پتروشیمی هگمتانه، یگانه‌ای در خاورمیانه

مجتمع بزرگ تولیدی «پتروشیمی هگمتانه» به اعتقاد کارشناسان و اهل فن در خاورمیانه تک و بی‌نظیر است، پروژه ای که پس از بهره برداری با تولید محصول پی وی سی پزشکی دست واردات را کوتاه کرده و ثروت آفرینی، ارزش افزوده و ارزآوری را برای کشور به ارمغان خواهد آورد.

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ از روزی که نام پتروشیمی در شهر همدان با کلنگ زنی مسئولان وقت بر سر زبان‌ها افتاد، بسیاری از کارشناسان و اهل فن سخن به نقد گشودند و از «جانمایی گرفته تا ظرفیت و توجیه اقتصادی» طرح را به باد انتقاد گرفتند.

اما شاید آن روز کسی تصور نمی‌کرد که چیزی قریب به ۱۸ سال پس از صدور مجوز این واحد تولیدی تقریبا همه آن عیب و ایرادها و باید و نبایدها فراموش شود و تمام تمناها و تکاپوها فقط روی تمام شدن این طرح نیمه کاره  طلسم شده متمرکز شود.

طرحی که قرار بود افزون بر ایجاد ارزش افزوده، ثروت‌آفرینی و اشتغال‌زایی مصداق علمی و عملی تبلور توسعه پایدار در خطه همدان را به تصویر بکشد؛ اما نشد.

آنگونه که باید می‌شد نشد و شوربختی بر این طرح سایه افکند تا جایی که پتروشیمی می‌رفت بلوغ رکودش را به سوگ بنشیند، اما سرنوشت یک شانس دیگر به او داد.

استاندار همدان پتروشیمی هگمتانه با سرمایه گذاری یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان را طرحی با فراز و نشیب بسیار می‌داند که اکنون از دغدغه‌های گذشته رها شده و با فراغ بال می‌تواند به آمال و آرزوهایش برای تبدیل همدان به قطب تولید پی وی سی پزشکی برسد، طرحی که برای تولید سالانه ۷۰ هزار تن محصول، حالا نه دغدغه آب دارد، نه مواد اولیه و نه  معطل برق است

و از ۲ سال پیش وبه همت دولت تدبیر و امید و تلاش و پیگیری جدی مدیران اجرایی استان همدان، سهامداران این طرح از قبیل شرکت پتروشیمی و بخش خصوصی(ورثه مرحوم علاقبندیان و بقیه شرکا) کمر همت را بستند تا موانع و مشکلات این طرح را رفع و سکوت مرگبارش را با هیاهوی کار و کوشش بشکنند.

همدان قطب پی وی سی پزشکی، وعده‌ای نزدیک

این روزها در زمستانی‌ترین روزهای سال ۹۹ کوشش‌ها برای اجرای این پروژه به ثمر نشسته و امواج اخبار این ثمره خوشایند دل گرمی مردمان دیار الوند شده است.

استاندار همدان پتروشیمی هگمتانه با سرمایه گذاری یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان را طرحی با فراز و نشیب بسیار می‌داند که اکنون از دغدغه‌های گذشته رها شده و با فراغ بال می‌تواند به آمال و آرزوهایش برای تبدیل همدان به قطب تولید پی وی سی پزشکی برسد.
طرحی که برای تولید سالانه ۷۰ هزار تن محصول، حالا نه دغدغه آب دارد، نه مواد اولیه و نه  معطل برق است و به گفته «سیدسعید شاهرخی»، مسیر پتروشیمی صاف و صیقلی شده و هیچ مانعی برای فعالیتش وجود ندارد و به زودی افتتاحش را به جشن و سرور می‌نشینیم.

استاندار همدان تاکید کرد که بعد از حل مشکلات پتروشیمی هگمتانه مثل مشکل آب و خوراک با همکاری شرکت پتروشیمی ایران و سرمایه گذار بخش خصوصی این واحد بعد از ۱۸ سال به طور رسمی فعالیت خود را آغاز می‌کند.

«سیدسعید شاهرخی» افزود: افتتاح پتروشیمی گام بزرگی در جهت خدمت به مردم استان همدان است که ۱۸ سال طول کشید اما با تلاش و همکاری همه مجموعه ها این طرح به بهره برداری می رسد که علاوه بر اشتغالزایی موجب ارزآوری و بی نیازی کشور به واردات پی وی سی گرید پزشکی می شود که در خاورمیانه بی‌نظیر است.

وعده نماینده عالی دولت در استان همدان پایانی بر همه وعده‌های مکرری است که با مرورش به تاریخ‌های متعددی می‌رسیم، تاریخ‌هایی که از سوی مسئولان مختلف از وزیر نفت و معاونانش گرفته تا مسئولان استانی و معاونشان اعلام می‌شد و هر بار اتفاقی ناخواسته خلف وعده آن‌ها را رقم می‌زد.

بهره برداری از مجتمع پتروشیمی هگمتانه، فردا(پنجشنبه ۴ دی ماه) با برگزاری آیینی با حضور مقامات کشوری و مدیران اجرایی استان همدان در ارتباط تصویری با دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به صورت رسمی آغاز می شود.

بازدید معاون وزیر نفت از پیشرفت پتروشیمی هگمتانه

پتروشیمی گل سرسبد صنعت همدان

مخلص کلام اینکه برای روشن شدن چراغ پتروشیمی تلاشهای بسیاری شده و خیلی از جوانها به امید گردش چرخهایش مو سپید کرده‌اند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان یکی از موی سپید کرده هاست که هنگام صدور مجوز پتروشیمی کارشناسی تازه کار بوده و حالا او در آستانه بازنشستگی پروانه بهره برداری این واحد را هم صادر کرد تا رکورد طرح های نیمه تمام را در حافظه تاریخ هگمتانه به نام پتروشیمی ثبت کند.

«حمیدرضا متین» به وجود یک هزار و ۶۰ واحد تولیدی در استان همدان اشاره می‌کند و پتروشیمی را به پشتوانه سرمایه گذاری یک هزار میلیارد تومانی و احداث در مساحت ۱۵ هکتاری بزرگترین واحد این منطقه و گل سرسبد صنایع همدان معرفی می‌کند.

صنعتی که  ۲۰۰ نفر از جوانان این مرز و بوم را مشغول بکار می‌کند و برای صدها نفر اشتغالزایی غیرمستقیم به همراه دارد و بی‌تردید در رونق اقتصادی همدان تاثیرگذار است.
دانشی که بومی شد

صنعتی که محصول استراتژیک گرانول پی. وی. سی با گرید پزشکی تولید می‌کند و به اعتقاد معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی یکی از بی‌نظیرترین محصولات پتروشیمی جهان است و فقط چند کشور محدود فناوری تولید این محصول راهبردی پتروشیمیایی را در اختیار دارند.

«بهزاد محمدی» بر این باور است که گرید تولیدی پتروشیمی هگمتانه دارای اهمیت ویژه‌ای برای کشور است و با حمایت‌های وزارت نفت وNPC منابع مالی این طرح تامین شده است.

دانش فنی این واحد به گفته او متعلق به شرکت ایتالیایی IGS بوده که ۱۰ درصد سهام طرح را نیز در اختیار دارد و ۵۷ درصدسهام پتروشیمی متعلق به شخص حقیقی است و ۳۳درصد باقیمانده به شرکت ملی صنایع پتروشیمی تعلق دارد.

طبق اظهارات معاون وزیر نفت این طرح شامل سه واحد فرآیندی، یوتیلیتی و آفسایت است و کلیه مجوزهای محیط زیست، آب، سوخت وخوراک اخذ شده وهیچ  کم و کسری دیگری ندارد.

از اطلاعات تخصصی او که گذر کنیم نوبت به اخبار منتشر شده از نمایندگان مردم همدان در خانه ملت می‌رسد که در روزهای اخیر صدرنشین مطبوعات و خبرگزاری‌ها شد و در شبکه‌های مجازی هم دست به دست شد تا کسی از افتتاح سالخورده‌ترین سازه این شهر بی‌خبر نماند.

پتروشیمی هگمتانه یگانه‌ای در خاورمیانه

«حجت الاسلام فلاحی» ورود پتروشیمی هگمتانه پس از ۱۸ سال به مدار تولید را به فال می‌گیرد و تاکید می‌کند: این واحد برطرف کننده بسیاری از نیازمندی‌های حوزه پزشکی در شرایط تحریم است پتروشیمی هگمتانه بزرگترین واحد تولیدی استان همدان محسوب می‌شود که به گفته او راه‌اندازی آن تحول عظیمی در صنایع پتروشیمی کشور به وجود می‌آورد. 

«حمیدرضا حاجی بابایی» نماینده مردم همدان و فامنین در خانه ملت نیز فرصت را برای مرزگشایی غنیمت دانسته و محصول پتروشیمی هگمتانه را در جغرافیای خاورمیانه بی‌نظیر معرفی می‌کند که علاوه بر جلوگیری از واردات و خروج ارز از کشور می‌تواند در سبدصادراتی کشور نیز جای بگیرد و ارزآوری هم داشته باشد.

اگر چه عملیات ساخت و ساز این پروژه بزرگ با فراز و فرود بسیار همراه بود اما به باور نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی اکنون روی غلطک افتاده و مسیرهای ترقی را طی می‌کند.

او پتروشیمی هگمتانه را حاصل همکاری دولت و بخش خصوصی می‌داند که رونق اشتغال و توسعه اقتصادی مهمترین رهاوردش محسوب می‌شود که برای مردم ملموس‌تر است.

ناجی تولید از چنگال تحریمها

دیگر نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی هم از این قافله عقب نمی‌ماند و گریزی به رایزنی هایش با همتاهای جنوبی خود می‌زند که با کمک آن‌ها مسیر دستیابی به خوراک و مواد اولیه را برای پتروشیمی هگمتانه تسهیل کرده است.

«حجت الاسلام فلاحی» ورود پتروشیمی هگمتانه پس از ۱۸ سال به مدار تولید را به فال می‌گیرد و تاکید می‌کند: این واحد برطرف کننده بسیاری از نیازمندی‌های حوزه پزشکی در شرایط تحریم است.

پتروشیمی هگمتانه بزرگترین واحد تولیدی استان همدان محسوب می‌شود که به گفته او راه‌اندازی آن تحول عظیمی در صنایع پتروشیمی کشور به وجود می‌آورد.

خلاصه اینکه بزرگترین واحد تولیدی استان همدان این روزها چشم و چراغ جهش تولید شده و به همه نگرانی‌ها و نقدها پایان داد.

https://ipna.news/154544کپی شد!