پتروشیمی لردگان؛ ششمین واحد بزرگ تولید آمونیاک و بومی‌ترین صنایع پتروشیمی کشور

محسن محمودی گفت: پتروشیمی لردگان ششمین واحد بزرگ تولید آمونیاک ایران است که با جذب حدود ۸۰ درصد نیروی بومی از شهرستان لردگان یکی از بومی‌ترین صنایع پتروشیمی در کشور است که این مسئله موجب اشتغال بیش از ۱۰۰۰ جوان لردگانی در این صنعت شده است.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ محسن محمودی مدیرعامل مجتمع پتروشیمی لردگان  پیرامون وضعیت پتروشیمی پس از افتتاح گفت: سایت پتروشیمی لردگان در استانداردهای بین‌المللی طراحی شده است به گونه‌ای که نسبت به سایر صنایع پتروشیمی در کشور کمترین میزان آلودگی را دارد و به جهت اینکه یک واحد صنعتی تولید آمونیاک است خطراتی برای کارکنان یا اهالی نزدیک ندارد.

وی افزود: پتروشیمی لردگان ششمین واحد بزرگ تولید آمونیاک ایران است که با جذب حدود ۸۰ درصد نیروی بومی از شهرستان لردگان یکی از بومی‌ترین صنایع پتروشیمی در کشور است که این مسئله موجب اشتغال بیش از ۱۰۰۰ جوان لردگانی در این صنعت شده است.

مدیرعامل پتروشیمی لردگان گفت: این مجتمع ظرفیت سالانه تولید ۶۷۰ هزار تن آمونیاک و یک میلیون و ۷۰ هزار تن اوره را دارد که بر اساس مصوبات مقرر شده تا بخشی از فروش اوره به جهاد کشاورزی اختصاص یابد و مازاد آن به کشورهای خارجی صادرات شود.

محمودی از توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی لردگان نیز خبر داد و گفت: تولید کریستال ملامین و پارک اوره از طرح‌های بزرگ برای صنایع پایین‌دستی ‌پیش‌بینی شده است که عملیات اجرایی کریستال ملامین تا یک ماه آینده آغاز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پارک اوره نیز در مرحله تامین زمین و اعتبار است و به زودی وارد مرحله اجرا می‌شود.

محمودی تصریح کرد: همه پتروشیمی‌های ایران و به عبارتی ۱۰۰درصد صنایع پتروشیمی‌های کشور مقداری آب مازاد خروجی دارند اما ما در این مجتمع با هزینه بالغ بر ۷ میلیون یورو برای استفاده بهتر از همین آب خروجی برنامه‌ریزی کرده‌ایم که با استفاده از فناوری جدید بخش بیشتری از میزان آب خروجی را مجددا به سیستم بازگردانده و بخش کمتری را به عنوان پساب در لاگون کنترل میکنیم.

این مقام مسئول ادامه داد: فناوری موجود در این صنایع بسیار با کیفیت‌تر از سایر صنایع است و ما تلاش کرده ایم کمترین آسیب را برای محیط زیست داشته باشد.

مدیرعامل مجتمع پتروشیمی لردگان در ادامه بیان داشت: اما مهمترین شرط برای حل این مسئله نیز حمایت و همراهی اهالی است زیرا ما با انواع مختلف ممنوعیت‌ها و تابلوهای هشدار دهنده تذکر داده ایم که این آب اگر چه خطری برای محیط زیست ندارد اما به هیچ وجه نباید مورد مصرف آشامیدنی انسانی و دام قرار گیرد.

دامداران به محیط اطراف لاگن و منطقه سیصد هکتاری وارد نشوند

محمودی با گلایه از عدم همکاری برخی گفت: همه اهالی به خصوص دامداران به راحتی می توانند از سرچشمه استفاده کنند و حتی ما اعلام کرده ایم که این آمادگی را داریم که با استفاده از ماشین آلات موجود و سنگ چینی و.. سرچشمه را برای استفاده دامداران آماده کنیم ولی متاسفانه برخی از افراد به دلایل مختلف شخصی مانع از این کار می شوند و با آوردن گوسفندان خود به منطقه ممنوعه پتروشیمی به خصوص منطقه ۳۰۰ هکتار، لذا دامداران محترم اطراف لاگن و منطقه سیصد هکتاری وارد نشوند که موجب ایجاد مشکلاتی می شوند که در این رابطه نیاز است اهالی بیشتر حمایت کنند.

“پتروشیمی لردگان  نیاز به فرهنگ‌سازی دارد”

همچنین دکتر محمودی گفت: پتروشیمی لردگان ساختار صنعتی سنگین دارد اما این مجتمع به دلیل جایگاه و اهمیتی که در شهرستان دارد نیاز به فرهنگ‌سازی دارد به همین جهت مهمترین کمکی که اصحاب رسانه می توانند به صنایع پتروشیمی لردگان کنند فرهنگ‌سازی است یعنی باید با در نظر گرفتن تمامی تاثیرات مثبتی که این صنایع برای اعتبار شهرستان دارد برخی از از مسائل جزئی و حاشیه ای را قربانی اهمیت عظمت این صنایع کارامد نکنیم و البته در این مسیر نیازمند به حمایت شورای تامین شهرستان و سایر سازمان ها و ادارت شهرستان و استان هستیم.

وی افزود: احداث پتروشیمی لردگان یعنی اولین قدم برای حل مشکل بیکاری جوانان در شهرستان لردگان البته در صورت همکاری مقامات مسئول و همراهی مردم با ایجاد صنایع پایین دست پتروشیمی همانند پارک اوره، واحد کریستال ملامین یا کارخانه های مرتبط قطعا موجب اشتغال هزاران نفر از جوانان این دیار می شود.

محمودی در پایان گفت: همچنین برای افزایش حمل و نقل نامه‌نگاری‌های مختلفی برای بالابردن کیفیت جادهای مواصلاتی لردگان به استان های همجوار و حتی ریل قطار انجام شده است که امیدواریم با همت و اراده جمعی شهرستان لردگان و در کل استان چهارمحال و بختیاری هر روز گام های مثبتی در جهت توسعه و پیشرفت بردارد.

https://ipna.news/154315کپی شد!