دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی اعلام کرد:

رشد ۲۹ درصدی معاملات پتروشیمی در بورس کالا

مجتمع های پتروشیمی از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه 29 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل محصولات خود را در بورس کالا معامله کردند.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)، دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی اعلام کرد: مجتمع های پتروشیمی تمامی تعهدهای خود در زمینه کف عرضه محصولات مختلف پلیمری و شیمیایی را براساس برنامه ریزی های انجام شده رعایت کرده اند.
بر پایه این گزارش تولید مجتمع های پتروشیمی تا پایان مهرماه سال جاری به بیش از ۳۵ میلیون تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۸ درصدی را به ثبت رساند و این در حالی است که برخی از متولیان امر از کمبود مواد اولیه در بازار خبر داده اند که آمار فوق نشان دهنده تولید مستمر از سوی پتروشیمی‌ها است.
در این میان نکته ای که باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد لزوم نظارت و پایش تقاضای شرکت های عضو سامانه بهین یاب از سوی وزارت صمت است که تحقق این امر می تواند منجر به کاهش برخی رقابت های کاذب به وجود آمده در بازار شود.
براساس اعلام دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی، مسئله مهم، دلیل افزایش ۲۹ درصدی حجم معاملات محصولات پتروشیمی در هفت ماهه سال جاری در مقایسه با دوره مشابه سال قبل می باشد. اگر این افزایش مربوط به افزایش تولید در صنایع پایین دستی می باشد که نیاز به بررسی و اعلام نظر وزارت صمت است، که آیا این افزایش عرضه صرف تولید شده یا بخشی به صورت داخلی (که باعث کاهش واردات) و بخشی از محصولات صادر شده است که می بایست بانک مرکزی در برگشت ارز آن نظارت نماید؛ زیرا براساس این آمار عملا حدود ۳۰ درصد از ارزآوری شرکت های پتروشیمی کاسته شده است که خود منجر به افزایش نرخ ارز می شود. افزایش تولید در صنایع پایین دست تحت تاثیر رشد ۲۹ درصدی حجم معاملات از آن جهت بعید است که اگر در صنعت افزایش ۵ درصدی تولید را شاهد باشیم، بسیار مطلوب است.

https://ipna.news/153660کپی شد!