سایه کرونا بر سر پتروشیمی‌ها

 ۲۹ بهمن سال گذشته بود که اولین عفونت ریوی در کشور مشاهده شد این بیماری به طوری بود که کل کشور درگیر این بیماری بود و مصرف تجهیزات پزشکی بخصوص مواد ضدعفونی ماسک و الکل به شدت بالا رفت.

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)،این درحالی است که بعد از شیوع بیماری کرونا در کشور پتروشیمی کارون به دنبال راهکاری برای شرایط بحرانی بود  به طوری که آب ژاول محصولی فرعی که به عنوان ماده گندزدا استفاده می‌شد با تشکیل کارگروه و استفاده از نظرات متخصصین به تولید گسترده رسید.

پتروشیمی کارون در چند ماه اخیر که کشور درگیر با ویروس کرونا بود، توانست با تولید بیش از ۵ میلیون لیتر آب ژاول رکوردی در تولید این محصول و کمک بزرگی در رفع نیاز کشور در شرایط بیماری کرونا داشته باشد.

این مجموعه از ۵ اسفند ۹۸ تاکنون در حدود ۵۴۰ ردیف مختلف اقدام به تولید و توزیع محصول اصلی خود یعنی آب ژاول کرده است. این محصولات غیر از استان خوزستان برای استان‌های گیلان، بوشهر، تهران، کهگیلویه و بویر احمد، کرمانشاه، اصفهان، ایلام، فارس، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، لرستان، کرمان و خراسان رضوی ارسال شده است.

تامین آب ژاول در داخل کشور

صدیقی زاده مدیرعامل یکی از پتروشیمی ها در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: پتروشیم ها به عنوان تولیدکننده اصلی آب ژاول در کشور با هدف مقابله با ویروس کرونا تولید این محصول را در اولویت قرار داده است.

او ادامه داد: پس از اعلام ورود بیماری منحوس کرونا به کشور، هرچه سریعتر در خصوص تامین مواد ضدعفونی کننده تشکیل جلسه داد شد و  در زمینه حفاظت از پرسنل و مردم در سطح کشور برنامه ریزی‌هایی فوری توسط وزارت نفت اتخاذ شد.

این مقام مسئول  اضافه کرد: در روز‌های اولیه کرونا ۲۰ میلیون لیتر آب ژاول در ماهشهر و سراسر کشور توزیع شد، آب ژاول از ماده ضد عفونی کننده کلر تشکیل شده که یکی از قوی‌ترین مواد ضدعفونی کننده است و کاربرد بسیاری برای میکروب زدایی از محیط‌های مختلف به ویژه امکان عمومی نظیر مترو‌ها، اتوبوس ها، و حتی معابر عمومی دارد.

صدیقی زاده بیان کرد: پتروشیمی ها در جهت عمل به مسئولیت اجتماعی، طی نامه‌ای به شرکت‌ها، ادارات، سازمان‌ها و شهرداری‌ها، آمادگی خود را برای تامین آب ژاول مورد نیاز ادارات و نهاد‌ها و مردم برای گندزدایی اعلام کرده است.

او اضافه کرد: خوشبختانه تا به امروز هم در زمینه تامین آب ژاول مورد نیاز کشور کمبودی نداریم به طوری که تولید آب ژاول تاثیری بر تولید محصول اصلی این پتروشیمی نداشته و تولید تی دی آی در بهترین شرایط قرار دارد.

مدیرعامل پتروشیمی کارون با بیان اینکه تا کنون ۲.۵ میلیون لیتر آب ژاول به زندان‌های سراسر کشور تحویل شده، گفت: بخش زیادی از آب ژاول مورد نیاز شهرداری تهران از این پتروشیمی تامین شده است.

صدیقی زاده گفت: خوشبختانه ۵۰ میلیارد تومان تجهیزات بیمارستانی در سطح منطقه ماهشهر تامین کرده ایم و همچنین در سطح کل کشور هم مایحتاچ کشور را فراهم کرده ایم به طوری که کمبودی احساس نمی‌شود.

او گفت: در حال حاضر تا به امروز ۷ میلیون لیتر آب ژاول از روز‌های اولیه کرونا تهیه و در سطح کشور توزیع کرده ایم.

این داستان به اینجا ختم نمی‌شود و بیماری کرونا در حالی که مصرف مواد ضدعفونی کننده را افزایش داده است، استفاده مواد اولیه بیمارستانی‌ها را هم بالا برده است به طوری که در روز‌های اولیه ویروس کرونا ۶ شرکت پتروشیمی فقط ۲ میلیون لباس بیمارستانی را تامین کردند.

یکی از تولید کنندگان مواد اولیه تولید لباس یک بار مصرف بیمارستانی می گیود: بیش از ۱۴ تن مواد اولیه لباس بیمارستانی موسوم به اسپان‌باند با هدف مقابله با گسترش ویروس کرونا، در این شرکت تولید و به صورت رایگان در مراکز درمانی استان مرکزی توزیع شد.

این پایان ماجرا نیست ویروس منحوس کرونا تا حدی پیش رفت با گسترش شیوع کرونا، استفاده از دستگاه اکسیژن ساز و دیگر تجهیزات پزشکی با روند فزاینده‌ای روبر شده است که  پتروشیمی  هم به این موضوع ورود کرد و در کنار وزارت بهداشت حرکت کرد.

اعتبار ۲۵۰ میلیارد ریالی برای مقابله با کرونا در صنعت پتروشیمی

یکی دیگر از مدیران صنعت پتروشیمی معتقد است؛  تا به امروز هم در زمینه دستگاه‌های اکسیژن ویژه ورود شده است و اما واردات هم صورت گرفته است‌.

او اضافه کرد: شورای راهبردی پتروشیمی، اعتبار ۲۵۰ میلیارد ریالی را برای مقابله با کرونا مصوب کرده و این رقم جدا از همکاری و هزینه‌هایی است که پتروشیمی‌های منطقه به‌طور مستقل در این مدت داشته‌اند.

پس از شیوع ویروس کرونا در کشور، صنعت پتروشیمی همسو با اهداف سیاست‌های مسئولیت اجتماعی و با راه‌اندازی کمیته‌های تخصصی شرایط اضطراری و سلامت، زمینه افزایش تولید بعضی از محصولات پتروشیمی و پلیمری را با هدف تامین نیاز‌های کشور و رفع بحران کرونا عملیاتی کرد که یکی از مهم‌ترین اقدام‌های انجام شده هماهنگی برای افزایش تولید بعضی محصولات کلیدی برای مهار شیوع کرونا بوده است؛ بنابراین پس از شیوع کرونا، در گام نخست فرمان افزایش تولید «آب ژاول» به‌عنوان محصولی مناسب گندزدایی در پتروشیمی ها صادر شد.

شکست کرونا با افزایش تولید گرید‌های متنوع پلیمری

صنعت پتروشیمی  برای مهار شیوع کرونا در کنار مدیریت و برنامه‌ریزی افزایش تولید خوراک مورد نیاز صنایع تولیدکننده محصولات بهداشتی، ضدعفونی‌کننده و شوینده، تدابیر ویژه‌ای برای تولید بعضی گرید‌های خاص فرآورده‌های پلیمری با هدف تأمین نیاز تولید کالا‌هایی همچون ماسک، لباس‌های بیمارستانی، بسته‌بندی موادغذایی، آب و … را در دستور کار قرار داد.

در این راستا، با هدف تأمین نیاز تولید لباس‌های یکبار مصرف بیمارستانی، کادر پزشکی و پرستاری تولید و عرضه گرید‌های ویژه پلی پروپیلنی در برنامه تولید ۶ شرکت پتروشیمی کشور قرار گرفت.

افزون بر این، در حوزه تولید گرید‌های مهم پلی اتیلن‌ها همچون گرید فیلم یا افزایش تولید محصولات زنجیره پلی‌اتیلن ترفتالات (PET) برنامه‌ریزی گسترده‌ای انجام شد، زیرا با شیوع کرونا تقاضا برای خرید مواد غذایی و… به صورت بسته‌بندی و بهداشتی افزایش یافت و صنعت پتروشیمی هم در راستای حمایت از سیاست‌های ضدکرونایی کشور، تولید و عرضه مواد اولیه بسته‌بندی موادغذایی، آب و… را به‌عنوان برنامه‌ای راهبردی و اولویت‌دار اجرایی و عملیاتی کرد.

https://ipna.news/154277کپی شد!