حالا دیگر عملیات پمپاژ و انتقال سه محصول گاز خام مایع، میعانات گازی و اتان تولیدی پالایشگاه به واحد الفین پتروشیمی ایلام انجام می شود.

از زمان راه‌اندازی پالایشگاه گاز بدلیل نبود واحد الفین پتروشیمی ایلام، امکان دریافت محصولات میسر نبود اما اکنون تکمیل بخش مهمی از زنجیره ارزش گاز، در سال جهش تولید به ثمر رسید و ارسال این محصولات باارزش، ضمن تاثیرات قابل توجه در شاخص‌های تولیدی و درآمدی شرکت پالایش گاز ایلام، کاهش آلایندگی زیست محیطی را درپی خواهد شد.

پیش از این میعانات گازی توسط تانکر به مبادی مصرف در کشور ارسال می‌شد و در چند سال گذشته ضمن مصرف بخشی از گاز اتان تولیدی به عنوان سوخت بویلرهای فشار پایین و تزریق مابقی به خط سراسری گاز، بخشی از گاز مایع خام نیز پس از استحصال میعانات گازی به مجتمع گاز پارس جنوبی در راستای عدم هدررفت این محصولات ارسال شده است.

بنا بر اعلام استاندار ایلام، واحد الفین پتروشیمی ایلام با تامین خوراک از پالایشگاه گاز ایلام توان تولید سالانه ۷۵۰ هزار تن محصول دارد که خوراک صنایع پایین دستی را تامین می کند.

۷۵۰ هزار تن محصول با راه‌اندازی واحد الفین پتروشیمی ایلام تولید می‌شود

استاندار ایلام گفت: سالانه ۷۵۰ هزار تن محصول شامل اتیلن، پروپیلن، بنزین پیرولیز و سوخت مایع با راه اندازی واحد الفین پتروشیمی ایلام تولید می شود.

قاسم سلیمانی‌دشتکی اظهار داشت: افتتاح فاز دوم پتروشیمی ایلام گام بلند دولت تدبیر و امید در راستای صنعتی شدن استان ایلام است.

وی یادآورشد: راه‌اندازی واحد الفین پتروشیمی ایلام خبری خوشحال‌کننده و امیدبخش برای استان است چراکه این واحد، مهمترین بخش فرآیندی و ورودی اصلی خوراک مجتمع به شمار می‌آید و نویدبخش تولید پایدار، ایجاد اشتغال، رونق و توسعه صنعتی در استان است.

سلیمانی‌دشتکی افتتاح فاز دوم پتروشیمی ایلام را در توسعه  صنعت این استان بسیار مهم و حائز اهمیت برشمرد و افزود: با افتتاح واحد الفین علاوه بر ایجاد اشتغالزایی، نیاز مجتمع پتروشیمی ایلام به خوراک خط لوله غرب مرتفع و فلر پالایشگاه گاز ایلام قطع می‌شود.

استاندار ایلام تاکید کرد: نقش صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در توسعه استان بسیار تعیین‌کننده است و انتظار می‌رود با افتتاح واحد مهم الفین پتروشیمی ایلام، مسوولان در زمینه ایجاد صنایع پایین‌دستی پتروشیمی نیز توجه و تمرکز بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به در دست اقدام بودن کار ۲ شهرک تخصصی پایین‌دستی در استان، ابراز امیدواری کرد: شهرک تخصصی صنایع پایین‌دستی ایلام با مشارکت بخش خصوصی و شهرک صنعتی و صنایع پایین‌دستی پتروشیمی در دهلران با حمایت دولت بزودی به بهره‌برداری برسد.

۳۰ کارخانه صنایع پایین‌دست پتروشیمی در ایلام ایجاد می‌شود

استاندار ایلام گفت: ایجاد پارک صنایع پایین‌دستی پتروشیمی و واحد pp باعث شکل گیری و زون‌بندی ۳۰ کارخانه بزرگ وابسته به پتروشیمی و صنایع نفتی در استان ایلام می‌شود.

سلیمانی‌دشتکی اظهار داشت: احداث پروژه pp از یک سال گذشته توسط هلدینگ‌های ایرانیان و خلیج فارس شروع شده است و افزون بر ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سال آینده به بهره‌برداری می رسد.

وی افزود: مشارکت در سرمایه‌گذاری و تخصیص مواد اولیه و ایجاد پارک صنایع پایین دستی pp باعث شکل‌گیری ۳۰ کارخانه بزرگ وابسته به پتروشیمی در استان ایلام می‌شود.

سلیمانی‌دشتکی یادآور شد: با ایجاد صنایع پایین دستی خوراک این کارخانه‌ها در استان تولید می‌شود و سرمایه‌گذاران مشکلی برای تامین خوراک صنایع خود نخواهند داشت.

وی در خصوص افتتاح فاز دوم مجتمع پتروشیمی ایلام و واحدهای الفین و گوگردزدایی تاکید کرد: این طرح بزرگ یکی از عوامل مهم مقابله با تحریم‌هاست و علاوه بر طرح pp، فاز دوم پالایشگاه ایلام توسط وزارت نفت و هلدینگ‌های خلیج فارس ایرانیان شروع می‌شود که تکمیل آن حجم زیادی سرمایه‌گذاری و اشتغال در استان ایجاد خواهد کرد.

ایلام دومین استانی در کشور است که پارک ملی پروپیلن در آن احداث می شود بنابراین به گفته مدیرعامل صنایع پتروشیمی خلیج فارس با بهره برداری از این پارک، این استان در آینده نزدیک به قطب صنایع پتروشیمی تبدیل می شود.

ایلام قطب صنایع پتروشیمی می‌شود

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس هم اظهار داشت: توسعه صنایع پایین‌دست پتروشیمی از اولویت‌های هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس است.

جعفر ربیعی افزود: باید تولید پلی‌پروپیلین به عنوان یک فرآورده مهم، گرانقیمت و ارزشمند از پلی‌اتیلن با توجه به اهمیت آن تسریع یابد که واحد تولید پلی‌پروپیلن در یک سال و نیم آینده به بهره‌برداری می‌رسد و نکته مهم در توسعه و رونق و بهره‌وری اقتصادی این طرح، مشارکت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است.

وی اظهار داشت: با ایجاد واحدهای پایین‌دست پتروشیمی، تضمین خوراک این واحدها با هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس خواهد بود و سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از آن با بخش خصوصی است.

ربیعی تاکید کرد: با افتتاح فاز دوم مجتمع پتروشیمی ایلام و توسعه صنایع پایین‌دستی و پارک پلی‌پروپیلین و تولید خوراک‌های کارخانجات وابسته به صنعت نفت بدون تردید استان ایلام به یک قطب مهم در صنعت پتروشیمی کشور تبدیل خواهد شد.

به گزارش ایرنا، فاز دوم پتروشیمی ایلام شامل الفین و واحد شیرین‌سازی روز پنجشنبه در آیینی با حضور استاندار ایلام و مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس از طریق ویدیوکنفرانس توسط حجت‌الاسلام حسن روحانی رییس‌جمهوری افتتاح شد.

پروژه الفین به عنوان الفین سیزدهم کشور با تلاش مدیران، متخصصان و کارکنان شرکت پتروشیمی ایلام و هلدینگ خلیج فارس و بدون حضور لایسنسور و وندور خارجی پس از افتتاح توسط رییس‌جمهوری، وارد مدار تولید شد.

عملیات اجرایی این پروژه از سال ۸۴ در زمینی به مساحت ۱۲ هکتار آغاز شد، این واحد (فاز دوم مجتمع پتروشیمی) شامل واحدهای اجرایی الفین، شیرین‌سازی خوراک مایع (SRU) و واحد پلی‌پروپیلن است.

https://ipna.news/154574کپی شد!