لزوم تشدید رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ادارات صنعت نفت

به‌منظور پیشگیری از ابتلا پیشنهاد می‌شود استفاده از ظرفیت دورکاری کارکنان، کاهش ماموریت‌های اداری، برگزاری نشست‌ها به صورت ویدئوکنفرانس، تعدیل محیط‌های کاری با تراکم بیش از ۱۰ نفر، رعایت فاصله یک‌متری میان کارکنان و تهویه مستمر هوا در فضاهای کاری در ادارات و زیرمجموعه‌های صنعت نفت که اکنون نیز اجرا می شود بیش از گذشته مدنظر قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)، حبیب‌اله سمیع مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت عنوان کرد: شاهد موج جدید بیماری کرونا در کشور هستیم و متأسفانه در تهران این موج شدیدتر است. طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقصی نقاط کشور در وضع قرمز قرار دارند، به‌گونه‌ای که ریسک انتقال و انتشار بیماری در همه جای کشور بالاست.

وی افزود: دیگر با توصیه و سفارش نمی‌شود کاری کرد و با توجه به تأکیدهای مقام معظم رهبری باید به شکلی آمرانه و با ضمانت اجرایی لازم برای مقابله با ویروس کرونا اقدام کرد و شرایطی باید فراهم شود تا همه مردم ملزم به رعایت دستورعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی باشند.

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با بیان اینکه پیش‌بینی‌ها نشان از آن دارد که ما در ماه‌های آبان و آذر با موج شدیدتر این بیماری روبه‌رو خواهیم بود و با سرد شدن هوا و بسته بودن فضاها، امکان شیوع بیماری افزایش خواهد یافت، ادامه داد: هرچند مردم نیازمند حمایت‌های روحی و روانی هستند اما نباید از این مسئله غافل ماند که رفتن به مسافرت، حضور در مهمانی‌های خانوادگی و محیط‌های ورزشی افراد را با مخاطرات جدی روبه‌رو می‌کند، بنابراین برای پیشگیری از شیوع گسترده بیماری چاره‌ای جز رعایت اقدام‌های پیشگیرانه نیست.

اوج‌گیری دوباره کرونا در خوزستان

سمیع در ادامه به شمار موارد ابتلا به ویروس کرونا اشاره و تصریح کرد: تعداد کل موارد بستری از ابتدای بروز بیماری کرونا تا پایان ۲۱ مهرماه امسال در بیمارستان‌های نه‌گانه تابعه صنعت نفت، به ۴ هزار و ۵۹۵ نفر رسیده است. هم‌اکنون ۱۷۴ مورد ابتلا به کرونا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تابع وزارت نفت بستری هستند که از این تعداد ۱۵۰ مورد در بخش‌های عمومی و بقیه در بخش‌های آی‌سی‌یو تحت درمان هستند، همچنین تهران با ۵۵ مورد بستری، اهواز با ۴۹ و شهرهای آبادان و ماهشهر هرکدام با ۲۲ مورد، بیشترین موارد ابتلا را به خود اختصاص داده‌اند و شواهد گویای این مسئله است که خوزستان شرایط مناسبی ندارد و این بیماری دوباره در این استان به اوج خود رسیده است.

برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی بخش‌های جدید آی‌سی‌یو در بیمارستان‌های نفت

وی افزود: با توجه به پیک بیماری کرونا، سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت به دنبال ایجاد بخش‌های جدید آی‌سی‌یو در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تابعه صنعت نفت است. تاکنون دستگاه‌های ونتیلاتور برای تخت‌های آی‌سی‌یو خریداری شده است، اما متأسفانه با مشکل کمبود فشار اکسیژن روبه‌رو هستیم و در صورت افزایش فشار اکسیژن می‌توان تخت‌های آی‌سی‌یو را راه‌اندازی کرد. به همین منظور سازمان برای خرید دستگاه‌های اکسیژن‌ساز اقدام‌های اولیه مبنی بر برگزاری مناقصه و مشخص شدن پیمانکار را انجام داده است و منتظر هستیم پیمانکار مربوطه دستگاه‌ها را نصب کند تا تخت‌های آی‌سی‌یو را عملیاتی کنیم. هزینه‌کرد سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت برای راه‌اندازی بخش‌ دوم آی‌سی‌یو در بیمارستان تهران ۷ تا ۸ میلیارد تومان است.

آغاز عملیات اجرایی بخش پی‌سی‌آر عسلویه

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت عنوان کرد: عملیات اجرایی بخش پی‌سی‌آر عسلویه با تأمین اعتبار لازم ازسوی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس آغاز شده است که امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن با تهیه تجهیزات و امکانات لازم بتوانیم این بخش را راه‌اندازی کنیم و به ارائه خدمات لازم برای ساکنان بومی و غیربومی مناطق یاد شده بپردازیم.

اعطای ۲۰ دستگاه ونتیلاتور به مراکز درمانی خوزستان

سمیع با بیان اینکه با همت مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز شرکت ملی نفت ایران، ۱۴۱ دستگاه ونتیلاتور برای بیمارستان‌های مناطق نفت‌خیز کشور تهیه شد، اظهار کرد: سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت نیز اسفندماه پارسال، ۲۰ دستگاه ونتیلاتور خریداری کرد و در اختیار دانشگاه علوم پزشکی اهواز قرار داد؛ همچنین با ۶ میلیارد تومان اعتبار، بیمارستان تهران مجهز به دستگاه سی‌تی‌اسکن دوم شد و در حال پیگیری خرید دستگاه سی‌تی‌اسکن دوم برای بیمارستان اهواز و سی‌تی‌اسکن نخست برای بیمارستان آغاجاری هستیم.

چند توصیه برای ادارات صنعت نفت

وی استفاده از ماسک، شست‌وشوی دوباره دست‌ها و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را جزو ضروریات مقابله با ویروس کرونا عنوان و بر الزام دورکاری کارکنان در صورت امکان تأکید کرد و گفت: باید بپذیریم که معلوم نیست تا چند سال دیگر قرار است با این بیماری زندگی کنیم، بنابراین فعالیت‌های جاری مملکت را نمی‌توان تعطیل کرد و فعالیت‌هایی که برای اقتصاد کشور لازم است باید تداوم داشته باشد. شواهد نشان می‌دهد این بیماری ادامه‌دار است و کماکان در ماه‌ها و سال‌های آتی با آن روبه‌رو خواهیم بود و راه مبارزه با آن متوقف کردن فعالیت‌های اقتصادی نیست، اما شیوه کاری برخی از کارکنان به‌گونه‌ای است که امکان دورکار شدن برایشان وجود دارد که در این صورت لازم است برای حفظ جان و امنیت‌شان دورکار شوند.

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت اضافه کرد: حضور در محیط‌های با تراکم کاری بالای ۱۰ نفر خطرناک است و ریسک ابتلای بیماری را افزایش خواهد داد که در صورت لزوم باید تعداد افراد محدود شود و همین‌طور کارکنان به فاصله یک متر از یکدیگر در محیط‌های کاری حضور داشته باشند و با باز کردن پنجره‌ها و استفاده از سیستم‌های تهویه نسبت به ضدعفونی کردن محیط اقدام شود. ترجیحاً مأموریت‌های اداری باید به صفر برسد و جلسات و نشست‌های خبری مدیران نیز باید از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شود. مدیران ما در نظر داشته باشند که همه ما ملزم به رعایت دستورعمل‌های بهداشتی و پیشگیرانه هستیم تا خدای نکرده برای هیچ‌یک از کارکنان عزیز ما اتفاق ناخوشایندی رخ ندهد.

وجود تعداد قابل‌توجهی مبتلای بدون علائم

سمیع با تأکید بر اینکه کشور هم‌اکنون نیازمند اقدام‌های بازدارنده از سوی دست‌اندرکاران مربوطه است و تجربه به ما ثابت کرده که دیگر صرف توصیه جوابگو نبوده و باید جدی‌تر برخورد کرد، ادامه داد: قابل پیش‌بینی بود که عدم رعایت دستورعمل‌های بهداشتی از سوی هموطنان فاجعه‌بار خواهد شد. متأسفانه آمار ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کرونا در هفته‌های اخیر افزایش یافته که باید برای رفع آن تدابیر لازم اندیشیده شود. هم‌اکنون کادر درمان و سازمان بهداشت به‌شدت نگران برگزاری مراسم و جشن‌های بعد از پایان ماه صفر هستند. هموطنان ما باید توجه داشته باشند که اینها مراسم شادی نیست، بلکه مانند بمبی است که به انتقال این ویروس منجر خواهد شد، بنابراین باید نحوه برگزاری این دست از مراسم‌ها به‌شدت کنترل شود.

به گفته وی، صداوسیما، نشریات، جراید و فضای مجازی باید خطرهای ابتلا به ویروس کرونا را مدام گوشزد کنند و هشدارهای لازم در این خصوص داده شود، هرچند مردم باید از هرگونه سفر رفتن و تجمع برحذر باشند و بدانند که این موارد قطعاً سبب انتشار بیماری خواهد شد. ما شاهد تعداد قابل‌توجهی از هموطنان بدون علائم هستیم که درصد بالایی از همین افراد سبب انتشار بیماری می‌شوند، بنابراین باید قدری مسئولانه‌تر برای مقابله با این ویروس برخورد کنیم.

آمار ابتلا و مرگ‌ومیر بیش از ارقام اعلام‌شده است

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در واکنش به گفته‌های اخیر معاون وزیر بهداشت مبنی بر اینکه میزان مرگ‌ومیرهای ناشی از کرونا بیش از آمار رسمی اعلام شده است، گفت: این حرف درستی است به این دلیل که مبنای آمارهای مطرح‌شده از سوی وزارت بهداشت و درمان تست پی‌سی‌آر مثبت است. در برخی مناطق، علائم ابتلا به این ویروس در میان هموطنان ما محرز است اما به دلیل هزینه بالای تست پی‌سی‌آر، امکان انجام این نوع آزمایش را ندارند که حداقل تکلیف مشخص شود تا بیماری بیش از این انتشار پیدا نکند. به این ترتیب این دسته از عزیزان خارج از آمارهای وزارت بهداشت خواهند بود یا از سوی دیگر مبتلایانی هستند که با انجام سی‌تی‌اسکن ریه مشخص شده که به این بیماری مبتلا هستند و دیگر آزمایش پی‌سی‌آر را انجام نمی‌دهند که تعداد این افراد هم به‌طور طبیعی جزو آمارهای وزارت بهداشت نیست. پس آمارهای عنوان‌شده از میزان ابتلا و مرگ‌ومیر متأسفانه می‌تواند تا دو برابر بیشتر از ارقام اعلامی باشد.

قرنطینه تا بهبودی کامل

سمیع اظهار کرد: توصیه اکید بنده به مبتلایان این است که تا بهبودی کامل باید در قرنطینه باشند. بسیاری از کشورهای اروپایی با نصب اپلیکیشن روی گوشی‌های موبایل امکان کنترل و تردد افراد برایشان فراهم است و سریعاً وارد عمل می‌شوند و پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهند. همچنین در گزارش‌ها آمده است در یکی از شهرهای چین با جمعیتی بالغ بر ۹ میلیون نفر، دو مورد ابتلا به کرونا محرز شد، بلافاصله مسئولان تصمیم گرفتند ظرف مدت پنج روز از تمامی جمعیت موجود تست بگیرند تا بتوانند به سرعت موارد ابتلا را شناسایی و کنترل کنند که این شرایط در کشور ما وجود ندارد، بنابراین ما مجبور به تمکین دستورعمل‌های پیشگیرانه هستیم تا حدامکان جلو ابتلای بیشتر این ویروس را بگیریم.

کرونا با کسی شوخی ندارد

وی یادآور شد: همچنین روی صحبت بنده با آن دسته از عزیزانی است که عنوان می‌کنند ما مقاوم هستیم و مبتلا نخواهیم شد و خود را مستثنا از این قضیه می‌دانند. همه موظف به رعایت کردن هستیم. این بیماری با کسی شوخی ندارد و یک تهدید جدی است. همه ملزم به رعایت دستورعمل‌های پیشگیرانه هستند. فرهنگ رفتار اجتماعی ما تا زمانی که این اپیدمی وجود دارد باید به‌طور کامل متفاوت شود. افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند بیشتر مراقب خودشان باشند و تا جایی که امکان دارد از منزل خارج نشوند و همین‌طور باید ارتباطات خود را محدود کنیم و فاصله اجتماعی را با افراد مسن خانواده و حتی بچه‌ها و نزدیکان در خانه هم رعایت کنیم.

کرونا؛ چالش جامعه پزشکی جهان

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در ادامه ضمن اشاره به اخبار ضدونقیض تولید واکسن کرونا در دنیا، به توضیح اجمالی پیرامون تحقیقات انجام‌شده روی واکسن پرداخت و یادآور شد: نباید مردم را به تولید واکسن کرونا امیدوار کرد. این ویروس از زمان انتشار تاکنون به دفعات جهش کرده و دائم تغییر شکل می‌دهد. ما حتی شاهدیم که برخی افراد تا سه بار مبتلا به این ویروس شده‌اند، بنابراین وقتی فردی برای بار دوم یا سوم آلوده می‌شود نشان از آن دارد که سیستم ایمنی بدن در مقابل این ویروس ایمنی پایدار ایجاد نمی‌کند؛ در نتیجه شاید واکسن هم تأثیر چندانی نداشته باشد. حتی اگر واکسنی هم ساخته شود و همه مراحل آزمایشی (نخست ایمنی و دوم مؤلفه پایدار بودن) را طی کند و در عرصه انسانی و به‌صورت عموم استفاده شود، این احتمال وجود دارد که ایمنی دو تا سه ماهه ایجاد کند.

سمیع ادامه داد: بیش از ۱۸۰ تیم تحقیقاتی بزرگ در سطح دنیا روی تولید واکسن کرونا کار می‌کنند و تا حالا به نتیجه مطمئنی نرسیده‌اند و واکسن مؤثری نیز تولید نشده است؛ بنابراین قضاوت در این زمینه زود است و به نظر می‌رسد مطالعات و کارهای بیشتری باید انجام شود.

وی گفت: جامعه جهانی و بالاخص جامعه پزشکی در سطح دنیا با چالشی روبه‌رو است و آن اینکه آیا در آینده موفق خواهیم بود که درمان مؤثری برای این بیماری پیدا کنیم. این سؤالی است که ذهن بسیاری از محققان را به خود مشغول ساخته و هنوز پاسخ روشن و قابل اتکایی به آن داده نشده است و باید منتظر ماند تا اقدام‌های تحقیقاتی، شناخت ما را از رفتار این ویروس بالا ببرد تا شاید بتوان در این زمینه به درمان مؤثر و به دنبال آن تولید واکسن مؤثر دست یافت.

کادر درمان را دریابید

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت تصریح کرد: کادر درمان خسته است و به‌واقع در شرایط آسیب‌پذیری قرار دارد زیرا تاب و تحمل درمان این حجم از بیمار سخت و طاقت‌فرسا شده است. سازمان بهداشت و درمان به دنبال توسعه و گسترش بخش‌های مقابله با کرونا است و خوشبختانه تا این لحظه می‌توان به جرأت گفت که هیچ بیمار شاغل یا بازنشسته صنعت نفت نبوده که به‌دلیل کمبود و نداشتن تخت، مداوا نشده باشد. این‌همه مرهون تلاش همکاران پزشک، پرستار و کادر درمانی است که با همه تعهد، تلاش و اخلاص به‌صورت شبانه‌روزی در بخش‌های درمانی زحمت می‌کشند و بنده نیز از همین‌جا بار دیگر از همه این عزیزان زحمت‌کش و دلسوز نهایت تشکر و قدردانی را دارم و برایشان آرزوی سلامتی می‌کنم.
۲۸ مهر ۱۳۹۹ ۱۱:۱۹

https://ipna.news/153299کپی شد!
منبع