پتروشیمی هگمتانه در آستانه راه‌اندازی

هم‌زمان با دریافت نخستین محموله خوراک، پتروشیمی هگمتانه تولیدکننده پلی وینیل کلراید (پی‌وی‌سی) گرید پزشکی و دارویی، به‌عنوان یکی از طرح‌های جهش دوم صنعت به جمع پتروشیمی‌های فعال کشور می‌پیوندد.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛  نخستین محموله خوراک پتروشیمی هگمتانه در چند روز آینده وارد این طرح پتروشیمی می‌شود و با تولید آزمایشی و اولیه روند تولید پی‌وی‌سی گرید پزشکی در کشور آغاز خواهد شد.

محصول راهبردی گرانول پی‌وی‌سی با گرید پزشکی یکی از بی‌نظیرترین محصولات پتروشیمی جهان است و تنها چند کشور محدود فناوری تولید این محصول راهبردی پتروشیمیایی را در اختیار دارند و با تولیدی شدن پتروشیمی هگمتانه، ایران از واردات یک محصول ارزشمند و کاربردی در صنایع بهداشتی و پزشکی بی‌نیاز می‌شود.

بهزاد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی چندی پیش با بیان اینکه گرید تولیدی پتروشیمی هگمتانه دارای اهمیت ویژه‌ای برای کشور است، گفت: خوشبختانه با حمایت‌های وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی منابع مالی این طرح تأمین شده و همکاران با برنامه‌ریزی دقیق و مناسب باید تلاش کنند این طرح در زمان تعیین‌شده به بهره‌برداری برسد.

طرح پتروشیمی هگمتانه به‌منظور تولید پی‌وی‌سی گرید پزشکی به روش سوسپانسیون با ظرفیت سالانه ۴۵ هزار تن (۳۶ هزار تن پودر و ۹ هزار تن گرانول) در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار در کیلومتر ۱۰ جاده همدان – تهران از سال ۱۳۸۲ آغاز به‌کار کرد. برای این منظور واحد دست دوم از ایتالیا خریداری و به محل طرح منتقل شد. دانش فنی این واحد متعلق به شرکت ایتالیایی IGS است که ۱۰ درصد سهام طرح را نیز در اختیار دارد و ۵۷ درصد آن متعلق به شخص حقیقی است و ۳۳ درصد باقی‌مانده به شرکت ملی صنایع پتروشیمی تعلق دارد.

این طرح شامل سه واحد فرآیندی، یوتیلیتی و آفسایت است و همه مجوزهای محیط زیست، آب، سوخت و خوراک دریافت شده است.

https://ipna.news/153805کپی شد!
منبع