شاراک در انتظار واکنش سرمایه‌گذاران

پتروشیمی شازند یا آن‌طور که در بین فعالان بازار سرمایه شناخته می‌شود «شاراک» از جمله نمادهای موجود در بورس است که در بازار اول و تابلوی اصلی معامله می‌شود. موضوع فعالیت شرکت پتروشیمی شازند عبارت است از فعالیت در برخی رشته‌های پتروشیمی، شیمیایی و صنایع وابسته به آن و تهیه و تولید انواع مواد و فرآورده‌های پتروشیمی و شیمیایی.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)،بررسی‌ها نشان می‌دهد این سهم در ۶ ماه گذشته ۸۱/ ۲۰ درصد افت قیمت مواجه شده است و بازدهی یک‌سال آن به ۱۶۳ درصد رسیده است. معاملات هفته اخیر این سهم نیز  نشان می‌دهد که ارزش سهم شاراک ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است. اصلاح قیمت در این نماد و همزمانی آن با ریزش دسته جمعی قیمت‌ها در بازار سهام مهم‌ترین عاملی بوده که توانسته طی این مدت کوتاه ضربه‌ای سنگین به بازده کسب‌شده در این سهم بزند. به گفته تحلیلگران بازار سرمایه این سهم در منطقه مناسبی برای خرید قرار گرفته است که می‌تواند سود خوبی نصیب سرمایه‌گذاران کند. قیمت سهم هم‌اکنون هزار و ۹۴۰ تومان است.  گزارش ۶ ماه و مهرماه شاراک نشان می‌دهد که این سهم که در تیر   ماه فروش  ۶ هزار میلیارد ریالی داشت.  در  مهرماه  این عدد  به ۹ هزار میلیارد ریال رسیده است که حاکی  از عملکرد مثبت این سهم در ماه اخیر بوده است. این شرکت جمعا در ۷ ماهه سال ۹۹،  ۴۶ هزار  میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال فروش داشته است که  در مدت مشابه سال ۹۸،  عدد فروش ۳۸ هزار میلیارد ریال بوده است.  نگاهی دقیق‌تر به این شرکت ۸ میلیارد سهمی حکایت از آن دارد  که این سهم  ۱۷ درصد سهام شناور و  میانگین معاملاتی به حجم ۳/ ۴  میلیون سهم دارد.  همچنین  ارزش تقریبی سهام آن   ۱۶ هزار میلیارد تومان است. این درحالی است که در ابتدای سال ارزش بازاری این شرکت ۱۰ هزار میلیارد تومان بود. همچنین افت شاراک از سقف تاریخی شاخص کل ۳۰ درصد است.

همچنین بررسی قیمت در این نماد حکایت از آن دارد که  نسبت قیمت به درآمد شرکت در ۱۲ ماه اخیر در حدود ۰۷/  ۱۵ واحد است و «شاراک» در حالی هفته بعد از انتخابات آمریکا را آغاز می‌کند که نسبت قیمت به ارزش دفتری آن ۲۶/ ۶ واحد ثبت کرده است. براساس گزارش اجماع تحلیلگران شاراک برای امسال حدود ۲۶۰ تومان و برای سال بعد ۳۱۰ تومان سود به ازای هر سهم می سازد.

https://ipna.news/153635کپی شد!