مبدل‌های حرارتی برای صنعت پتروشیمی ساخته شدند

مبدل‌های حرارتی یکی از نیازهای مبرم و حیاتی صنعت پتروشیمی است که کار تبادل حرارتی بین یک سیال با سیال دیگر را انجام می‌دهد. این مبدل اکنون توسط شرکتهای دانش بنیان به تولید رسید.

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ مبدل‌های حرارتی به عنوان یک محصول پیشرفته و فناور، با محدودیت‌های جدی وارداتی مواجه است. موضوعی که عزم فعالان فناور داخلی را برای تولید نمونه ایران‌ساخت این مبدل‌ها جزم کرد.

محمد کاظمی مدیرعامل شرکت با بیان اینکه مبدل‌ حرارتی پوسته و لوله اکنون با موفقیت و به دست متخصصان داخلی تولید شده است، ادامه داد: از میان انواع مبدل‌های حرارتی، مبدل‌های پوسته و لوله یکی از پر مصرف ترین نوع در صنعت هستند که انواع این مبدل‌ها با وجود تمامی مشکلات تأمین مواد اولیه، با فناوری بومی ایران‌ساخت شده است.

این فعال فناور با اشاره به ساخت مبدل‌های حرارتی ایران‌ساخت بر اساس استاندارهای روز دنیا ادامه داد: برای مبدل‌های حرارتی، از آلیاژها و پایه های غیر کربنی استفاده می‌شود که تولید این مواد نیازمند دانش و فناوری بالایی است.

کاظمی با بیان این‌که پایه های غیر کربنی جزو آلیاژهای پیشرفته هستند و روش ساخت و نحوه جوشکاری خاص خود را دارند، ادامه داد: علاوه بر بومی‌سازی روش‌های تولید مواد، تجهیزات جوشکاری و تولید نیز بومی سازی شده است. تجهیزاتی که با محدودیت‌های بسیار شدید و هزینه‌های هنگفت از مبادی غیر رسمی به کشور وارد می‌شد.

مدیرعامل شرکت، مبدل های حرارتی را جزو حیاتی‌ترین قسمت‌های پلنت پتروشیمی دانست و گفت: با توجه به نقش اساسی حرارت و انتقال آن در صنعت پتروشیمی، از قرار گرفتن در کوره تا تبدیل شدن به محصول نهایی، مبدل های حرارتی نقشی حساس و حیاتی دارند.

این فعال فناور با اشاره به این‌که مبدل های حرارتی انواع و کاربردهای مختلفی دارند که پرکاربردترین نوع آن در داخل کشور تولید می‌شود افزود: نوع پوسته و لوله‌ای این مبدل‌ها، جزو پرکاربردترین تولیدات هستند که انواع گوناگونی مانند مبدل‌های با تیوب شیت ثابت، مبدل‌های با لوله‌های U شکل و مبدل‌های یک سر شناور در داخل کشور تولید می‌شوند.

کاظمی از اهمیت بالای مواد پیشرفته به کار رفته در مبدل‌ها گفت و ادامه داد: با توجه به این‌که ممکن است سیال‌ها از نظر ذاتی یا فازی خواصی مثل خورندگی داشته باشند، لازم است از فناوری پیشرفته ای در ساخت کوره‌ها استفاده شود. فناوری پیشرفته‌ای که تا پیش از این تنها در اختیار چند کشور بود اما اکنون بومی شده است.

کاظمی از تأمین نیازهای صنایع پتروشیمی گفت و بیان کرد: حدود ۲۵۰ تن در سال ظرفیت تولید این شرکت است و تلاش می‌کنیم بخش قابل توجهی از نیاز این صنایع را تأمین کنیم.

https://ipna.news/154187کپی شد!