پتروشیمی شیراز گواهی موفقیت در کاهش آلایندگی دریافت کرد

شرکت پتروشیمی شیراز بالاترین گواهی کاهش انتشار کربنی معروف به CER را با حذف حدود ۸۰۰ هزار تن گاز گلخانه­‌ای معادل دی‌اکسیدکربن دریافت کرد.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ این مجتمع بالاترین گواهی کاهش انتشار کربنی معروف به CER را با حذف حدود ۸۰۰ هزار تن گاز گلخانه‌ای معادل دی‌اکسیدکربن را در تاریخ کشور به دست آورد. به این ترتیب پتروشیمی شیراز با طرح CDM واحد اسیدنیتریک، یکی از بزرگترین طرح‌های منتهی به اخذ CER در سازمان ملل متحد است.

گواهی‌های دریافت شده اخیر متعلق به سال‌های ۱۳۹۷-۱۳۹۶ بوده  است و به‌زودی با تکمیل مراحل ارزیابی و راستی‌آزمایی سال ۱۳۹۸، یک میلیون گواهی کربنی جدید نیز صادر می‌شود.

دستاورد یادشده از نتایج پروژه بزرگ زیست محیطی شرکت در فاصله سال‌های ۱۳۹۵-۱۳۹۰ است که با ۷ میلیون دلار هزینه در قالب طراحی و ساخت یک واحد CDM برای حذف گاز گلخانه­‌ای اکسیدنیترو و گاز آلاینده دی‌اکسید نیتروژن در واحد اسید نیتریک اجرا شد.

پتروشیمی شیراز، مجری تنها پروژه CDM پتروشیمی‌های ایران است که به موفق به دریافت گواهی کربن با حجم بالا رسیده است و میان چهار طرح CDM ایران که گواهی کربن  به دست آورده‌اند، بالاترین رکورد گواهی کربن را داراست.

ایران به عنوان ۱۰ کشور آلاینده گازهای گلخانه‌ای در سازمان ملل متحدشناخته شده و تعهدهایی برای کاهش گازهای گلخانه­‌ای دارد که هم‌اکنون پتروشیمی شیراز بخشی از این تعهدها را پوشش داده است.

به‌طور معمول، گاز دی‌­اکسیدکربن به عنوان معروف­ترین گاز گلخانه‌­ای شناخته ­­می‌­شود، اما دی‌اکسیدکربن تنها یکی از گازهای گلخانه‌ای است که انسان تولید می‌کند، گاز ­اکسیدنیترو (N۲O) یکی دیگر از گازهای گلخانه‌ای است که به مراتب بیشتر (در حدود ۳۱۰ برابر) از گاز دی­‌اکسیدکربن اثر گلخانه­‌ای دارد.

مدیران شرکت پتروشیمی شیراز همسو با اهداف مدیریت راهبردی، رعایت مسئولیت‌های اجتماعی و تحقق هدف بنیادین شرکت «توسعه برای آینده پایدار با تفکر، تعهد،‌تولید پاک و ایمن» با دوراندیشی و آینده‌نگری،‌ مسئله الزام کشورهای در حال توسعه نظیر ایران که سهم بالایی در انتشار گازهای گلخانه‌ای در اتمسفر دارند را پیش‌بینی و همسو با این رویکرد سازوکار توسعه پاک را برای کاهش داوطلبانه انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال ۱۳۹۰ تعریف کردند و با توجه به تحریم‌ها با استفاده از منابع داخلی شرکت، پروژه زیست محیطی مهم و بزرگ سازوکار توسعه پاک را اجرا کردند.

به دنیال تلاش و پیگیری‌های همه جانبه کارکنان پتروشیمی شیراز در طول چند سال اخیر، سرانجام پروژه بین‌المللی زیست محیطی این مجموعه در قالب طرح «سازوکار توسعه پاک یا CDM»، در سال ۲۰۱۲ در سازمان مل متحد ثبت شد و در ادامه مراحل اجرایی طرح  یادشده، قرارداد احداث واحد حذف اکسیدهای نیترو و آلاینده خروجی از واحد تولید اسیدنیتریک، با شرکت اکوپرو (ECOPRO) کره جنوبی به عنوان ارائه‌کننده فناوری تجهیزات طرح و کاتالیست و با ارزش ۷ میلیون دلار در اسفند ۹۲ امضا شد.

شرکای تجاری طرح CDM پتروشیمی شیراز، شرکت QCA سوئیس و شرکت انرژی تجدیدپذیر مهر هستند که مراحل معرفی و ثبت پروژه (CDM CYCLE) را در سازمان ملل متحد (UNFCCC) با ۳۰۰ هزار یورو هزینه انجام دادند و امور مربوط به دریافت تاییدیه سالانه گواهی­‌های کاهش انتشار (CER) تولیدی و ارائه CER‌ها به محافل جهانی نیز در تعهد این مشارکت است که این مهم در قرارداد سه جانبه دیگری در سال ۲۰۱۲ مورد توافق قرار گرفته است.

در طراحی فناوری انتخابی برای ساخت واحد حذف آلاینده‌های NOx و N۲O در پتروشیمی شیراز، متدولوژی AM۰۰۲۸ مصوب نهاد سازمان ملل متحد استفاده می‌شود که شامل نصب واحد حذف گازهای آلاینده در مسیر TAIL GAS واحد اسید پس از توربین کاهنده فشار گازهای خروجی در مسیر استاک برج جذب واحد است.

با توجه به انتخاب کاتالیست پیشرفته با ویژگی حذف همزمان همه اکسیدهای نیتروژن، انتشار گاز گلخانه‌ای اکسیدنیترو (N۲O) تا ۹۵ درصد کاهش یافت و به کمتر از ۵۰ پی‌پی‌ام رسید و انتشار گاز سمی دی‌اکسیدنیتروژن NO۲ در اتمسفر که می‌تواند مسبب باران‌های اسیدی باشد، به‌طور کل متوقف شد.

این پروژه یکی از بزرگترین پروژه‌های CDM ایران از بابت حجم کاهش انتشار است و تنها پروژه رسمی ثبت شده سازمان ملل متحد در کل صنعت پتروشیمی ایران است.

شایان ذکر است که هم‌اکنون تنها ۴۶۹۳ پروژه سازوکار توسعه پاک در مقیاس بزرگ در سازمان ملل متحد ثبت شده ­است، که در این میان ۹۲ پروژه با هدف کاهش انتشار گاز اکسید نیتروست که طرح CDM مجتمع پتروشیمی شیراز یکی از آنهاست.

نخستین و دومین دفعه تاییدیه گواهی‌های کاهش انتشار از سازمان ملل محد (در مجموع در حدود ۷۸۰ هزار گواهی کربن CER) برای دوره ۶ و۱۲ ماهه پایش (۱۳۹۶-۱۳۹۷) دریافت شده است. با توجه به ارسال اطلاعات مربوط به دوره­‌های پایش بعدی، امید است به‌زودی خبر خوش دریافت گواهی­‌های کاهش به میزان بالاتر اطلاع رسانی شود.

کد خبر
https://ipna.news/153248کپی شد!
منبع