افزایش ۱۰ برابری مراجعان سرپایی به مراکز درمانی نفت

 مراجعان سرپایی به مراکز درمانی نفت در روزهای اخیر افزایش ۱۰ برابری داشته و از ابتدای شیوع کرونا در کشور تاکنون، ۵ هزار نفر در مراکز درمانی نفت بستری شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)، حبیب‌اله سمیع مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت ضمن اشاره به شمار موارد ابتلا به ویروس کرونا و با بیان اینکه تعداد کل موارد بستری از ابتدای بروز این بیماری تاکنون در بیمارستان‌های نه‌گانه تابع صنعت نفت، به ۵ هزار نفر مبتلا رسیده است، به خبرنگار شانا گفت: از این تعداد ۴ هزار و ۳۵۰ نفر با حال عمومی خوب ترخیص شدند، همچنین از مجموع تعداد بستری‌ها ۲ هزار و ۳۳۴ مورد بازنشسته و هزار و ۴۷۷ مورد بومی بودند که رایگان از بیمارستان‌های تابع صنعت نفت خدمات درمانی دریافت کردند.

سمیع از افزایش ۱۰ برابری میزان مراجعان سرپایی به مراکز درمانی تحت پوشش صنعت نفت در روزهای اخیر خبر داد و گفت: هم‌اکنون ۱۶۶ مورد ابتلا به کرونا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تابع وزارت نفت بستری هستند که از این تعداد ۶۲ مورد در بیمارستان نفت تهران بستری شده که ۴۶ مورد ابتلا در بخش و ۱۶ مورد در آی‌سی‌یو تحت درمان هستند، همچنین وضع مجموعه‌های بهداشتی و درمانی وزارت نفت در اهواز نیز هرچند به شدت شرایط تهران نیست اما تا حدودی وضع مشابه‌ای دارند، به نحوی ‌که کل موارد بستری در اهواز ۴۶ مورد است که از این تعداد ۳۴ مورد در بخش و ۱۲ مورد در آی‌سی‌یو بستری هستند.

وی تعداد فوتی‌های ناشی از ابتلا به کووید- ۱۹ را در صنعت نفت ۴۷۶ نفر عنوان کرد که از مجموع فوتی‌ها ۱۶۶ نفر افراد بومی و غیرشرکتی بودند و هفت نفر از کادر درمان اعم از شاغلان رسمی و غیررسمی نیز جان خود را از دست دادند.

تأمین دارو و لوازم مصرفی به میزان کافی

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت از تأمین دارو و لوازم مصرفی برای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی زیر پوشش صنعت نفت خبر داد و گفت: خوشبختانه در زمینه تهیه داروهای مورد نیاز بیماران کرونایی و همچنین تهیه وسایل و تجهیزات مصرفی اعم از ماسک، گان، لباس ایزوله، شیلد و… با کمبود روبه‌رو نیستیم. با تلاش همکاران محموله یک میلیون عددی ماسک خریداری شده است که در بین بیمارستان‌ها توزیع خواهد شد و همچنین در تلاش هستیم نیازهای یک سال را خریداری کنیم تا در مواقع اضطرار با مشکل مواجه نباشیم.

به گفته سمیع، خوشبختانه دپوی دارویی خوبی داریم و با تلاش همکاران داروهای مورد نیاز از شرکت‌های دارویی و معاونت درمان دانشگاه‌ها خریداری شده است، همچنین پشتیبانی مناسبی از مراکز درمانی در ارتباط با تأمین دارو شده است که در آینده بیماران بتوانند سرویس مناسب را دریافت کنند و از لحاظ تأمین دارو با کمبود و مشکلی روبه‌رو نباشند.

شرایط کادر درمان خوب نیست

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت از کمبود نیروی انسانی در مراکز درمانی تحت پوشش این سازمان خبر داد و با بیان اینکه شرایط کادر درمان نگران‌کننده است، گفت: هم‌اکنون بیمارستان‌های ما با دو اورژانس و با دو فضای بستری مجزا فعالیت می‌کنند که این مسئله خود مستلزم امکانات و نیروی انسانی بیشتری است. فرسودگی و خستگی مفرط، کادر درمان را در بر گرفته و کارکنان واقعاً تحت فشار هستند و بنده نیز از همه دست‌اندرکاران مربوطه تقاضا دارم حمایت‌های مادی و معنوی کادر درمان را بیش از گذشته در نظر داشته باشند تا ما نیز بتوانیم در بلندمدت نسبت به ارائه خدمات درمانی کارکنان نفت اقدام‌های لازم را انجام دهیم.

سمیع تصریح کرد: طبق آمار رسیده از مجموعه بهداشت و درمان نفت تهران، در بازه زمانی همه‌گیری شیوع ویروس کرونا، ۲۵ نفر از پزشکان، ۱۰۴ نفر از کادر پرستاری، ۹ نفر بهیار، ۱۳ نفر از کارکنان آزمایشگاه، ۶ نفر اتاق عمل، ۲۱ نفر در بخش خدمات، ۱۸ نفر رادیولوژی، ۱۷ نفر از همکاران بخش داروخانه بیمارستان و بقیه واحدها نیز در مجموع ۴۳ نفر به این ویروس مبتلا شدند و این در حالی است که در اهواز و خوزستان هم وضع به همین منوال است و میزان موارد ابتلا در میان کادر درمان بالاست که تداوم این روند، نحوه فعالیت‌ها و ارائه خدمات درمانی را مختل خواهد کرد.

وی گفت: هم‌اکنون بخش شیمی‌درمانی سرپایی و آندوسکوپی بیمارستان نفت تهران از دپارتمان داخلی تخلیه و به بخش کرونا اختصاص داده شده است، همچنین ۲۰ تخت آی‌سی‌یو در این بیمارستان برای مواقع ضروری در نظر گرفته شده است که با افزایش ظرفیت اکسیژن‌دهی بیمارستان استفاده می‌شود، با این اوصاف باید بپذیریم که مراکز درمانی ما شرایط مطلوبی ندارند و باید هر چه سریع‌تر راهکارهای مناسب را طرح‌ریزی کرد.

وضع تهران بحرانی است

وی در ادامه با اشاره به اینکه متأسفانه موج سوم کرونا شدیدتر و قوی‌تر از موج‌های پیشین در حال گسترش است، بر الزام رعایت دستورعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی تأکید کرد و گفت: تهران در شرایط بحرانی است و آمار مبتلایان رو به افزایش است. پیش‌بینی‌های انجام‌شده حاکی از آن است که هر چه هوا سردتر شود و میزان تجمع آلاینده‌ها افزایش یابد بی‌گمان روند شیوع ویروس کرونا سیر صعودی خواهد داشت. بی‌شک الزام به استفاده از ماسک، شستن چندباره دست‌ها، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، پرهیز از هرگونه تجمع و تردد در اماکن عمومی و شلوغ و به تعویق انداختن مسافرت‌های غیرضرور بسیار تأثیرگذار خواهد بود، زیرا در سایه ایجاد اعتقاد و باور عمومی نسبت به رعایت اقدام‌های پیشگیرانه است که می‌توان تبعات موج سوم را تا حدی زیادی کاهش داد.

سرانه درمان را پرداخت کنید

وی با انتقاد از نحوه عملکرد برخی شرکت‌ها در پرداخت سرانه درمان کارکنان خود، مطالبه سازمان از شرکت ملی حفاری ایران را رقمی بالغ بر ۱۴۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: هرچند با مساعدت‌های مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران توانستیم بخشی از مطالبات سازمان را از شرکت ملی حفاری ایران دریافت کنیم، اما همچنان این میزان از مبلغ باقی‌مانده که امیدواریم این شرکت نسبت به پرداخت باقیمانده سرانه درمان خود در اسرع وقت اقدام کند.

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت گفت: شرکت‌های پتروشیمی مستقر در منطقه ماهشهر نیز سرانه درمان خود را به‌موقع پرداخت نمی‌کنند که مجموع سرانه بابت درمان شرکت‌های پتروشیمی ماهشهر رقمی بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان است.

سمیع ادامه داد: همه مسئولان و دست‌اندرکاران مربوطه در نظر دارند که هزینه‌های سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت بر اساس سرانه درمان پرداختی از سوی شرکت‌های فعال در صنعت نفت و گاز پوشش داده می‌شود، بنابراین مادامی‌که مطالبات پرداخت نمی‌شود ما نیز در ارائه خدمات درمانی با مشکل روبه‌رو خواهیم شد.

تلاش برای ارائه خدمات مطلوب‌تر به ایثارگران نفت

وی به اهم اقدام‌های این سازمان پیرامون خدمات درمانی ارائه‌شده به جانبازان، ایثارگران و خانواده‌های آنان اشاره و عنوان کرد: با توجه به شرایط تورمی حاکم بر جامعه، سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت همه تلاش خود را برای پوشش کامل هزینه‌های بهداشتی و درمانی این قشر از فعالان صنعت نفت به‌کار خواهد گرفت.

سمیع از افزایش سقف تعرفه‌های درمانی ایثارگران خبر داد و افزود: بر اساس مذاکرات انجام شده با حوزه منابع انسانی وزارت نفت درباره مقررات مربوط به محاسبه و بازپرداخت کمک‌هزینه‌های ایثارگران، سقف تعرفه درمانی ایثارگران از ضریب ۱.۵ به ضریب ۲ افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، حذف محدودیت‌ها در کمک‌هزینه‌های دندان‌پزشکی جانبازان خاص فک و صورت، کمک‌هزینه‌های درمانی و کمک‌هزینه‌های مربوط به اروتز و پروتز را به‌عنوان اقدام‌های شاخص سازمان برای خانواده‌های ایثارگران و جانبازان صنعت نفت برشمرد و گفت: جانبازانی که از ناحیه فک و صورت آسیب دیده‌اند محدودیت روکش، پروتز و ایمپلنت برداشته شده است و این عزیزان می‌توانند بدون محدودیت از ظرفیت همه خدمات دندان‌پزشکی و جراحی‌های احتمالی فک و صورت با پوشش صددرصدی تعرفه خصوصی استفاده کنند.

سمیع همچنین با بیان اینکه امکان پرداخت هزینه کامل درمان جانبازان و ایثارگران در بیمارستان‌های خصوصی بدون پرداخت فرانشیز فراهم شده است و ضمانت اجرایی آن منوط به تصویب اداره کل تدوین و هماهنگی مقررات اداری و استخدامی وزارت نفت است، عنوان کرد: سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت به دنبال به‌کارگیری راهکارهای لازم برای پرداخت هزینه کامل اندام مصنوعی جانبازان قطع عضو است تا این عزیزان بتوانند هر نوع پروتز متناسب خود را بدون پرداخت هزینه در اختیار داشته باشند.

وی به تهیه فهرست کاملی از داروهای موردنیاز ایثارگران و جانبازان نیز اشاره و از آن به‌عنوان یکی دیگر از اقدام‌های سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت برای تسهیل در روند تهیه دارو یاد کرد و افزود: این فهرست مشتمل بر اطلاعات دارویی و موارد مصرف آن است به گونه‌ای ‌که همه نیازهای دارویی این عزیزان در این فهرست گنجانده شده که سرانجام با پوشش کامل هزینه‌های مربوط به آن، به‌راحتی در دسترس قرار خواهد گرفت. همچنین طبق بررسی میدانی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت از بنیاد شهید و امور ایثارگران، نیروهای مسلح، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در اصل مکان‌هایی که به نوعی بیشترین آمار شاغل ایثارگر و جانباز را دارد، حاکی از آن است که سقف و تعهد این سازمان نسبت به تأمین دارو و فراهم کردن امکانات و تجهیزات درمانی برای این قشر آسیب‌پذیر جامعه، فراتر از ارگان‌های عنوان‌شده است.

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی مبنی بر پرداخت کامل هزینه‌های درمانی ایثارگران و جانبازان اشاره و تصریح کرد: سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت نیز درصدد است طبق این قانون عمل و این مسئله را در وزارت نفت نهادینه و اجرایی کند که امیدواریم منشأ خیر و اثر برای این عزیزان باشد و بتوانند خدمات بهتری را از سازمان دریافت کنند.

سمیع در ادامه گفته‌های خود به مسائل و مشکلات قشر ایثارگر و جانباز فعال در صنعت نفت اشاره کرد و گفت: فارغ از همه مصائب و دشواری‌ها، این عزیزان بیش از هر چیز نیازمند حمایت‌های روحی و روانی و همچنین حمایت‌های مددکارانه هستند. سال‌های متمادی تحمل درد و رنج‌ و گاه عوارض و اثرات به جامانده از جنگ، انصافاً طاقت‌فرساست. بنده حدود پنج سال به‌عنوان پزشک معتمد بنیاد جانبازان شیمیایی در استان زنجان مشغول فعالیت بودم و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات جانبازان شیمیایی قرار داشتم. به‌واقع شرایط زندگی برای بسیاری از این عزیزان سخت است و از همه مهم‌تر خانواده‌های این عزیزان و بالاخص همسرانشان است که چقدر صبورانه شرایط سخت را تحمل می‌کنند تا بتوانند به‌عنوان یک پرستار به نحو شایسته خدمات‌دهی کنند.

سامانه پایش کرونا با تغییرات جدید عملیاتی می‌شود

وی به راه‌اندازی دوباره سامانه nocorona.ir اشاره کرد و گفت: این سامانه به‌دلیل بار مالی سنگینی که به سازمان تحمیل می‌کرد برای مدتی از دسترس خارج شد و شرکت ارائه‌دهنده نرم‌افزار سامانه nocorona.ir اعلام کرد دیگر نمی‌تواند به سازمان خدمات لازم را ارائه دهد، بنابراین تصمیم بر این شد با شرکت دیگری وارد قرارداد شویم و نرم‌افزار مورد نظر را تهیه کنیم. هم‌اکنون نرم‌افزار جدید با امکانات و قابلیت‌های متفاوت در اختیار سازمان قرار گرفته است که امیدواریم با راه‌اندازی آن در چند روز آینده بتوانیم خدمات لازم را به کارکنان صنعت نفت به‌ویژه کارکنان اقماری و کارکنان بخش‌های عملیاتی ارائه دهیم.

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت عنوان کرد: با توجه به راه‌اندازی دوباره این سامانه و خوداظهاری کارکنان، اگر علائمی مبنی بر ابتلا به این بیماری در فرد محرز شود بلافاصله کارشناسان با شخص مبتلا تماس می‌گیرند و اقدام‌های لازم را انجام می‌دهند، بنابراین لازم است همه کارکنان شاغل در صنعت نفت نسبت به خوداظهاری در سامانه nocorona.ir اقدام کنند، همچنین با فراهم شدن بسترهای لازم می‌توانیم معاینات دوره‌ای را هم از طریق همین سامانه انجام دهیم.

https://ipna.news/153610کپی شد!